شهرها بر دو پایه دینداری و علم و تفکر استوارند

خبرگزاری پانا: شهردار تهران با اشاره به توسعه کالبدی و زیرساخت های شهری پایتخت در سال های اخیر بیان کرد: امروز تهران برای ارتقای خود نیازمند تحول جدی و اساسی در نوع رفتارها و تعاملات در شهر و مشارکت معنادار مردم با یکدیگر و مسئولان شهری با مردم است.

کد مطلب: ۳۵۶۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم شهر که با حضور رئیس سازمان فرهنگی و هنری، هنرمندان و شهروندان شب گذشته در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد.
شهردار تهران با اشاره به وقفه ای که در برگزاری جشنواره فیلم شهر در یکی، دو سال اخیر رخ داده بود، ادامه داد: همانطور که اشاره شد مدتی بود که در اجرای این جشنواره وقفه ای روی داده بود. جا دارد که بابت راه اندازی دوباره این رویکرد فرهنگی و هنری از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر کنم و امیدوارم که این جشنواره بدون تعطیلی تداوم داشته باشد.
قالیباف در ادامه صحبت های خود با اشاره به جایگاه کنونی شهرها در هزاره سوم بیان کرد: برای تمامی مردم و هنرمندان روشن است که امروز شهرها مظهر تمدن هستند. این شهرها هستند که آینده کشورها و مردم را در هر کجای زمین که باشند، رقم می زنند.
وی یادآور شد: من در هر فرصتی که به دست آوردم و در جلسات متعدد بر این موضوع تاکید کردم که شهرها مظهر تمدن هستند و جامعه را می سازند.
شهردار تهران با بیان اینکه شهرها مرکز تولید قدرت، ثروت، منزلت و معرفت هستند، تاکید کرد: این ما هستیم که باید تلاش کنیم تا این شهرها به درستی شناخته شوند. باید به این واقعیت توجه داشت که شهر را برای آحاد جامعه، خانواده ها و برای اجتماع شهری خودمان به درستی معرفی کنیم و به نمایش بگذاریم.
وی با بیان اینکه هنرمندان تنها نباید زیبایی های شهر را به نمایش بگذارند، گفت: به این نکته تاکید می کنم که ما تنها مکلف به نشان دادن زیبایی در شهر نیستیم. چه بسا برخی اوقات نشان دادن نارسایی ها و نازیبایی ها در تهران هم برای مدیران و هم برای مردم یک ضرورت است و بدون شک باعث ارتقای سطح زندگی خواهد شد.
شهردار تهران اظهار داشت: در این میان مهم این است که هنرمندان عزیز ما به ویژه هنرمندان سینما چه در نشان دادن زیبایی ها و چه زشتی های یک شهر ما را به سمت ارتقای کیفیت زندگی در شهر سوق دهند.
قالیباف در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه شهرهای مطلوب بر دو پایه و اساس استوارند، بیان کرد: بر این باوریم که یک شهر مطلوب بر دو پایه استوار است. از یک سو شهر باید مساعد برای ایمان، دینداری و یک زندگی اخلاقی بوده و از سوی دیگر باید بر پایه کارآمدی و در بستر تفکر و علم باشد. با این دو پایه اساسی شهرمان به سمت پیشرفت حرکت می کند.
وی با اشاره به ضرورت های ارتقای کیفیت زندگی در تهران یادآور شد: نه تنها اکنون که در جمع هنرمندان , اصحاب فرهنگ به این مساله اشاره می کنم، بلکه در همین مرکز همایش های برج میلاد و در مناسبت های مختلف و در فرصت هایی که به دست آورده ام با صراحت تمام دست همکاری را به عنوان یک خدمتگزار در شهر به سمت اصحاب هنر و فرهنگیان درازکرده و به این مساله اشاره کرده ام که اکنون تهران به نقطه ای رسیده است که دیگر زیر ساخت های آن در یک نقطه قابل قبول قرار دارد.
شهردار تهران تاکید کرد: امروز برای ارتقای شهر نیازمند یک تحول جدی و اساسی در نوع رفتارها و تعارفات در شهر و مشارکت معنادار مردم با یکدیگر و مسئولان شهری با مردم هستیم که این کار اتفاق نمی افتد مگر آنکه اهالی فرهنگ و هنر مهمترین نقشی که خودشان به عنوان واسطه برای این ارتقای فرهنگی و رفتاری در موضوعات شهری در بخش های مختلف دارند را ایفا کرده و به ما کمک کنند.
قالیباف با بیان اینکه اگر همکاری اهالی هنر با مدیران شهری در ارتقای کیفیت زندگی و رفتارهای شهروندی روی دهد، شاهد تحولات عظیم در تهران خواهیم بود، گفت: از این بابت است که بنده به عنوان یک خدمتگزار در شهر خود را مکلف می دانم و بدون منت و با افتخار در خدمت اصحاب هنر در این شهر و کشور هستم.
وی یادآور شد: البته بنده سعی کرده ام در طول دوران مدیریتم در فراز و نشیب هایی که اتفاق افتاده لحظه ای از همکاری و حمایت از اصحاب هنر و فرهنگ عفلت نکنم چرا که آنها را موثرترین افراد در جامعه برای آگاهی بخشی و تربیت و بازگشت هویت امروز و آینده جامعه می دانم.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه اصحاب فرهنگ و هنر و نخبگان بزرگترین سرمایه های اجتماعی این کشور و شهر هستند، افزود: گاهی اوقات می بینیم که اثر یک فیلم غیرواقعی است و یا به هر دلیلی با ایراد و اشکال و یا ضعف روبه روست. در این شرایط نباید به سمتی پیش برویم که آن هنرمند را به هر دلیلی از عرصه کار و فعالیت به سمت انزوا و دوری ببریم. این کار حمایت و مراقبت نیست.
وی با اشاره به رعایت خط قرمزهای نظام در آثار هنری و فرهنگی به عنوان یک ضرورت یادآور شد: درست است که در جامعه ما خط قرمز ها مشخص شده است. در تمامی جوامع دنیا این خط قرمزها وجود دارند. ما مکلف هستیم که با اولویت از هویت فرهنگی و ملی و هویت دینی خودمان دفاع کنیم و هیچ مشکلی نیز در این مساله نداریم.
شهردار تهران بیان کرد: تنها ما بر اصول فرهنگی ، ملی و هویت دینی مان حساسیت نداریم بلکه حتی در سایر کشورهای غربی مانند فرانسه و کانادا هم در مقابل فرهنگ در حال زوال آمریکا که به نوعی مروج نفسانیت و عوام گرایی است، مقاومت و مقابله می کنند چرا که به حفظ هویت خودشان تاکید دارند.
قالیباف با تاکید بر اینکه هیچکدام از اصحاب فرهنگ و هنر مخالف حفظ هویت فرهنگی و دینی کشور نیستند، گفت: اگر هم اشکالی در یک اثر هنری بود نباید این فشار را بیاوریم و خدای ناکرده بدین ترتیب هنرمندی را از عرصه هنر به حاشیه برانیم.
وی با بیان اینکه باید همیشه حمایت های خودمان را برای دفاع از فرهنگ و هنر این مرز و بوم از هنرمندان داشته باشیم، اظهار داشت: من می خواستم امشب با صراحت با هنرمندان عزیزو مردم فهیم و هنردوست عرض کنم که ما در شهرداری تهران با تمام توانمان در خدمت شما برای اثرگذاری و زندگی بهتر برای همه اقشار و همه نسل ها هستیم. برای شما آرزوی موفقیت و عاقبت بخیری دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار