آزمایش دی‌ان‌ای خون منبع اطلاعات حیاتی شناسایی جهش‌های سرطان ریه

خبرگزاری پانا :بر اساس تحقیقات تیمی از دانشمندان آلمانی، دی‌ان‌ای سرطانی موجود در گردش خون بیماران مبتلا به سرطان ریه، اطلاعات حیاتی را به پزشکان ارائه می‌دهد که در صورت عدم‌دسترسی آن‌ها به بافت سرطانی، به بهینه‌شدن فرآیند درمان بیماران کمک می‌کند.

کد مطلب: ۳۳۸۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، یافته‌های محققان دپارتمان انکولوژی قفسه سینه در کلینیک ریه گروسهانسدورف آلمان، دارای مضامین مهمی برای استفاده در درمان‌های سرطانی هستند که جهش‌های سرطانی خاصی را هدف قرار می‌دهند.
آزمایش وجود چنین جهش‌هایی در خود تومور همیشه ممکن نیست، با این حال بررسی‌ها نشان داده‌اند، دی‌ان‌ای تومور که در جریان خون بیماران می‌چرخد، می‌تواند اطلاعات مشابه آزمایش‌های بافت‌های سرطانی ارائه دهد.
در این مطالعه، دانشمندان به دنبال مقایسه پتانسیل آزمایش خون برای شناسایی جهش‌های «گیرنده عامل رشد اپیدرمال» (EGFR) با شیوه استانداردتر از آزمایش خود تومور بودند. این بررسی شامل 1162 بافت و نمونه‌های متناظر خون آن‌ها بود و مقایسه بازدهی آزمایش EGFR در دو تکنیک، میزان 89 درصد اشتراک را بین آزمایش خون و آزمایش بافت نشان داد.
آزمایش پلاسمای خون، حدود نیمی از بیماران دارای جهش‌های EGFR شناسایی کرد، این درحالیست که آزمایش بافت قادر به شناسایی 46 درصدی بیماران بود.
نتایج بدست‌آمده برای بیمارانی که دسترسی به بافت تومور آن‌ها ممکن نیست، بسیار حائز اهمیت است. بر اساس این یافته‌ها، حضور جهش‌های EGFR دی‌ان‌ای موجود در پلاسمای خون یا سرم می‌تواند در نیمی از بیماران تشخیص داده شود.
آزمایش‌های انجام‌شده در این پروژه در آزمایشگاه‌های خاصی انجام نشدند، بلکه در آزمایشگاه‌های محلی انجام شدند که برای استفاده بالینی روزانه به کار می‌روند.
منبع:ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار