در گفت‌وگو با پانا تشریح شد؛

دلایل مجلس برای وزارتخانه شدن سازمان‌های محیط زیست و گردشگری

خبرگزاری پانا: یک نماینده مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل مطروحه جهت ارائه طرحی مبنی بر وزارتخانه شدن سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت.

کد مطلب: ۳۵۴۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد

مهرداد بائوج لاهوتی با حضور در خبرگزاری پانا، عوامل مختلفی را برای ارائه طرحی مبنی بر وزارتخانه شدن سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد و گفت: دغدغه های مختلفی در این بخش ها وجود دارد که موجب شد انگیزه وزارتخانه شدن این دو سازمان مطرح شود.


سقوط شاخص محیط زیست در دولت گذشته


نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از سقوط شاخص محیط زیست در ابعاد بین الملل طی چند سال گذشته اظهار داشت: متأسفانه در دولت گذشته محیط زیست در شاخص های بین المللی هفتاد پله سقوط کرد و ما در این بخش به مرز خط قرمز رسیدیم.


وی در ادامه به مشکلات حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا یکی از موضوعاتی است که بحث روی آن زیاد است. سالانه 5 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که از این تعداد 3000 نفر در تهران و مابقی در کلانشهرهای آلوده ایران هستند. لذا 5 هزار فوت انسان عدد بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


خودرو عامل 80 درصد آلودگی هوا


این نماینده مجلس افزود: در تهران و کلانشهرها 80 درصد علت آلودگی هوا را خودرو اعلام کردند. در حال حاضر در تهران بیش از 10 هزار تاکسی پیکان داریم که در حال تردد هستند و هر کدام بیش از 8 گرم گاز تولید می کنند. از طرفی موتورسیکلت ها نیز بالای 7.5 گرم دارند گاز تولید می کنند. در عین حال تا پایان قانون برنامه چهارم توسعه باید خودروها استاندارد یورو 4 را اخذ می کردند اما الان که اواخر مهلت قانون برنامه پنجم هستیم باید می رفتیم دنبال اخذ استاندارد یورو 5 اما هنوز این موضوع محقق نشده است.


نگران خط قرمزهای حوزه محیط زیست هستیم


وی اضافه کرد: ما به عنوان نماینده مردم نگران خط قرمزهای حوزه محیط زیست هستیم که این نگرانی باید برطرف شود. سازمان محیط زیست به عنوان متولی حوزه محیط زیست در کشور به شمار می رود که سازمانی مقتدر است و می تواند به وظایف خود به درستی عمل کند.


منابع اعتباری سازمان محیط زیست قانون است


لاهوتی تصریح کرد: تصور مدیریت سازمان محیط زیست بر این است که باید منابعی در اختیار داشته باشد و بتواند با این منابع معضلات محیط زیستی را برطرف کند، در صورتی که منابع اعتباری سازمان محیط زیست قانون است و با قانونی که در اختیار دارند می توانند مشکلات را برطرف کنند. سازمان محیط زیست متولی این حوزه است که علاوه بر همدردی باید به حل مشکلات بپردازد.


نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه وظیفه وزارت بهداشت بر اساس قانون پسماند این است که زباله های عفونی را امحا کند لذا اگر به وظیفه خود نکرد سازمان محیط زیست باید با آن برخورد کند و از اهرم های قانونی که در اختیار دارد استفاده کند تا نگرانی های موجود در این بخش مرتفع شود. ما نمایندگان مجلس می خواهیمم از مسئولان سازمان محیط زیست بپرسیم که خسران و ضرری که به کشور وارد شده چه کسی باید پاسخگو باشد.


تشریح دلایل طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی


وی در ادامه به موضوع گردشگری و بحث مطرح شده مبنی بر وزارتخانه شدن سازمان گردشگری نیز گفت: امروز صنعت گردشگری رتبه سوم اقتصاد دنیا را پس از نفت و خودروسازی به خود اختصاص داده است. حال باید جایگاه ما را در دنیا در نظر گرفت. ایران از نظر داشتن شاخص ها و جاذبه های گردشگری جزو ده کشور برتر دنیاست. در حالی که رتبه کشورهای ترکیه و مالزی بالای 30 است اما امروز درآمد ترکیه از حوزه گردشگری حدود 35 میلیارد دلار و مالزی نیز بالای 30 میلیارد دلار است. درآمد گردشگری در کشور ما زیر یک میلیارد دلار است.


عضو فراکسیون گردشگری مجلس افزود: در افق 1404 پیش بینی شده که 20 میلیون گردشگر وارد کشور شود اما الان زیر یک میلیون گردشگر وارد کشور می شود، بنابراین باید علت ها را جویا شد. اگر در 9 سال گذشته به مدیرانی که در رأس سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته اند نگاه کنیم، می بینیم که متوسط مدیریت عمر افراد کمتر از یک و نیم سال است. در دولت یازدهم نیز تا کنون در این سازمان 3 مدیر جابجا شده است.


بی‌توجهی مدیران سازمان میراث فرهنگی دولت گذشته به برنامه‌های گردشگری


وی افزود: متأسفانه در دولت گذشته هر کسی رأس سازمان میراث فرهنگی قرار می گرفت، مسئولیت های متعددی داشت و برای سازمان وقت کمی را برای رسیدگی به امور می گذاشتند. از طرفی یک عده در کشور اعتقاد دارند که اگر گردشگر وارد کشور شود آسیب فرهنگی وارد کشور می شود، در صورتی که بنده اعتقاد دارم عکس این قضیه است و گردشگران سفیران فرهنگی هستند.
عضو فراکسیون گردشگری مجلس اضافه کرد: باید ببینیم کدام آژانس گردشگری را ساماندهی کردیم که جاذبه های کشور را تبلیغ کنند و این جاذبه ها را به دنیا معرفی کنند. متأسفانه در بخش گردشگری در نگاه به صادرات مشکل داریم و آمار ورود گردشگر به ایران تفاوتی نکرده است.


سازمان میراث فرهنگی حیاط خلوت دولت یازدهم نیست


وی ادامه داد: البته در دولت یازدهم، سلطانی فر رئیس سازمان گردشگری مسئولیت دیگری ندارد و تمام قدرت خود را بر سازمان میراث فرهنگی گذاشته است. در حالی که سازمان در دولت گذشته حیاط خلوت دولت گذشته بود و هم اکنون اینطور نیست. بنابراین تغییر ساختار باید رخ دهد. امروز وزارتخانه ها پاسخگو هستند، بنابراین هرچه از معاونت های رئیس جمهور کم کنیم به نفع خود رئیس جمهور است. لذا سازمان های محیط زیست و گردشگری بیشتر از گذشته می توانند کمک کننده باشند و ساختارهایی که نیاز به اصلاح دارد می بایست اصلاح شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار