اعتراض های گسترده مردم آمریکا به نژادپرستی در پلیس این کشور

خبرگزاری پانا: تظاهرکنندگان روز کارگر جمعه (به وقت محلی) در شهرهای آمریکا از جمله سیاتل و پورتلند در حاشیه شمال غربی اقیانوس آرام به خشونت و بی رحمی پلیس علیه رنگین پوستان اعتراض کردند.

کد مطلب: ۳۴۳۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا ببه نقل از اسوشیتدپرس از سیاتل، پیش از بروز خشونت، تظاهرات مسالمت آمیزی در شهرهای سیاتل، پورتلند و اورگون برای محکوم کردن نژادپرستی و نابرابری درآمدها برگزار شد.
پلیس سیاتل گفت: راهپیمایان جمعه شب با پرتاب چوب و چماق و سنگ به سوی افسران در محله کاپیتول هیل این شهر، سه افسر را زخمی کردند.
ماموران پلیس نیز با استفاده از افشانه گاز فلفل به تظاهرکنندگان حمله و 15 تن را دستگیر کردند.
در این خشونت ها به ده ها دستگاه خودرو آسیب رسید.
تظاهرکنندگان در پورتلند نیز جمعه شب به سوی افسران پلیس، اشیا و صندلی پرتاب کردند که پلیس با افشانه فلفل به مقابله با آنان برخاست.
تظاهرات در اوکلند در ایالت کالیفرنیا با شرکت صدها تن عمدتا به صورت مسالمت آمیز برگزار شد. هر چند که در جمعه شب گروه اندکی اقدام به شکستن شیشه های پنجره ها و غارت چند فروشگاه کردند.
حدود 200 تظاهرکننده نیز در اوستین در ایالت تگزاس در اعتراض به خشونت و بی رحمی پلیس با تجمع بر روی یک پل در مرکز این شهر، آن را بستند. اما پلیس از پیشروی آنها به سوی یک بزرگراه جلوگیری کرد.
راهپمایی هایی در شهرهای دیگر آمریکا از مینیاپلیس تا دنور با شرکت ده ها تا صدها تن برگزار شد.
حدود یک هزار تن نیز در نیویورک برای محکوم کردن قتل فردی گری در بالتیمور در هنگام بازداشت به دست پلیس، راهپیمایی کردند.
حدود 400 در شیکاگو برای اعتراض به خشونت های اخیر پلیس علیه رنگین پوستان و همچنین رعایت حقوق کارگران راهپیمایی کردند.
به گفته ریچارد مالمین کنشگر 73 ساله که همه ساله در این گردهمای ها و راهپیمایی ها شرکت می کند، تعداد شرکت کنندگان امسال به علت اعتراض به مرگ ماه گذشته گری در بازداشتگاه پلیس بالتیمور بیشتر بود.
مقام های این شهر اعلام کردند که روز جمعه 6 افسر پلیس به دست داشتن در قتل وی متهم شده اند.
گروه های حامی کارگران و مهاجران در سال جاری به یک رشته تظاهرات در شهرهای آمریکا در اعتراض به کشته شدن گری براثر خشونت و بی رحمی پلیس پیوستند.
گروهی از دانش آموزان دبیرستان های آمریکا روز جمعه در مینیاپلیس به درخواست یک گروه حامی حقوق سیاهپوستان به مدرسه نرفتند.همچنین در لس آنجلس صدها تن در تجمعی خواستار اجرای برنامه باراک اوباما رییس جمهوری این کشور برای جلوگیری از اخراج میلیون ها مهاجر غیرقانونی و همچنین افزایش حداقل دستمزدها شدند.
دادستانی ایالت مریلند در پی اعتراض های گسترده در بالتیمور آمریکا به رفتارهای نژادپرستانه پلیس این کشور، بازداشت «فردی گری» جوان 25 ساله آمریکایی از سوی پلیس این ایالت را غیرقانونی خواند و شش مامور پلیس بازداشت کننده او را به قتل متهم کرد.
قتل این سیاهپوست 25 ساله آمریکایی که به ادعای پلیس یک چاقوی ضامن دار حمل می کرده، اعتراض های گسترده ای را در ایالت بالتیمور و سایر ایالت های این کشور به دنبال داشت.
این اعتراض ها ابتدا موجب شد تا مسئولان پلیس بالتیمور شش تن از مامورانی را که در این بازداشت نقش داشتند به طور موقت از کار برکنار کنند.
با وجود این تصمیم، ادامه تظاهرات خشونت آمیز در شهر بالتیمور از پنجشنبه هفته گذشته سبب شد تا معترضان خشمگین، با پلیس درگیر شده و به تخریب و غارت اماکن عمومی بپردازند؛ همچنین 15 مامور پلیس مجروح و ده ها نفر از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

سرانجام هشتم اردیبهشت، شهردار شهر بالتیمور ناگزیر از اعلام وضعیت فوق العاده و وضع مقررات منع آمد و رفت در این شهر شد، اما این مساله مانع از ادامه تظاهرات اعتراضی گروه های مختلف مردمی نشد و گروه دیگری از تظاهرکنندگان از سوی پلیس بازداشت شدند.
با گسترش دامنه اعتراض ها و ناآرامی ها در این ایالت و سایر ایالت های آمریکا، مرلین مازبی دادستان ایالت مریلند روز جمعه اعلام کرد، براساس یافته های این دادستانی و نتیجه تحقیقات پزشکی، مرگ این جوان سیاهپوست آمریکایی قتل غیرعمد تشخیص داده شده و بر همین اساس دو تن از شش پلیسی که در بازداشت منتهی به مرگ این جوان شرکت داشته اند به اتهام قتل عمد و چهار پلیس دیگر به اتهام قتل غیرعمد در دادگاه محاکمه خواهند شد.
از جمله دلایلی که دادستانی ایالت مریلند در این رابطه اعلام کرده، عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط ماموران به هنگام انتقال مقتول به بیمارستان و استفاده از پایبندهای آهنین است که سبب مجروح شدن و خونریزی وی شده بود.
در گزارش های مورد استناد دادستان مریلند همچنین اشاره شده که درحین انتقال مقتول به بیمارستان، ماموران بدون توجه به وضعیت وی که در حالت اغما به سر می برده بی دلیل در نقاط مختلفی توقف کرده اند که همین مساله موجب وخامت بیشتر حال مقتول شده است.
شبکه تلویزیونی سی.ان.ان نیز پیش از این در گزارشی تاکید کرده بود که رفتارهای خشونت آمیز پلیس آمریکا که توام با اعمال نژادپرستانه علیه سیاهپوستان است هیچگونه تعریفی در نهادهای امنیتی و پلیسی این کشور ندارد.
براساس گزارش این شبکه، طبق برآورد پلیس فدرال آمریکا(اف.بی.آی) بین سال های 2003 تا 2009 میلادی پلیس این کشور 98 میلیون نفر را بازداشت کرده که پنج هزار مورد به قتل افراد بازداشت شده منجر شده است.
شهر بالتیمور واقع در شرق ایالت مریلند به دنبال کشته شدن این شهروند سیاهپوست، دوشنبه گذشته با وجود اعلام حالت فوق العاده و اعمال ممنوعیت رفت و آمد، شاهد هرج و مرج و آتش سوزی های ناشی از رفتار تنش آفرین پلیس آمریکا بود.
خشونت همراه با رفتارهای نژادپرستانه پلیس آمریکا بخصوص علیه سیاهپوستان، به موضوعی تنش زا در جامعه آمریکا مبدل شده است.
سلاگر مایکل» افسر 33 ساله و سفیدپوست پلیس آمریکا 19 فروردین، «والتر اسکات» شهروند سیاهپوست آمریکایی را در «چارلستون شمالی» واقع در ایالت کارولینای جنوبی هشت بار از پشت سر با شلیک گلوله هدف قرار داد و به قتل رساند.
تنش ها در جامعه آمریکا بر سر رفتار خشونت آمیز و بی رحمی نیروهای پلیس از تابستان سال گذشته و در جریان حادثه فرگوسن، شدت یافته است.
در حادثه شهر فرگوسن در سال گذشته میلادی «دارن ویلسون» افسر سفید پوست «مایکل براون» نوجوان 18 ساله سیاهپوست را با شلیک 6 گلوله از پای در آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار