جنگ اقتصادی با ایران به فروپاشی دلار خواهد انجامید

خبرگزاری پانا: در حالی که قدرت دلار ناشی از رجوع کشورها به این ارز به عنوان یکی از ارزهای مرجع بین المللی در مبادلات تجاری است، دولت آمریکا از آن به عنوان یک سلاح علیه دشمنان خود استفاده می کند، اما این اقدام در حال نتیجه بخشی معکوس است.

کد مطلب: ۳۵۹۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از مانی مورنینگ، ایالات متحده آمریکا در حال دامن زدن به یک جنگ اقتصادی خطرناک علیه ایران است.

این احتمال وجود دارد که با اشتباهات این کشور در راستای ادامه این جنگ، دشمنان دلار بتوانند فرصت بسیار مناسبی در راستای ضربه زدن به آن به دست آورند که می تواند به نابودی دلار بیانجامد.

در حال حاضر دلار تنها به واسطه تقاضای بین المللی توانسته است ارزش خودر ا در بازار حفظ کند.

تا زمانی که جهان خواهان استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود است دلار می تواند در برابر دیگر ارزها قوی عمل کند.

اما در حال حاضر دولت آمریکا روی دلار بیش از یک مرجع مالی بین المللی در مبادلات اقتصادی حساب می‌کند.

کاخ سفید در واقع به دلار به عنوان یک سلاح نگاه می کند تا علیه دشمنان خود از آن استفاده کند.

در واقع دولت آمریکا با هدف تضعیف دشمنان خود از دلار به عنوان سلاح استفاده می‌کند، اما آنچه در واقعیت رخ داده، این است که دشمنان این کشور نه تنها تضعیف نشده بلکه قوی تر نیز شده اند.

آمریکا طی سال های گذشته قصد داشت تا با استفاده از سلاح دلار فشار های اقتصادی را در سطح بین المللی علیه ایران افزایش دهد.

این کشور دارایی های ایران را بلوکه کرد و نقل و انتقال دلار به ایران از طریق سوئیفت را نیز ممنوع کرد، به گونه ای که در سال 2013، دوید موهن، یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که ما به دنبال افزایش فشار بر ریال و بی ثبات کردن‌ آن در سطح اقتصاد بین الملل هستیم.

این اقدامات نه تنها به بروز مشکل در صادرات نفت ایران انجامید، بلکه کشور را با بحران در زمینه واردات کالاهای مورد نیاز خود نیز روبرو کرد.

اما آنچه در حقیقت اتفاق افتاد و آمریکا با حقیقت تلخ آن روبرو شد، این بود که سلاح دلار آنچنان که دولت آمریکا تصور می کرد قوی نبود و ایران توانست با تغییر رویکرد خود به سوی چین، روسیه و هند، به راحتی راه هایی را در راستای مقابله با تحریم دلار اجرایی کند.

استفاده از دیگر ابزارهای مبادلاتی نظیر طلا و ارزهای ملی این کشورها نشان داد که در ساختار مبادلاتی جهانی ساختارهای جدیدی در حال شکل گیری هستند.

بنا به گفته جیم ریکارد، مشاور تهدیدات مالی و جنگ نامتقارن پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، و CIA، آمریکا می خواست ایران را با تحریم دلار از مبادلات بین المللی مبتنی بر دلار حذف کند، اما آنچه رخ داد شکل گیری یک نظام پرداخت غیر دلاری بود که در شرایط کنونی در سطح آسیا در حال گسترش است و دلار در آن هیچ نقشی ندارد و طلا نشان داده است که می تواند نقش یک سلاح را در مبادلات بین المللی به خوبی ایفا کند.

اما آنچه با ایران آغاز شد در حال حاضر به بخش کوچکی از این نظام تبدیل شده است و یک اتحاد بین المللی برای حذف دلار در سطح بین المللی در حال شکل گیری است که می تواند به این نکته منتهی شود که ما خود را برای حذف کامل 100 هزار میلیارد دلار از دارایی های خودر در آینده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار