فرماندار خلخال خبرداد:

کشف شهر زیرزمینی در شهرستان خلخال

خبرگزاری پانا:فرماندار خلخال از کشف شهر زیرزمینی یدی دام (هفت خانه) متعلق به هشت هزار سال پیش در روستای گرمخانه این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۳۴۰۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهدی احمدی اظهار داشت: شهرستان خلخال مهد فرهنگ و تمدن است و در روستای گرمخانه خلخال شهر زیرزمینی هفت دام با نام ترکی (یدی دام) در بالادست روستا قرار گرفته که یک شهر زیرزمینی با قدمت بیش از 8 هزار ساله است.

وی ادامه داد: این شهر تاریخی زیرزمینی مطمئناً جزو چند شهر زیرزمینی مربوط به عصر سنگ و پارینه سنگی در ایران است که مطالعات آن با همکاری کارشناسان زبده میراث فرهنگی استان اردبیل و کشور مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

فرماندار خلخال در خصوص نام این شهر زیرزمینی گفت: «یدی دام» به هفت منزل تو در تو در داخل زمین گفته می‌شود که این اثر تاریخی در اول از یک دهانه وارد خانه شده و بعد از آن در طول راهروها و مسیر خاص که نیاز به تجهیزات و ایمنی برای تردد در داخل آن است ادامه می‌یابد و هفت خانه در داخل این شهر زیرزمینی وجود دارد.

رئیس شورای تأمین شهرستان خلخال با اشاره به اینکه از پایین دست این شهر زیرزمینی چشمه‌های جوشان و آب آشامیدنی روستای گرمخانه جاری است از قدمت تاریخی و فرهنگی روستاهای خلخال خبر داد و متذکر شد: با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اردبیل در هفته آینده تیم کارشناسی باستان‌شناسی در شهرستان خلخال برای اولین بار این شهر زیرزمینی را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

احمدی بیان داشت: گوشه‌گوشه شهرستان خلخال آثار تاریخی و ماندگاری از دوران مختلف تاریخی را در خود جای داده که با مطالعه این آثار به قدمت آنها پی خواهیم برد.

فرماندار خلخال ادامه داد: این روستا هم به لحاظ پرآبی در تمام فصول سال یکی از زیباترین طبیعت شهرستان خلخال را داراست که می تواند در کنار جاذبه گردشگری به جذب گردشگران علاقمند به تاریخ را نیز به شهرستان خلخال بکشاند.

احمدی بیان کرد: این روستا در 22 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان خلخال واقع شده که قصد داریم با همکاری اداره میراث فرهنگی و بخشداری مرکزی و همکاری دهیاری و اهالی روستا محیط روستا برای حضور گردشگران از مناطق مختلف کشور آماده شود.

وی متذکر شد: این روستا برای اینکه آماده حضور گردشگران و محققان و دانشجویان رشته باستان‌شناسی از کشور شود باید زیرساخت‌هایی از قبیل هتل‌، مراکز اقامتی و رفاهی در روستا ساخته شود.

گفتنی است:قبرستان تاریخی شمس‌آباد، غارهای تاریخی ازناو‌، گورستان تاریخی روستای گیلوان‌، قلعه گیلوان‌، حمام نصر خلخال، مسجد روستای خمس از عصر قاجار و محله قلعه‌باشی شهر خلخال از جمله میراث تاریخی شهرستان خلخال به شمار رفته که از نیاکان این خطه به یادگار مانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار