رئیس پژوهشكده پولی و مالی:

نقشه راه کنترل تورم تهیه می شود

خبرگزازی پانا : رئیس پروهشکده پولی و مالی از ترسیم نقشه راه کنترل تورم در 2 سال پیش رو خبر داد و گفت: پایداری متوسط تورم سالانه کشور در محدوده 20 درصد و تورم ماهانه در محدوده یک و نیم درصد در مقیاس بین المللی باور نکردنی است.

کد مطلب: ۳۵۴۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ، فرهاد نیلی در بیست و پنجمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت : کاهش مستمر تورم در شش فصل منتهی به زمستان 93 درصد دستاوردی قابل تقدیر است.
فرهاد نیلی افزود : در 26 سال پس از پایان جنگ تحمیلی تا انتهای پارسال متوسط قیمت‌هایی که مصرف‌کنندگان با آن‌مواجه بوده‌اند در مجموع 106 برابر شده و قدرت خرید یک اسکناس 10هزارریالی به 94 ریال تنزل یافته است.
نیلی اظهار داشت : در جهان امروز مدت‌هاست که تورم بالا دیگر عادی تلقی نمی‌شود. مطابق آمارهای بانک جهانی، در سال 20143 در میان144 کشوری که داده تورم برای آن‌ها گزارش شده، ایران دارای رتبه 142 بوده است و تنها اقتصادهای بلاروس و مالاوی تورمی بالاتر از ایران داشته‌اند.
وی گفت : سال 2013 نیز در میان 179 کشور، تورم ایران در رتبه 178 تنها قبل از ونزوئلا قرار داشته است.
دبیرهمایش در ادامه افزود: غیر از کشورهای با درامد کم و متوسط که در سال1990، تورم بین 10 تا 12 درصد را تجربه کرده‌اند، می‌توان ادعا کرد که تورم 2 رقمی از اوائل دهه 1990میلادی از دنیا رخت بسته است.
نیلی تصریح کرد : طیف بسیار گسترده کشورهایی که تورم را طی دهه 90 به زیر 10 درصد و از سال 2000 میلادی به بعد در زیر 5 درصد کنترل کرده‌اند، از نظر سطوح درامدی، گستره جغرافیایی، درجه توسعه‌یافتگی، درجه باز بودن و حتی عمق توسعه مالی، آن قدر متنوع و گسترده است که می‌توان ادعا کرد از حدود 20 سال گذشته به این سو، موضوعی به نام ماندگاری تورم بالای 5 درصد در حال پاک شدن از حافظه مردم جهان است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: دولت یازدهم از ابتدای استقرار، به درستی بر کنترل تورم اصرار و رئیس‌ جمهور در مناسبت‌های متعدد، بر ضرورت تسریع در تک رقمی کردن تورم تاکید
کرده است.
نیلی گفت : با توجه به این ضرورت، تصمیم سازی برای ترسیم نقشه راه کنترل تورم طی 2 سال پیش رو در دستور کار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. برای تحقق این مهم، در یک تحلیل چند جانبه، در برنامه‌ریزی‌های این همایش، تحقق تورم پایدار تک‌رقمی در درون یک منظومه چهار ضلعی تحلیل شد که در یک ضلع آن، سیاست پولی و ارزی حکیمانه، قاعده‌مند و منعطفی قرار دارد که در عین توجه به شکاف تولید و نوسانات نرخ ارز، مدیریت انتظارات تورمی برای نیل به ثبات قیمت‌ها را در سرلوحه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار