آیین اختتامیه جشنواره ایرج بسطامی با تقدیر از فرهنگ شریف برگزار شد

خبرگزاری پانا: در اختتامیه دومین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی ضمن معرفی و تقدیر از بهترین های آلبوم موسیقی سنتی، برترین آواز سنتی و بهترین گرافیک آلبوم سنتی، از فرهنگ شریف هنرمند پیشکسوت که این روزها در بستر بیماری است تقدیر به عمل آمد.

کد مطلب: ۳۵۱۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، شب گذشته تالار وحدت میزبان هنرمندان و هنردوستانی بود که برای اختتامیه دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی در تالار وحدت گرد هم آمده بودند.

در این مراسم برگزیدگان سه بخش بهترین آلبوم موسیقی سنتی، برترین های آواز سنتی در دوره جوانان و آزاد و بهترین گرافیک آلبوم سنتی معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

اجرای این مراسم را ژاله صادقیان برعهده داشت. در ابتدای برنامه کلیپی در معرفی بنیاد فرهنگی هنری ایرج بسطامی نمایش داده شد و خواهر زنده یاد بسطامی، فاطمه بسطامی و مدیر عامل این موسسه به حاضران در سالن خیرمقدم گفتند.

ایرج با مرگ خود به هنرش زندگی بخشید
فریدون شهبازیان پس از پخش نماهنگ داوری بخش آلبوم سنتی برگزیده سال بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و گفت: زنده یاد بسطامی که نامش زینت بخش این جشنواره است، هنرمندی بود که غریب زندگی کرد و غریبانه راهی سفر ابدی شد. او در زمان حیاتش از سوی جامعه موسیقی، سازمان ها و هنرمندانی که سال ها با او کار کردند، مورد توجه جدی قرار نگرفت که این بسیار تاسف برانگیز بود و توجه رسانه ها به نکته ای جلب شد که هنرمندی در گستره آواز ایران وجود داشته که مورد بی توجهی قرار گرفته و اکنون در میان ما نیست. به قول محمدرضا درویشی، ایرج با مرگ خود به هنرش زندگی بخشید.
وی افزود: مسئولان هنری کشور باید به یاد داشته باشند که با بقیه موسیقیدانان با مهربانی بیشتری رفتار کنند. صدای بسطامی در مقایسه با خوانندگان قبلی و بعدی خود از ویژگی های قابل توجهی برخوردار بود؛ شامل گستردگی زیاد، قدرت تحریر زیبا و روان، درک صحیح از ادوات موسیقی دستگاهی ایران، سازگاری با انواع کارهایی که به وی پیشنهاد می شد و جنس صدایش بود که به قول پرویز مشکاتیان راز ماندگاری ایرج صدای او بود که به هیچ کسی جز خودش شبیه نبود. ایرج به دلیل هوش سرشار با موسیقی ارکسترال و سنتی به سرعت هماهنگ می شد. نقطه عطف زندگی هنری ایرج بسطامی دو نکته بود؛ اول اینکه او شاگرد محمدرضا شجریان بود که زیر و بم های آواز ایرانی را به وی آموخت، دوم هم نشینی و ممارست با پرویز مشکاتیان، اما قطعا او بدون هوش و قریحه سرشار خود نمی توانست به این میزان از موفقیت دست پیدا کند.
شهبازیان: موسیقی جامعه ما حال و روز خوشی ندارد
شهبازیان با اشاره به اینکه حال و روز این روزهای موسیقی جامعه ما خوب نیست، تصریح کرد: در این سال ها موسیقی جامعه ما حال و روز خوشی ندارد؛ زیرا هر گروهی از جامعه با نوعی از موسیقی خود را سرگرم می کند و حتی آنهایی که از موسیقی پرهیز دارند، نیاز خود را با نوحه خوانی، تعزیه و موسیقی مذهبی برطرف می کنند. گروهی از مردم نیز با موسیقی بی هویت و بازاری به رفع نیاز خود به موسیقی می پردازند؛ اما به هر شکل این نشانگر نیاز فطری انسان به موسیقی است که با در نظر گرفتن آن، برگزاری چنین جشنواره هایی اهمیت والایی می یابد و ایفای نقش هنرمندان در چنین فضایی، وجدان بیدار و مسئولیتی سنگین را طلب می کند.
وی درباره داوری آثار دومین جشنواره ایرج بسطامی عنوان کرد: امسال در دومین دوره جشنواره، 36 آلبوم موسیقی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که آثار موسیقیدانان جوان در بین آنها چشمگیرتر بود. هیات داوران نیز در دو مرحله به داوری آثار پرداخت که برخی از آثار به دلیل کیفیت نزدیک به همدیگر، نیاز به شنیدن چندین باره داشتند. البته در برخی آثار نیز سهل انگاری ها و بی دقتی هایی دیده می شد و در نهایت شش آلبوم موسیقی به عنوان نامزد نهایی برگزیده شدند.
این آهنگساز خاطر نشان کرد: امیدوارم با یاری جامعه موسیقی، مدیران و نهادهای ذیربط، برگزاری این جشنواره در سال های پیش رو تداوم یابد؛ زیرا دو دوره از این جشنواره با همت خانواده بسطامی و با تحمل مشکلات و سختی های بسیار به انجام رسید.
بهترین های آلبوم موسیقی سنتی سال 92 معرفی شدند
پس از صحبت های فریدون شهبازیان بهترین های آلبوم موسیقی سنتی سال 92 معرفی شدند. مجید مولانیا برای آهنگسازی آلبوم «یار مست»، گروه سیاه و سپید برای آهنگسازی آلبوم «از روزگار رنگ آمیز» و گروه همنوازان خاموش برای آهنگسازی آلبوم «سحرخوانی» به ترتیب جوایز اول تا سوم بخش بهترین آلبوم موسیقی سنتی سال 92 را دریافت کردند.
سمیرا موسوی پور نیز برای طراحی گرافیکی آلبوم «می صوفی افکن کجا می فروشند» به عنوان برگزیده بخش گرافیک شناخته شد.
در ادامه نماهنگی از هنرمندان درگذشته موسیقی پخش شد و سپس گروه پورعطایی به اجرای موسیقی نواحی پرداختند.
امیدوارم آواز ایرانی و ریشه های آن خشک نشود
در بخش دیگر این مراسم فاضل جمشیدی دبیر اجرایی دور اول جشنواره ایرج بسطامی مورد تقدیر قرار گرفت، وی به سخنرانی درباره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی پرداخت و در صحبت های خود عنوان کرد: در سال 89 که دبیری نخستین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی بر عهده من بود، اگر اساتیدی که به کمکم آمدند نبودند، واقعا مریض می شدم! زیرا مدیریت آن واقعا کار دشواری بود. امسال که حسام الدین سراج دبیری این رویداد هنری را بر عهده دارد، بسیار خوشحالم و امیدوارم آواز ایرانی و ریشه های آن خشک نشود.
پس از صحبت های دیر سابق این جشنواره، سید حسام الدین سراج، دبیر هنری و عضو هیات داوران بخش آواز دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی بیانیه هیات داوران این بخش را قرائت کرد و گفت: در زمانه ای که صدف و خزف را به یک معیار می سنجند و چه بسا خزف باارزش تر از صدف ارزیابی می شود، ارج نهادن به هنر اصیل از اهم وظایف است. آواز سنتی ایران از هنرهایی است که بخش پررنگی از میراث هنری ایران محسوب می شود. به همین دلیل موسسه ایرج بسطامی بر آن شد تا زمینه رقابتی سالم بین استعدادهای آواز در کشور را فراهم آورده و به این وسیله، این استعدادها را به مردم سرزمین مان معرفی کند.
25 درصد از شرکت کنندگان بخش آواز از تهران و 75 درصد از باقی استان ها
وی درخصوص داوری آثار بیان کرد: پس از اعلام فراخوان جشنواره، داوری آثار ارسالی در سه بخش انجام گرفت؛ غربالگری کلی، داوری نیمه نهایی و داوری نهایی و در نهایت، انتخاب سه استعداد برگزیده از رده سنی جوانان و سه استعداد برگزیده از رده سنی آزاد که در این حوزه برگزیده برتر نداشتیم. یک استعداد ویژه نوجوان، یک استعداد از بین بانوان و یک استعداد غیرایرانی و افغانی الاصل نیز که در زمینه آواز ایرانی فعالیت کرده، از جمله برگزیدگان بخش آواز جشنواره هستند.
سراج افزود: معیارهای داوری آثار شامل جنس صدا، وسعت صدا، تناسب در اجرای تحریر و کشش، تلفیق شعر و موسیقی، تسلط بر ردیف، طراحی مناسب در اجرا، متر آواز، دقت در کوک، ریتم در اجرای تصنیف، ملودی در اجرای تصنیف، هماهنگی در همراهی با ساز و ... بوده است. و طبق آمار به دست آمده، 25 درصد از شرکت کنندگان بخش آواز از تهران و 75 درصد از باقی استان ها بودند.
معرفی بهترین های بخش آواز سنتی جشنواره بسطامی
در ادامه بهترین های بخش آواز سنتی جشنواره بسطامی در دو رده جوانان و رده سنی آزاد معرفی شدند که وحید حقیقی یار رتبه دوم و مهدی محمدی و علیرضا آذر به طور مشترک رتبه سوم بخش آواز در رده سنی آزاد را به دست آوردند. داوران در این بخش اثری را به عنوان کار برتر معرفی نکردند. امید آزاک، حسین رستمی شاپورآبادی و سلیمان رضایی نیز به ترتیب رتبه های اول تا سوم بخش آواز در رده سنی جوانان را کسب کردند. رضوان نباتی، احمد شهیرصدر و بهار صادقی نیز به ترتیب به عنوان برگزیده بانوان، برگزیده غیرایرانی و استعداد نوجوان شناخته شدند.
تقدیر از فرهنگ شریف در غیاب او
پایان بخش این مراسم تقدیر از فرهنگ شریف هنرمند پیشکسوت موسیقی بود که این روزها در بستر بیماری است و همسرش در این مراسم حضور پیدا کرد. پیش از آن گروه سور متشکل از مجید حسین خوانی (خواننده)، مجید مولانیا (تار)، حمید قنبری (تنبک)، علیرضا دریایی (کمانچه)، بهزاد حسن زاده (کمانچه)، امین دادوری (دف)، صابر سوری (عود) و جمشید صفرزاده (سنتور) به اجرای برنامه پرداختند.
گفتنی است؛ در این مراسم چهره هنرمندانی چون بهزاد فراهانی، جعفر پناهی، بهروز رضوی، علی مرادخانی، شهرام ناظری، فرزاد ادیبی، محمدرضا درویشی،بردیا صدر نوری، پیروز ارجمند، صدیق تعریف، نادر گلچین، حسن ناهید،کیخسرو پورناظری، ایران درودی، هنگامه اخوان و ... به چشم می خورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار