قاسمی در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی فارس خبر داد:

ثبت اختراع دو دنباله بند جدید درکاهش مصرف سموم شیمیایی کشاورزی در فارس

خبرگزاری پانا: محققین مرکزآموزش،تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس به منظور کاهش مصرف سموم شیمیایی در راستای تولید محصول سالم کشاورزی،موفق به ساخت اولین دنباله بند کلتیواتور زراعی درون پشته ای توام و سمپاش پشت تراکتوری نواری در کشور شدند.

کد مطلب: ۳۶۶۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی فارس اظهار داشت:یکی از اولویت های اصلی جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور،تولید محصول سبز یا سالم با استفاده ازمبارزه تلفیقی و بیولوژیکی علیه آفات و بیماری ها یعنی بدون استفاده از سموم شیمیایی در بخش کشاورزی می باشد که به همین منظور،محققین مرکزآموزش،تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با استفاده ازامکانات داخلی موفق به ساخت اولین سمپاش پشت تراکتوری نواری و اولین کلتیواتور زراعی درون پشته ای توام در استان شدند.
وی کاهش چشمگیر مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی و جلوگیری از اثرات زیست محیطی را هدف اصلی ساخت این نوع دنباله بندها عنوان کرد و افزود:عملکرد این دستگاه ها بر روی محصول ذرت و پنبه در شهرستان داراب با موفقیت انجام شده که با تولید انبوه این نوع ادوات،در آینده نزدیک شاهد رشد قابل ملاحظه ای در تولیدات محصول سالم در استان خواهیم بود.
هم چنین دکتر به آیین از محققین توانمند مرکز آموزش،تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی فارس و مخترع این ادوات،درباره ساخت کلتیواتور توام گفت:این کلتیواتور برخلاف نمونه معمولی آن دارای چهار نوع تیغه مخصوص شامل؛دوار،فنری،کاردی و پنجه غازی می باشد که همزمان درون جوی و تمام سطح پشته ها را در انواع محصولات زراعی با کشت ردیفی ترمیم و تنظیم می نماید.
وی کنترل علف های هرز،سله شکنی،ترمیم و مرتب سازی همزمان جوی و پشته وذخیره رطوبت خاک را از دیگرمزایای استفاده از این کلتیواتور برشمرد و افزود:کاربرد این نوع دنباله بند در محصولات زراعی با کشت هایی ردیفی که بذر فقط بروی خط وسط پشته ها کاشته شده باشد مناسب است.
به آیین از ویژگی اولین سمپاش نواری ساخته شده در فارس به؛قابلیت تنظیم نازل ها به صورت افقی و عمودی در قسمت های مختلف پشته در محصولات زراعی با کشت ردیفی اشاره کرد و افزود:تفاوت این نوع سمپاش در مقایسه با سمپاش بوم دار سراسرپاش این است که کشاورز در هر قسمت از پشته ها که نیاز به سمپاشی باشد می تواند نازل ها را تنظیم و عملیات سمپاشی را انجام دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه خاطر نشان کرد:این دو اختراع با اخذ تاییدیه دفتر مالکیت فکری از دانشگاه شیراز به ثبت رسیده که به زودی با قیمت مناسب و تولید انبوه وارد ناوگان ماشین آلات کشاورزی استان می گردد..

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار