در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران آذربایجان شرقی

روحانی: باید جلوی مؤسسات مالی غیرمجاز را بگیریم

خبرگزاری پانا: رئیس‌جمهور تاکید کرد که تلاش دولت، معرفی چهره صلح‌طلب و متمدن ایرانیان به جهانیان است.

کد مطلب: ۳۵۰۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان آذربایجان شرقی، تقویت روابط با همسایگان را ضروری دانست و گفت: ایران هرگز آغازگر تخاصم و دشمنی با هیچ کشوری نبوده، نیست و نخواهد بود. تاریخ هم همین را می‌گوید و ملت ایران خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز با همه همسایگانش است.

رئیس‌جمهور با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و حمله عراق به کویت، یادآور شد: ما در هر دو برهه زمانی، صلح‌دوستی خود را اثبات کردیم. پس ما اهل تجاوز، لجبازی و تلافی‌جویی نیستیم. ما می‌خواهیم با همسایگان و دنیا یک رابطه خوب داشته باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه تلاش دولت یازدهم، معرفی و ارائه چهره واقعی این ملت فرهنگ‌دوست، بزرگ و صلح‌طلب به جهانیان است، گفت: ما می‌خواهیم اگر مشکلی هم وجود دارد، آن را حل فصل کرده و شرایط بهتری ایجاد کنیم.

وی در ادامه به وظایف دولت و بخش خصوصی در عرصه اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: وظیفه دولت حفظ امنیت و آرامش اقتصادی و ایجاد ثبات در بازار است که طی دوره فعالیتش تلاش گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است.

روحانی خروج اقتصاد از رکود و آغاز رونق را وظیفه دولت و بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: ما معتقدیم به استثنای یکسری اقدامات حاکمیتی، هر کار ممکنی را به مردم بسپاریم بهتر از این است که در اختیار دولت باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به موضوع سود تسهیلات بانکی، گفت: بانک باید نقش واسطه را ایفا کند. هر جا که بانک نقش بنگاه‌داری را ایفا کند، هم وقوع فساد در آن فضا آسانتر می‌شود و هم به توسعه کشور کمک نخواهد شد.

وی به اهمیت ارائه تسهیلات مالی و اعتباری از سوی بانک‌ها به بخش خصوصی پرداخت و اظهار کرد: بانک، واسطه‌ای بین مردم و بخش اقتصادی جامعه است و منابع آن نیز منابع عمومی است و در این شرایط چون بانک اموال عمومی را در اختیار دارد، باید تحت نظارت دقیق باشد.

رئیس‌جمهور افزود: اینجا باید نظارت دقیق انجام بگیرد، اعتماد مردم باید جلب شود، دولت در این زمینه مسئولیت‌ها و رسالت‌هایی دارد. در جامعه ما بعضی‌ها فکر می‌کنند هر جا که تابلویی بالا آمد، حال اسمش مؤسسه‌ مالی یا اعتباری یا صندوق است، معنایش این است که دولت مُهر تأیید به آن زده است در حالی که چنین نیست.

روحانی تصریح کرد: بانک مرکزی مسئولیت سنگینی را به عهده دارد. یکی از تلاش‌های دولت این است که مؤسساتی را که فعالیتشان از نظر بانک مرکزی و دولت مجاز و قابل اعتماد نیست، به مردم اعلام کند و رسانه‌ها از جمله صدا و سیما باید دولت را در این عرصه یاری دهند.

وی با تاکید بر اینکه "ما باید جلوی مؤسسات مالی غیرمجاز را بگیریم"، گفت: شورای عالی امنیت ملی با قدرت قانونی که دارد در این عرصه وارد شده است و به بانک مرکزی قدرت قانونی داده که وارد عمل شود.

روحانی با اشاره به اینکه "چنین حرکتی یکی از ضرورت‌ها برای ثبات جامعه ما است" ، افزود: هر فردی که می‌خواهد پولش را در اختیار موسسه و بانک بگذارد باید صد در صد مطمئن باشد و اعتبار آن را هم سالانه یک موسسه مستقل و یا بانک مرکزی اعلام و درجه بندی کند. در دنیا بانک‌ها و موسسات درجه بندی دارند و اعتبار هریک مشخص است. دولت این کار را شروع کرده و مسئولیت ویژه‌ای را به بانک مرکزی داده است.

رئیس‌جمهور به برنامه‌های دولت برای رونق اقتصادی اشاره و تاکید کرد: باید برای رسیدن به رونق و تسهیل این مسیر، یکسری مقررات زدایی در کنار ارائه تسهیلات انجام گیرد.

روحانی ضرورت رونق در بخش مسکن را یادآور شد و گفت: یکی از بخش‌هایی که روند رونق در آن بسیار کند است، بخش مسکن است. بخش مسکن به عنوان بخش مادر، می‌تواند در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف اقتصادی رونق ایجاد کند. اگر در زمینه مسکن بتوانیم رونقی را ایجاد کنیم، یک حرکت بسیار خوب اقتصادی در جامعه ما بوجود خواهد آمد. قدمی که در این عرصه برداشته شده این است که تسهیلات بیشتری در زمینه مسکن در اختیار خانه‌ اولی‌ها گذاشته شود که از نظر اجتماعی و اقتصادی مهم است.

رئیس‌جمهور افزود: ارائه تسهیلات 80 میلیون تومانی در تهران، 60 میلیونی در کلان‌شهرها و 40 میلیونی در شهرهای بزرگ می‌تواند حرکت تازه‌ای در بخش‌ مسکن ایجاد کند.

روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد همه کارآفرینان استان آذربایجان شرقی تلاش خود را برای ایجاد تحول در استان دوچندان کنند.

وی در ابتدای این نشست نیز به جاذبه‌ها و استعدادهای گردشگری استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: تبریز بی‌ترید یک شهر مهم تاریخی نه برای ایران بلکه برای کل منطقه است و باید جاذبه‌های گردشگری این استان و بویژه شهر تبریز بیش از پیش شناسانده شود.

رئیس‌جمهور سپس با اشاره به توانمندی‌های کشاورزی، صنعتی و وجود معادن غنی استان، اظهار کرد: باید از این توانمندی‌ها برای توسعه استان آذربایجان شرقی بیش از پیش بهره گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار