وزیر بهداشت در دومین روز هفته سلامت:

50 درصد مردم ایران دچار سكته قلبی و مغزی می‌شوند

خبرگزاری پانا: وزیر بهداشت در دومین روز از هفته سلامت در یکی از مدارس دخترانه تهران در شهرری گفت:در كشور حدود 12.5 میلیون دانش آموز وجود دارد كه با احتساب والدین آنها بخش عظیمی از مردم ایران را تشكیل می دهند كه این ظرفیت دانش آموزی می تواند منشاء تغییرات ارزشمندی در حوزه بهداشت كشور باشد.

کد مطلب: ۳۳۹۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح پایگاه تغذیه سالم كه صبح امروز در دبیرستان دخترانه راضیه حسینی شكرایی در شهرری برگزار شد، با بیان این كه مردم كشور روز به روز چاق‌تر و وزن اضافه آنها بیشتر می‌شود، افزود: 50 درصد مردم چاق هستند و اضافه وزن دارند و فعالیتی را كه چربی تبدیل به كالری كند، انجام نمی‌دهند.


وزیر بهداشت با بیان این كه خوردن شیرینی و شكلات در ایجاد چاقی موثر است، گفت: اگر چربی و مواد اضافی در بدن نسوزد فرد چاق می‌شود و وقتی چاق شد دچار بیماری قند می‌شود كه در نهایت به كور شدن چشم، از كار افتادن كلیه، بسته شدن رگ‌های قلب و معلولیت می‌شود.


هاشمی در ادامه به زبانی ساده به تشریح چگونگی ایجاد بیماری در اثر مصرف نمك و چربی پرداخت و گفت: نمک، آب را به صورت فزاینده‌ای جذب خود كند و این باعث زیاد شدن حجم خون و پاره شدن مویرگ‌ها و سكته مغزی كه در آن نیمی از بدن یا تكلم یا دست‌ها دچار اشكال می‌شوند.


وی با بیان این كه نقش چربی در بدن مثل لوله كشی ساختمان است افزود: اگر چربی در بدن زیاد باشد سیاهرگ و سرخرگ‌ها دچار مشكل می‌شوند كه عبور خون را با اختلال مواجه می‌سازد، این در حالی است كه طبق آمار حدود 50 درصد مردم ایران دچار سكته قلبی و مغزی می‌شوند، پس در كنترل فشارخون به مصرف چربی‌ها و قند و نمك دقت زیادی كنید.


وزیر بهداشت گفت: با توجه به شعار سازمان جهانی بهداشت، كه ایمنی غذا از مزرعه تا سفره نامگذاری شده است، غذا بخش عمده‌ای از سلامت جسمی، آشامیدن و خوردن را تضمین می‌كند كه با مصرف غذای سالم كشور روز به روز آبادتر و هزینه‌های بخش سلامت كمتر خواهد شد.


وزیر بهداشت اظهار داشت: آموزش و پرورش ظرفیت مناسبی برای رفتارسازی نسل امروز و فردا در خانواده‌ها دارد.


هاشمی به دانش آموزان توصیه کرد: اگر در خانه و حتی در فامیل كسی سیگار، قلیان، نمك و شكر و روغن مصرف می‌كند، شما به عنوان سفیران سلامت به آنها به صورت محترمانه تذكر دهید.


وی در پایان ضمن تبریک هفته سلامت به معلمان و اولیاء دانش آموزان، افزود: در كشور حدود 12.5 میلیون دانش آموز وجود دارد كه با احتساب والدین آنها بخش عظیمی از مردم ایران را تشكیل می دهند كه این ظرفیت دانش آموزی می تواند منشاء تغییرات ارزشمندی در حوزه بهداشت كشور باشد.


مراسم افتتاح پایگاه تغذیه سالم صبح امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموش پزشكی، معاون بهداشت، دكتر علوان مدیركل منطقه مدیترانه شرقی، دکتر جیهان طویلا نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و مسئولان آموزش و پرورش در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی راضیه حسینی شكرایی در شهرری برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار