عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی ساوه در گفت و گو با پانا:

تغذیه مناسب بیماران در افزایش سرعت بهبود آنها موثر است

خبرگزاری پانا: عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: تغذیه مناسب در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه از عوامل موثر در افزایش سرعت بهبود بیماران است.

کد مطلب: ۳۷۱۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد

رضوان هاشمی در گفت و گو با خبرنگار پانا، افزود: تامین انرژی کافی برای بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه از مهم ترین عواملی است که موجب کاهش عفونت، بهبود سریع تر، کاهش طول مدت بستری و کاهش هزینه های درمان می شود.

وی اظهار داشت: تامین کالری و انرژی مورد نیاز بعد از تثبیت وضعیت عمومی، پایداری فشار خون، ضربان قلب و وضعیت تنفس، در بیمارانی که به دلیل صدمات وارده هوشیار نبوده و قدرت بلع کافی ندارند ازاستراتژی های مهم بشمار می رود.

این متخصص تغذیه با اشاره به نیاز روزانه بیمار به انرژی لازم بیان کرد: بر اساس شاخص های مختلف از جمله سن، جنسیت، وزن، سابقه بیماری، بیماری زمینه ای و نوع صدمه ای که به فرد وارد شده و با استفاده از فرمول های خاص نیاز روزانه فرد به انرژی برآورد شده، مواد غذایی از طریق گاواژ(قرار دادن لوله پلاستیکی در معده از طریق بینی) به بیمار داده می شود.

هاشمی در خصوص نحوه انجام گاواژ اضافه کرد: انجام گاواژ به دو صورت انجام پذیر است در شکل قدیمی یا سنتی که متاسفانه در اکثر بیمارستان های کشور انجام می شود مواد غذایی پخته نرم و مخلوط شده و پس از له شدن با آب رقیق می شود و از طریق لوله بینی به فرد داده می شود.

وی ابراز داشت: مطالعات نشان داده است که استفاده از این روش تغذیه ای پاسخگوی نیاز به انرژی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه کشور نبوده و این بیماران در مقایسه با بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه کشورهای پیشرفته با کمبود حدود 500 کیلو کالری انرژی مواجه هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: این شیوه امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا منسوخ شده و از گاواژ صنعتی به جای شیوه های سنتی استفاده می شود.

این متخصص علوم تغذیه در خصوص مزایای گاواژ صنعتی افزود: درروش جدید که از دهه 80 در دنیا به کار گرفته شده، از ترکیبات آماده غذا - دارو برای تغذیه بیماران استفاده می شود. این ترکیبات علاوه بر تامین انرژی لازم و مواد مغذی مورد نیاز بیماران در موقعیت های ویژه، بهداشتی بوده و خطر بروز عفونت های ناشی از آلودگی غذایی را کاهش می دهند.

هاشمی با اشاره به اهمیت و جایگاه تغذیه در سلامت بیماران ادامه داد: خوشبختانه در سال های اخیر نقش تغذیه و تامین انرژی کافی برای بیماران مورد توجه بیشتری قرار گرفته و برخی بیمارستان های کشور استفاده از محلول ها و پودرهای آماده غذا دارو را جایگزین گاواژ سنتی نموده اند.

وی اظهار داشت: به دنبال ارتقاء کیفیت بهبودی در بیماران، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تغذیه به روش گاواژ صنعتی تحت نظر پزشک متخصص و کارشناس تغذیه در بیمارستان شهید مدرس ساوه آغاز و این روش جایگزین شیوه قدیمی گاواژ سنتی شده است.

این متخصص علوم تغذیه بیان کرد: با انجام این روش انتظار می رود با بهره گیری از محصولات با کیفیت و تامین انرژی مورد نیاز بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه، طول دوره بستری، میزان عفونت بیمارستانی وعوارض ناشی از سوء تغذیه کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار