جلسه ستاد پیشگیری از اطفاءحریق ؛

زنگ خطر آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان به صدا در آمد

خبرگزاری پانا:جلسه ستاد پیشگیری از اطفاءحریق با حضور مدیر كل منابع طبیعی ،معاونان، ،روسای شهرستانها و فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستانهای بحرانی در زمینه آتش سوزی و تعدادی از كارشناسان معین در سالن جلسات اداره كل تشكیل شد.

کد مطلب: ۳۵۱۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهرزاد بوستانی مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این جلسه با بیان اینكه همزمان با شروع فصل گرما ستاد پیشگیری و اطفای حریق منابع طبیعی استان برای مقابله با عوامل ایجاد حریق های احتمالی در مراتع و جنگل های استان تشكیل شده است گفت: با هماهنگی های انجام شده در این ستاد همه پاسگاهها و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در استان در زمان وقوع آتش سوزی وارد عملیات خواهند شد.

وی با بیان اینكه به دلیل افزایش سطح پوشش گیاهی در این مقطع از سال احتمال وقوع حریق در مراتع و جنگل های استان افزایش می یابد اظهار داشت:آتش سوزی های سال گذشته به عرصه های ملی استان خسارت زیادی وارد كرد.

وی گفت: با هماهنگی های انجام شده برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی های احتمالی اقدام به شناسایی مناطق بحرانی كردیم كه در این میان شهرستانهای مركزی و شمالی به دلیل سطح قابل توجه پوشش گیاهی به عنوان بحرانی ترین نقاط آتش سوزی در سال جاری شناخته شدند.

وی عدم اطلاع و آگاهی كامل از وضعیت نقاط بحرانی در شهرستانها را موجب افزایش محدوده حریق در آن نقاط دانست و اظهار داشت:ارتباط مستمر با كارشناسان معین در شهرستانها جهت اطلاع و آمادگی های لازم برای مقابله با آتش و در نظر گرفتن حداقل خسارت جانی و مالی اساس كار هاست.

بوستانی همچنین از بكارگیری قرق بانان زبده ، متعهد و آگاه در مناطق بحرانی حساس به آتش سوزی تاكید كردو گفت:باید در گزینش این نیروها به بومی بودن افراد و توانایی جسمی آنان توجه بیشتری شود.

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس همچنین استفاده از توان و ظرفیت تمامی گروهها و اقشار در مواقع بحرانی آتش سوزیها را مهم دانست و گفت:استفاده از توانمندی ها و پتانسیل بهره برداران و افراد بومی مناطق بحرانی می تواند نقطه عطفی در كاهش حریق های احتمالی در این مناطق باشد.

وی اظهار امیدواری كرد با حمایت دستگاه قضائی و تمهیدات پیش بینی شده برای مقابله با آتش سوزی ها درصدد كاهش تخلفات سودجویان اراضی ملی هستیم و در این راه سعی خواهیم كرد فرصت تخلف را از آنان سلب نماییم.

سرهنگ بیعت اصل فرمانده یگان حفاظت اداره كل منابع طبیعی فارس نیز در این جلسه با بیان اینكه برنامه ریزی های وسیعی برای به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از آتش سوزی جنگلها در شهرستانهای استان انجام شده است افزود:برای مقابله با آتش سوزیهای احتمالی اقدام به تشكیل گروههای چند نفره از مردم بومی ساكن روستاهای همجوار كرده ایم.

وی گفت:مناطق و كانون های بحرانی بر اساس وضعیت آتش سوزی به صورت وضعیت زرد،نارنجی و قرمز ملاك عمل قرار خواهند گرفت و در زمان آتش سوزی وضعیت بحرانی بر اساس یكی از این سه حالت گزارش خواهند شد.

وی همچنین از هماهنگی های لازم با نیروهای یگان حفاظت شهرستانها و دیگر گروهها خبر داد و گفت: با وجود همه این تدابیر بر این باوریم كه فرهنگسازی در جامعه از طریق رسانه ها و جراید و صدا و سیما می تواند نقش چشمگیری در كاهش آتش سوزیها داشته باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره كل منابع طبیعی فارس همچنین بر مدیریت كردن بحران تاكید كرد و افزود:استقرار كشیك های شبانه روزی با نظارت دقیق در عرصه های منابع طبیعی،شناسایی و دسترسی آسان به نقاط كور و بحرانی،هماهنگی نیروی انتظامی و سایر یگان های امداد رسان و سوخت رسانی به مناطق بحرانی را از جمله عملكرد های موثر در زمان وقوع بحران عنوان كرد.

وی از همه شهروندان تقاضا نمود در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی مراتب را با شماره تلفن 1504 امداد جنگل و مرتع به این اداره اطلاع دهند

شایان ذكر است كه روسای هریك از مناطق منابع طبیعی استان به نمایندگی از شهرستانهای تحت پوشش خود به بیان مشكلات خود پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار