در گفت و گو با پانا مطرح شد:

فساد اقتصادی مانع سرمایه گذاری داخلی

خبرگزاری پانا: یک استاد دانشگاه فساد را اثر گذارترین پدیده در تمام حوزه ها دانست و اظهار کرد: فساد و رانت اقتصادی موجب تخصیص نامناسب منابع است و اقبال سرمایه گذاری را با افزایش ریسک سرمایه گذاری کم می کند.

کد مطلب: ۳۴۱۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد

سید داوود حسینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا آثار و تبعات فساد در اقتصاد ایران را تشریح کرد و گفت: مطالعات متعددی که در بیست سال گذشته در حوزه های مختلف انجام دادم نشان داده که فساد مخرب ترین پدیده در جامعه و بخش های مختلف آن از جمله اقتصاد است.

وی تصریح کرد: هیج پدیده ای به این میزان در حوزه های مختلف آثار مخرب و ویرانگری داشته باشد سراغ ندارم و پیامدهای آن در تمام حوزه ها از جمله اقتصاد و جامعه بر جا می ماند و با این دیدگاه که فساد بر اقتصاد صدمه های شدید می زند می توان گفت که فساد موجب عمیق شدن شکاف طبقاتی می شود.

این استاد دانشگاه ضمن بیان آثار مخرب فساد در جامعه گفت: فساد موجب توزیع نابرابر درآمد و توزیع نامناسب و دور از عدالت منابع در جامعه می شود و بر مشکلات ناشی از این نابرابری دامن می زند.

حسینی ادامه داد: این موضوع ملموسی است در رانت هایی که عده ای از آن نصیب می برند به واسطه ارتباط هایی که دارند و به واسطه آن به پول های هنگفتی می رسند و یک شبه میلیارد می شوند و پول های بادآورده بسیاری نصیب آنها می شود.

وی که تحقیقات گسترده ای در مقوله فساد انجام داده، گفت: می توان اشکال مختلف فساد در اثر تبانی را در جامعه مشاهده کرد مانند گروه به اصطلاح بنز سوارن قمه به دست و یا کاخ نشینانی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند و حساب های بانکی و تجارتخانه های آنچنانی دارند به واسطه رانت هایی که داشتند و شکاف طبقاتی به وجود آمده و در اثر توزیع نابرابر منابع فقر در کشور گسترش پیدا می کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: فساد بر قرارداهای دولت که باید در حوزه های مختلف برای بخش های اقتصادی و صنعتی با سرمایه گذاری هایی پیش رود و اهداف کلان اقتصادی و توسعه ملی را رقم بزند؛ اثر می گذارد و در اثر فساد در امور اداری این قراردادها به افرادی که لایق هستند واگذار نمی شود و عملاً موجب تخصیص نامناسب منابع و درآمدها به دست افراد نالایق می شود.

حسینی خاطر نشان کرد: بررسی موضوع فساد و آثار آن در اقتصاد از بعدی دیگر می تواند در نگاه به نحوه سرمایه گذاری در کشورهای دیگر باشد به این معنا که سرمایه گذاران در یک کشور با انجام محاسبات سود و ضرر و زیان احتمالی صورت می گیرد و وقتی در کشوری فساد بالا باشد در این شرایط سرمایه گذاران برای فعالیت اقتصادی کمتر ورود می کنند چرا که ریسک سرمایه گذاری در آن شرایط را بالا می دانند؛ این موضوعی است که در اثر فساد دامن اقتصاد ایران را گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار