یک کارشناس امور افغانستان در گفت وگو با پانا:

ظهور داعش، استراتژی طالبان و ایران در مقابل یکدیگر را تغییر داده است

خبرگزاری پانا: کارشناس امور افغانستان گفت: نگرانی هایی که از حضور و گسترش نفوذ داعش در افغانستان بوجود آمده، باعث شده طالبان استراتژی خود در قبال ایران را تغییر دهد.

کد مطلب: ۳۵۳۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد

عاشق حسین در گفت وگو با خبرنگار سیاسی پانا با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر گروه تروریستی داعش هم برای طالبان و هم برای پاکستان یک چالش اساسی محسوب می شود و طالبان به نوعی فعالیت های این گروه در حوزه قلمرو خود را توهینی به خود تلقی می کند.
به گفته این کارشناس امور افغانستان، سخنگوی طالبان به او گفته است که درگیری هایی که دولت افغانستان ادعا کرده میان طالبان و داعش رخ داده، در واقع با چند قاچاقچی بوده که نام داعش را بر روی خود گذاشته بودند و طالبان کماکان حضور داعش در حدود قلمرواش را تکذیب می کند. اما فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان تایید کرده که داعش در افغانستان و پاکستان در حال یارگیری است، هر چند هنوز عملیاتی شروع نکرده است.
عاشق حسین همچنین تاکید کرد: طالبان، داعش و لشکر جنگوی در واقع هیچ تفاوت محتوایی با هم ندارند و همه ابزار دست سرویس های جاسوسی غرب برای به جنگ کشاندن منطقه هستند.
به گفته این کارشناس امور افغانستان، دولت پاکستان هم در مبارزه با طالبان جدی نیست و چنان که مقامات دولت افغانستان گفته اند عملیات اخیر ارتش پاکستان علیه طالبان در واقع طالبان را به سمت مرزهای افغانستان هدایت کرده و درگیری هایی در آن منطقه برای دولت افغانستان ایجاد کرده است.
عاشق حسین معتقد است: آمریکا به دنبال حذف طالبان است زیرا این گروه رسما اعلام کرده که دیگر اهداف بین المللی ندارد و تنها به جهاد با اشغالگران افغانستان و دولت ادامه می دهد. طالبان همچنین در اظهارنظرهایی نسبت به برقراری روابط مسالمت آمیز با همسایگان افغانستان به ویژه جمهوری اسلامی ابراز علاقه کرده و حتی گفته اند سیاست های ضداستکباری ایران را ستایش می کنند، به همین دلیل باید گفت این تغییر استراتژی طالبان برای آمریکا غیرقابل قبول است و به زودی پروژه حذف آنان را فعال خواهد کرد.
این کارشناس می گوید: سفر هفته پیش هیات طالبان به ایران در راستای تغییر در برنامه های طالبان صورت گرفته و ایران نیز به این دلیل که طالبان برنده میدان نظامی در افغانستان است، از ظرفیت این گروه برای مبارزه با نفوذ داعش در مرزهای شرقی اش می تواند استفاده کند.
عاشق حسین در ادامه خاطرنشان کرده است: آمریکا قصد داشته طالبان را پس از افغانستان به سمت آسیای میانه و حوزه حیاط خلوت روسیه هدایت کند، اما حالا که طالبان تغییر استراتژی داده و تمایلی برای نبردهای خارجی نشان نمی دهد به احتمال زیاد با داعش جایگزین خواهد شد.
عاشق حسین می گوید: طبق اخباری که منابع محلی به من داده اند، به برخی از سران طالبان در وزیرستان شمالی گفته شده باید نام خود را به داعش تغییر دهند. همچنین عبدالرئوف از فرماندهان ارشد طالبان که در زمان حکومت آنان استاندار هرات بود، نیز به داعش پیوسته که این موضوع نیز بر نگرانی ها افزوده است.
به گفته این کارشناس امور افغانستان، البته هنوز در افغانستان و حتی پاکستان ملاعمر حرف اول را می زند و داعش نتوانسته نفوذ چندانی بدست بیاورد، اما به دلیل این که داعش از نظر مالی در وضعیت خوبی قرار دارد، می تواند برای آن دسته از طالبانی که برای پول می جنگند جذابیت داشته باشد ضمن این که تندروهای طالبان که با مذاکرات صلح با دولت افغانستان مخالفند، نیز از پیوستن به داعش استقبال می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار