عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

انتخاب شرکای اقتصادی جدید ایران باید بر اساس رفتارهای گذشته آنها باشد

خبرگزاری پانا: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه انتخاب شرکای اقتصادی جدید ایران باید بر اساس رفتارهای گذشته آنها باشد گفت: در شرایط کنونی سه کشور هند، روسیه و چین نباید به ما به عنوان یک شریک غیر مطمئن نگاه کنند.

کد مطلب: ۳۷۶۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دكتر جعفر قادری در جمع خبرنگاران اظهار داشت :‌ براین اساس، دولت باید اقتصاد داخلی را به سمت متنوع شدن و رقابتی کردن هدایت کند و زیر ساخت های اقتصادی را نیز تقویت کند تا اگر دوباره ‌تحریم ها برقرار شد ما به صورت منطقی راه خود را ادامه دهیم.

نماینده شیراز در ادامه گفت: منابع ارزی و سرمایه های آزاد شده نیز باید بیش از آنکه برای واردات کالای مصرفی مورد استفاده قرار گیرد در جهت سرمایه گذاری های جدید برای تقویت زیر ساخت های جدید استفاده شود تا آزاد سازی منابع ارزی، اشتغال و تولید ملی ایران را مورد صدمه و لطمه قرار ندهد.
وی افزود: این آزاد سازی منابع باید در جهت واردات مواد اولیه ، به روز کردن صنایع و بازسازی صنعتی آنها به کار گرفته شود تا ظرفیت های واحدهای تولیدی افزایش و هزینه تمام شده تولید کنندگان کاهش یابد و بتوانند با شرایط رقابتی تر وارد بازارهای جهانی شوند.
دكتر قادری گفت: نباید اینطور شود که ما فقط بازارهای خود را در اختیار تولید کنندگان دیگر کشورها قرار دهیم و آنها، بیکاری شان را به کشور ما صادر کنند؛ ما باید سعی کنیم بیکاری خود را با تنوع در تولید و ورود به بازارهای صادراتی و افزایش کیفیت به کشورهای دیگر صادر کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین گفت: شرکای منطقه ، هند ، چین و روسیه که صاحب فناوری هستند و از شرکای سیاسی ما هم محسوب می شوند همیشه همراه ما بوده اند ؛ در این شرایط نباید این احساس را بکنند که حالا اگر تحریم کنار رفته و روابط ما با کشورهای غربی رو به بهبود است، جهت گیری ما از تعاملات منطقه ای به سمت کشورهای غربی سوق پیدا کرده است و نباید احساس کنند که ما یک شریک مطمئن برای آنها نیستیم.
دكتر قادری گفت: اتفاقاً الان ما باید تعامل و ارتباطات منطقه ای و بین المللی و اقتصادی خود را با این کشورها بیشتر کنیم و هم از ظرفیت بازارهای بزرگ آنها استفاده و هم از تکنولوژی مستقیم و غیر مستقیم آنها در جهت به روز کردن تکنولوژی های داخلی صنعتی مان استفاده کنیم.
وی افزود: اگر این سه کشور تعاملات خود را با ما گسترش دهند بازارهای گسترده در اختیار ایران قرار می گیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در جهت عکس آمریکا، باید کمک کنیم اقتصادهای نوظهور در اقتصاد ایران حضور پیدا کند تا پیشرفت واقعی بدست بیاید.
نماینده شیراز گفت: در شرایط کنونی باید از ظرفیت های علمی کشور با تزریق بودجه مناسب بخوبی استفاده کرد و تقویت اقتصاد دانش بنیان را در داخل در دستور کار قرار دهیم.
وی ضرورت استفاده از توانمندی داخلی و بومی را در شرایط کنونی مهم برشمرد و گفت: ما اگر بتوانیم در بازارهای منطقه ای برای محصولات پتروشیمی و نفت و گازمان خریدار پیدا کنیم دیگر تحریم ها در اقتصادمان اثر نمی گذارد.
دكتر قادری تاکید کرد: استراتژی اقتصاد مقاومتی یک راهبرد مربوط به دوران تحریم نیست و باید توانمندسازی اقتصاد بومی را در خارج از شرایط تحریم نیز بصورت جدی تر مورد توجه جدی دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار