ابلاغ 1820زیال تسهیلات سرمایه درگردشگری برای محصولات کشت بهاره دراستان

خبرگزاری پانا:رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ابلاغ 1820 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری از منابع داخلی بانک کشاورزی به صورت سرمایه در گردش جهت بهره مندی زارعین کشت محصولات بهاره از این تسهیلات در استان خبر داد.

کد مطلب: ۳۶۷۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، اسمعیل کریم زاده در اولین جلسه هم اندیشی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ارومیه که به منظور بررسی اخبار و تحولات روز در حوزه کشاورزی، آب و منابع طبیعی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، گفت: 88 میلیارد تومان از محل منابع بانکی جهت اصلاح ساختار باغات استان و تجهیز آنها به حالت ایستاده و جایگزین کردن باغات جدید با باغات بذری و قدیمی پرداخت شده است.

وی از ابلاغ 411 میلیارد ریال خط اعتباری برای افزایش سطح ضریب مکانیزاسیون در استان خبر داد و افزود: به دنبال ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی برای سهم کشت گندم استان در سال زراعی جاری، نزدیک به 350 هزار هکتار کشت پاییزه گندم داشتیم که 265 هزار هکتار آن آبی و 85 هزار هکتار آن دیم است که نزدیک به 6 درصد بیشتر از تعهد عمل کرده ایم.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم تامین امنیت غذایی و افزایش سطح زیر کشت غلات در کشور، اظهار کرد: پیش بینی تولید گندم استان برای سال زراعی جاری حدود 550 هزار تن است.

وی از وجود 925 دستگاه کمباین در آذربایجان غربی برای برداشت گندم در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 750 دستگاه کمباین از خود استان و بقیه به صورت مهاجرازسایراستان های کشور برای برداشت گندم در آذربایجان غربی به کارگیری می شوند و هماهنگی های لازم برای برداشت گندم در استان صورت گرفته است.

کریم زاده ادامه داد: در 33 مرکز خرید با مباشرت شرکت غله و خدمات بازرگانی و 107 مرکز خرید تعاونی روستایی استان خرید تضمینی گندم آغاز شده است و امیدواریم امسال شاهد رشد بیش از 15 درصدی تولید گندم در استان باشیم.

وی قیمت خرید تضمینی گندم را یک هزار و 155 تومان اعلام کرد و افزود: به دلیل مبارزه خوب با آفات گندم و پیشگیری های مناسب انجام گرفته به ویژه از آفت سن، درصد سن زدگی در مزارع گندم استان در حد صفر است و پیش بینی می شود با توجه به وضعیت فعلی، استان به رتبه های بالاتری نسبت به سال های گذشته در تولید گندم دست یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: امسال میزان بذر تولیدی استان نزدیک به 18 هزار و 545 تن بود وحدود 4500 تن درتولید بذر مورد نیاز استان و تحویل مازاد آن به سایر استان های کشور پیشرفت داشتیم.

وی میزان جوی تولیدی استان را 105 هزار تن پیش بینی کرد و افزود:امسال نزدیک به 260 هزار هکتارازاراضی زراعی استان زیر کشت محصولات بهاره اعم از چغندر قند، ذرت و نخود و حبوبات رفته است .

بهنام تاج الدینی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این جلسه به مسایل و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بحران صنعت طیور در استان و کشور، اصلاح ساختار مالی بانک کشاورزی برای رشد و توسعه بخش کشاورزی، تعمهیدات لازم برای خرید تضمینی 420 هزار تن گندم، بهینه سازی سوخت تجهیزات بخش کشاورزی، کاهش واردات گندم و تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و قاچاق میوه به عنوان عامل تهدیدکننده تولید میوه در داخل کشور از جمله مسایلی است که دست اندرکاران بخش کشاورزی و سایر مسئولان ذیربط به این موضوعات باید توجه ویژه ای داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار