یك كارشناس عنوان كرد:

مطلوبیت برنامه پیشگیری از كمبود ید در شیراز

خبرگزاری پانا: كارشناس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: بررسی‌های انجام شده توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نشان‌دهنده مطلوبیت اجرای برنامه پیشگیری از كمبود ید در شیراز است.

کد مطلب: ۳۵۷۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، الهام کاوسی افزود: شیراز، میانه ید ادرار دانش آموزان هشت تا 10 ساله استان فارس را در سال 94، درحد مطلوب نشان می دهد.
وی اضافه كرد: بررسی ید ادرار به ویژه در دانش آموزان ابتدایی که به عنوان نماینده‌ای مناسب و قابل قبول از کل جامعه به حساب می‌‌آیند را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین نمایه‌های پیامد مداخله و مبارزه با IDD در نظر گرفت.
وی بیان کرد: در واقع کفایت ید ادرار نشان دهنده مطلوب بودن تمامی مراحل تولید، توزیع و مصرف نمک ید دار در جامعه است.
کاوسی با اشاره به این مطلب که معاینه ید ادرار به عنوان یکی از روش های پایش برنامه کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید است، گفت: هر ساله این برنامه توسط واحد بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می‌شود و بیش از 245 نفر از دانش آموزان هشت تا 10 ساله در مناطق مختلف استان به صورت تصادفی انتخاب و نمونه ادرار آنها برای اندازه‌گیری ید به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
این کارشناس گروه بهبود تغذیه گفت: مصرف ید به عنوان یك عنصر نادر و ضروری برای عملكرد غده تیروئید ضروری بوده و بهترین منبع دریافت ید، مصرف نمك ید دار است، اما با توجه به خروج بخشی از ید موجود در نمك در فرآیند پخت غذا از طریق بخار، توصیه می‌شود نمك را در پایان مراحل پخت به غذا اضافه نموده و نمك ید دار در ظروف تیره و دور از نور نگهداری شود.
کاوسی این را هم اضافه کرد که كمبود مصرف ید در دوران بارداری و شیردهی می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای كودك ایجاد كند و دریافت منابع ید در این دوران ها بسیار حائز اهمیت است.
وی مصرف ماهی و فرآورده های دریایی را به عنوان منبع خوبی از ید روزانه توصیه و تاکید کرد: با توجه به اینکه کمبود ید می‌تواند اختلال در رشد و تکامل مغز، کاهش متوسط IQ و افزایش شیوع گواتر و سایر اختلالات را درکودکان و دانش آموزان ایجاد کند، بنابراین با تشخیص به موقع می توان از آسیب مغزی ناشی از کمبود جلوگیری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار