ایران، آمادگی خود را برای صادرات گاز به چین از طریق پاکستان اعلام کرد

خبرگزاری پانا: سفیر ایران در چین، آمادگی کشورش را برای صادرات گاز به چین از طریق پاکستان اعلام کرد.

کد مطلب: ۳۴۰۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از نوشته روزنامه اینترنتی «ساوث چاینا مورنینگ پست»، علی اصغر خاجی سفیر ایران در چین گفت کشورش به دنبال توسعه شبکه انتقال انرژی خود به چین بر اساس طرح عظیم موسوم به «یک کمربند، یک جاده» است.

وی در گفتگو با روزنامه ساوث چاینا مورنینگ، افزود: ایران بر اساس یک طرح توسعه پنج ساله، بخش های ریلی، جاده ای، بندری و مخابراتی خود را توسعه خواهد داد.«ایجاد شبکه توسعه یافته از خطوط لوله انتقال انرژی به امنیت و توسعه منطقه کمک خواهد کرد».

ایران می گوید، قبلا یک خط لوله انتقال گاز به مرز خود با پاکستان ایجاد کرده است. اما پاکستان به بهانه موانع ناشی از تحریم ها از ساخت ادامه این خط لوله در خاک خود امتناع کرده است.

اما گفته می شود اکنون اسلام آباد به دنبال تامین هزینه خط لوله از چینی هاست. هدف این طرح، ایجاد کانال (کوریدور) اقتصادی بین شهر بندری گوادر پاکستان و منطقه غربی شین جیانگ چین است.

خاجی افزود: «فکر نکنم تا کشیده شدن این خط لوله به چین از طریق خاک پاکستان راه طولانی در پیش باشد. این خط لوله به سود هر سه کشور ایران، چین و پاکستان خواهد بود».

وی در ادامه گفت: ابتکار «یک کمربند، یک جاده» می تواند از احداث یک خط لوله انتقال گاز از ایران، عراق و سوریه تا اروپا حمایت کند؛ طرحی که به گفته ناظران به دلیل جنگ در سوریه و تحریم های مالی علیه ایران و سوریه درباره آن تردید وجود دارد.

سفیر ایران در چین افزود: نقش مهمی به کشورهای رو به توسعه در اداره بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیا، مستقر در پکن داده شده است.

نشست کشورهای مؤسس این بانک هفته آینده در پکن تشکیل خواهد شد و اعضا در مورد منشور بانک و توزیع حق رأی ها مذاکره خواهند کرد. ایران یکی از پنجاه و هفت عضو موسس بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیا به شمار می رود.

با وجود این، واشنگتن به نحوه مدیریت این بانک خوش بین نیست؛ اما پکن بر اجرای معیارهای بین المللی، بالاخص برای مشارکت کشورهای غربی مانند انگلیس و آلمان در این بانک، تأکید دارد.

خاجی با انتقاد از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، گفت این دو نهاد نتوانسته اند اصلاحات ساختاری لازم برای برآورده کردن نیازهای کشورهای در حال توسعه را اجرا کنند و اغلب برای اعطای وام، پیش شرط می گذارند.

وی افزود: «مبنای آنها برای واگذاری وام، اجرای اصلاحات اقتصادی است و چنین شروطی، اوضاع اقتصادی این کشورها را بدتر کرده است».

سفیر ایران در چین گفت: «ما باید قطعاً دیدگاه های کشورهای نوظهور را در این بانک جدید لحاظ کنیم، گرچه آنها قدرت های بزرگ اقتصادی نیستند. آنها باید از نظر حقوق رأی گیری، نفوذ بیشتری داشته باشند».

اظهارات سفیر ایران در چین در شرایطی مطرح می شود که شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز در حاشیه کنفرانس کشورهای آسیایی- آفریقایی در جاکارتای اندونزی به همتای ایرانی خود حسن روحانی گفته بود، چین برای توافق هسته‌ای «عادلانه و متوازن» با ایران تلاش می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری شینهوا، رئیس جمهور چین، همکاری دو کشور در زمینه خطوط آهن پرسرعت و مخابرات را خواستار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار