رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد:

عمده تخلفات ساخت و ساز شهر یزددرمناطق نسبتاًضعیف اقتصادی شهرروی می دهد

خبرگزاری پانا : رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت : عمده تخلفات ساخت و ساز شهر یزد در مناطق نسبتاً ضعیف اقتصادی شهر روی می دهد.

کد مطلب: ۳۶۰۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، "علیرضا فرشید" در جمع اصحاب رسانه استان یزد اظهار داشت : استان یزد در تخلف ساخت و ساز شهری رتبه اول کشور را داردکه این میزان در استان بین 50 تا 70 درصد می باشد.

وی با بیان این که عمده تخلفات ساخت و ساز شهر یزد در مناطق نسبتاً ضعیف اقتصادی شهر روی می‎‎دهد، اظهار کرد: این موضوع با توجه به هزینه‎‎های پایین نظام مهندسی شاید به دلیل قیمت نسبتا ارزانتر زمین و حجم بالای ساخت و سازها باشد.

فرشید با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی هیچ اهرم اجرایی برای برخورد با تخلفات را ندارد، وظیفه این سازمان را تنها کنترل و نظارت رعایت بر مقرارت ملی ساخت و ساز و گزارش تخلفات به شهرداری برای برخورد اجرایی ذکر کرد.

وی با بیان این که ساخت و ساز اصولی علاوه بر نظام مهندسی اضلاع دیگری مانند شهرداری دارد، از تعامل خوب شهرداری با این سازمان در رابطه با برخوردهای اخیر با ساخت و سازهای غیراصولی در شهر خبر داد.

به گفته وی، متاسفانه شهروندان رعایت قانون را یک مانع در برابر خواسته‎‎های خود می‎‎دانند و مهمترین راه برای رفع این اپیدمی ساخت و سازهای غیراصولی در شهر، فرهنگ سازی در رابطه با اهمیت ایمن سازی ساختمان‎‎ها در برابر خطرات و خسارات ناشی از بحرانهاست.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ساخت و سازهای غیراصولی شهر را در برابر وقوع زلزله بسیار مخرب و غیر مقاوم دانست و تاکید کرد: قطعاً در صورت بروز زمین لرزه خسارات زیادی را در استان شاهد خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی قریب پنج هزار و 700 عضو نظام مهندسی در گوه‎‎های تخصصی عمران، شهرسازی، معماری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برق، نقشه برداری و ترافیک دارد که نزدیک به سه هزار نفر از آنها دارای پروانه اشتغال به کار هستند.

وی با اشاره به حجم خروجی دانشگاه‎‎های استان در ارتباط با رشته‎‎های مرتبط با ساختمان سازی، پیش بینی کرد که در آینذده نزدیک تعداد اعضای نظام مهندسی استان به نزدیک به هشت هزار نفر برسد.

فرشید همچنین از وجود 163 دفتر مهندسی در زمینه طراحی در ساختمان سازی در استان خبر داد که بالغ بر 90 دفتر از این تعداد فعالیت‎‎های حرفه‎‎ای در این رابطه دارند.

وی با اشاره به امکان تفویض اختیارات سازمان نظام مهندسی ساختمان، از وجود شش نمایندگی این سازمان در شهرستان‎‎های اردکان، میبد، مهریز، تفت، ابرکوه و بافق و نیز دو باجه رسیدگی به مسائل ساخت و ساز در شهرستان‎‎های خاتم و اشکذر خبر داد.

به گفته این مسئول، سازمان نظام مهندسی استان در قریب 40 درصد از پرونده‎‎های خود تخفیف‎‎هایی را لحاظ می‎‎کند که عمده این تخفیفات برای افراد فاقد تمکن مالی و نیز خانواده شهدا و ایثارگران، پرونده‎‎های مربوط به بافت فرسوده و مسکن‎‎های مهر و همچنین برخی از موارد خاص است.

وی افزود: علاوه بر این نیز امکان تقسیط هزینه‏‏های نظام مهندسی با پرداخت نقدی 30 درصد از هزینه‏‏ها، در 18 تا 24 قسط و گاهاً بیشتر نیز وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار