درخواست ابتکار از مردم برای همراهی در پویش اجتماعی حفاظت از جنگل‌ها

خبرگزاری پانا: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی به حرکت اجتماعی «جنگل رمز حیات» در روز 8 مرداد برای حفاظت از جنگل های کشور با اشاره به اینکه برای مقابله با تخریب و آتش سوزی جنگل ها نیازمند حرکت و پویشی اجتماعی هستیم، از مردم خواست به پویش اجتماعی حفاظت از جنگل ها بپیوندند.

کد مطلب: ۳۷۶۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، در نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها مقرر شد با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و به منظور اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای ارتقای حفاظت از جنگل ها، هشتم مرداد با عنوان روز جنگل رمز حیات ، تعیین و برنامه های آموزشی و فرهنگی برای حفظ جنگلها برگزار شود و رسانه ها و به ویژه شبکه خبر و شبکه های ملی و استانی صدا و سیما بطور شایسته ای به آن بپردازند .

در پیام معصومه ابتکار به پویش اجتماعی برای حفظ جنگها چنین آمده است : بررسی عکس های هوایی دوره 50 ساله 1334 تا 1386 توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می دهد که به طور متوسط سالانه 2867 هکتار از جنگل های شمال ایران تخریب شده است. این رویه ادامه پیدا کند تا پنجاه سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل های بازمانده از دوران سوم زمین شناسی نخواهیم داشت.

علاوه بر ضرورت اتخاذ سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب در دستگاههای دولتی که در این زمینه نقش مهمی دارند، اصلاح رفتارهای نادرست ناشی از عدم آگاهی و آموزش نیز اهمیت حیاتی داشته، چرا که ناآگاهی شهروندان، تیشه ای است که متاسفانه به جان جنگل های کشور افتاده است. مثلا آمارها نشان می دهد که آتش سوزی در جنگل ها حدود 95 درصد ریشه در خطای انسانی دارد. نه فقط روشن کردن آتش برای گرم شدن یا پخت و پز بلکه پرتاب ته سیگاری از درون اتومبیل یا جا گذاشتن شیشه نوشابه ای که در اثر تابش خورشید جنگلی را به آتش کشیده است. گاه البته فاجعه عمیق تر است. مانند اختلافات خانوادگی بین دو نفر از اهالی دو روستای منطقه «دَروَن کُفره» سیروان که به قتل می رسد و قاتل خرمن او را نیز به آتش می کشد و این آتش به جنگل سرایت می کند.

برای مقابله با چنین وضعیتی بی شک نیازمند حرکت و پویشی اجتماعی هستیم. به این منظور و با هدف جریان سازی ممکن با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی، روز پنجشنبه هشتم مرداد ماه طی برنامه های ویژه ای صورت پذیرد.

این روز نمادین، نظر به نقش جنگل ها در تامین آب، هوا و امنیت غذایی، عنوان «جنگل رمز حیات» و شعار «نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد» را دارد. اما این حرکت بی تردید بدون یاری رسانه های ارتباط جمعی موفق نخواهد بود.

بنابراین تقاضا داریم تا با ما در این مسیر همراه شوید ... وعده ما 8 مرداد...

هر ایرانی در هر جا که هست، هر حرکتی را که می تواند برای حفظ جنگل ها انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار