اجرای تست فشار خون در آموزش وپرورش رودهن

خبرگزاری پانا: به مناسبت روز جهانی فشار خون در اداره آموزش و پرورش رودهن تست غربالگری انجام شد.

کد مطلب: ۳۵۰۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، هرسال روز 27 اردیبهشت ( 17 ماه می میلادی) به نام روز جهانی فشارخون نامگذاری شده است . شعار امسال " اگر سلامتی برات مهمه، فشار خونتو اندازه گیری کن " ( know your blood pressure ) است و تا 5 سال آینده با هدف اجرای برنامه هائی در رابطه با غربالگری و شناسائی بیماران مبتلا به فشارخون بالا تکرار می گردد و به همین خاطر در ادراه آموزش و پرورش شهرستان رودهن غربالگری با تیم مجرب شبکه بهداشت شهرستان رودهن انجام شد.

بیماری فشارخون بالا در سال 2020 علت مرگ 9.4 میلیون نفر و 162 میلیون سال از دست رفته عمر خواهد بود . 50% بیماری قلبی ، سکته مغزی و نارسائی قلبی به علت فشارخون بالا می باشد .13% کل مرگها و 40% مرگ بیماران دیابتی ناشی از فشارخون بالا است .

تقریباٌ 4 نفر از هر 10 نفر بالای 25 سال و 9 نفر از هر 10 نفر بالای 80 سال مبتلا به فشارخون بالا هستند .

غذای ناسالم در 50% موارد ، زیادی مصرف نمک در 30% موارد ، رژیم غذائی با پتاسیم کم ( میوه و سبزی کم ) در 20% موارد ، نداشتن فعالیت بدنی در 20% موارد ، چاقی در 30% موارد و مصرف دخانیات با فشارخون بالا مرتبط هستند .

اغلب افراد دارای فشارخون بالا از بیماری خود مطلع نیستند و تعداد زیادی از افراد مطلع از بیماری خود هم بدون درمان باقی مانده اند و نسبت زیادی از بیمارانی که درمان می شوند هم تحت کنترل نیستند .

فشارخون 140/90 میلی متر جیوه و بیشتر در صورت عدم درمان سبب آسیب های مرتبط با فشارخون بالا از جمله سکته مغزی ، بیماری قلبی ، آسیب کلیوی و آسیب چشمی می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار