توجه خیل عظیمی از علاقمندان را به خود جلب کرده است

نمایش قطعاتی از موجودات دریایی تاكسیدرمی شده در موزه آستان قدس رضوی

خبرگزاری پانا: گنجینۀ صدف و آبزیان دریایی موزۀ آستان قدس رضوی، با نمایش موجودات و جانوران متنوع و گوناگون اقیانوس‎ها و دریاهای مختلف جهان یكی از جذاب‎ترین و دیدنی‌ترین گنجینه‎های موزه حرم رضوی است که مورد توجه و استقبال زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) قرار دارد.

کد مطلب: ۳۵۹۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی، مسئول گنجینۀ صدف و آبزیان موزۀ آستان قدس رضوی اظهار کرد: در حال حاضر، تعداد موجودات دریایی تاكسیدرمی در مخزن و گنجینۀ آبزیان حرم رضوی به بیش از 3000 قطعه می ‎ رسد که در گنجینۀ صدف و آبزیان موزۀ آستان قدس رضوی، 300 قطعه از شگفت‌انگیزترین موجودات دریایی که به صورت خشک‌شده نگهداری می‌شوند، توجه خیل عظیمی از علاقمندان را به خود جلب کرده است.

جمشید امیریان مقدم افزود: در این گنجینۀ دیدنی، موجوداتی همچون ماهی فوگل، سفره‌ماهی، گربه‌ماهی، مارماهی، انواع كوسه‌ماهی، لابستر، مادرمیگو، لاك‌پشت، حلزون، اسفنج و ... وجود دارد كه از نظر علمی، زیست ‎ شناسی و توریستی بسیار مورد توجه است.

وی ادامه داد: صدف‌های دو کفه‌ای، صدف‌های خارمانند، عنکبوتی، ستارۀ دریایی و مرجان‌های دریایی، از جملۀ دیگر آبزیانی است که در این گنجینه به نمایش درآمده است.

امیریان مقدم با اشاره به اینکه بیشتر موجودات و جانوران آبزی و دریایی این گنجینه، از سوی غواصان و مجموعه‌داران مؤمن و ارادتمند به بارگاه ملكوتی حضرت رضا(ع) به این مجموعه اهدا شده است، تصریح كرد: بیش از دو هزار و پانصد قطعه صدف و حلزون دریایی را یك مجموعه‌دار شیعه اهل كشور سوریه به گنجینه اهداء كرده و بقیه را نیز غواصان و مجموعه‌داران كشورمان از سراسر نقاط ایران بویژه خطۀ جنوب به این موزه اهداء کرده اند.

وی ادامه داد: کوسه‌ماهی در ابعاد یک متر و 30 سانتیمتر اهدایی «عبدالله میرشکاری» از بندر بوشهر و ماهی مومیایی‌شدۀ «شیطان دریا»، از جالب‌ترین اشیائ به نمایش‌درآمده در این گنجنیه است.

در پایان، مسؤول گنجینۀ صدف و آبزیان موزۀ آستان قدس رضوی، خاطرنشان ساخت: «گنجینۀ صدف و آبزیان در سال 1378 در طبقۀ اول ساختمان موزۀ مركزی آستان قدس رضوی با وسعت حدود 457 متر مربع افتتاح و تاکنون همه‌روزه پذیرای استقبال از بازدیدکنندگان بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار