افزایش میزان مصرف کودها و سموم شیمیایی درکشاورزی

خبرگزاری پانا: کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: امروزه با افزایش تولیدات کشاورزی به جهت رفع نیاز‌های بی روبه رشد جمعیت در حال گسترش و میزان مصرف کودها و سموم شیمیایی برای تولیدمحصولات کشاورزی افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

کد مطلب: ۳۵۷۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، لیلا شوروزی اظهار داشت: اما می‌بایست به موازات تولیدات کمی محصولات، کیفیت آن‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد، تا به سلامت افراد جامعه لطمه‌ای وارد نشود.
این مقام مسئول افزود: در سال‌های اخیر به دلیل مصرف بی‌رویه‌ی کودهای شیمیایی اثرات زیست‌محیطی متعددی از جمله انواع آلودگی‌های آب و خاک و مشکلاتی در خصوص سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده به وجود آمده است.وی بیان داشت: با توجه به افزایش جمعیت و تنوعمواد غذایی، نیاز اصلی جامعه، غذای سالم است و این غذای سالم را بخش کشاورزی بایستیتأمین کند تا به جامعه‌ای سالم دست پیدا کنیم. به همین منظور برای دست‌رسی به غذای سالم، کاهش مصرف کودهای شیمیایی و سموم از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تأمین غذایسالم است.شوروزی اظهار داشت: استفاده‌ی بی‌رویهاز ترکیبات شیمیایی خطرناک نظیر آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و کودهای شیمیایی به منظورکنترل آفت‌ها و حشرات و حاصل‌خیزسازی خاک باعث می‌شود تا بقایای این مواد علاوه برآلوده کردن آب‌های زیرزمینی و هوا، در گیاهان و درختان جذب شده و بخشی از آن درمحصولات کشاورزی به عنوان نمونه میوه‌ها و سبزی‌ها رسوب کرده و با مصرف، به بدن نیزمنتقل شود و باعث ایجاد بیماری‌های مختلف شود.او تصریح کرد: باقی‌مانده‌ی مواد شیمیایی (مثل سموم کشاورزی) که در تولیدفرآورده‌های گیاهی و حیوانی به کار می‌روند، مخاطراتی برای سلامتی انسان دارند، بهطور مثال نیترات و نیتریت‌هایی که از طریق سموم و کودهای شیمیایی جذب گیاهان می‌شوند و از آن طریق وارد بدن انسان می‌شوند باعث اکسیدشدن هموگلوبین خون و عدم کارایی کافی گلبول قرمز می‌شود و هم‌چنین این مواد پس از خورده شدن در معده‌ی انسان تولید موادی می‌کنند که باعث ایجاد سرطان کبد و مثانه می‌شوند.

شورورزی بیان کرد: بروز آسیب‌ها و نقص‌های مادرزادی و ژنتیکی، تولد نوزاد با وزن کم، سقط جنین و بلوغزودرس نیز از دیگر مضرات ناشی از وجود نیترات‌ها و نیتریت‌ها در گیاهان است. هم‌چنین نوروتوکسین‌های موجود در سموم، باعث ایجاد پارکینسون می‌شود.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و سموم باعث افت کیفیت محصولمی‌شود و اگر کنترل نشود، تهدیدی جدی برای غذای سالم در جامعه است، بنابراین لازماست که از کودهای بیولوژیک در کشاورزی استفاده شود. کودهایبیولوژیکی به مواد حاصل‌خیزکننده‌ای اطلاق می‌شوند که حاوی تعداد کافی از یک یاچندگونه از ارگانیسم‌های مفید خاک‌زی هستند و دارای راندمان بالا برای تأمین یک یاچند عنصر غذایی مورد نیاز گیاه، تعریف می‌شوند و در واقع به آن‌ها کودهای طبیعی می‌گویند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار