50 قرآن خطی نفیس در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بر بازو بسته می شوند

خبرگزاری پانا: رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: از بین قرآن های خطی نفیس در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی، تعداد50 جلد قرآن بر بازو بسته می شوند که در نوع خود کم نظیر هستند.

کد مطلب: ۳۳۶۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سید محمد رضا فاضل هاشمی افزود: این نوع قرآن‌ها در ایران قدمتی دیرینه دارند و تاریخ کتابت قدیمی‌ترین آنها به قرن پنجم هجری قمری باز می‌گردد که اصطلاحا به آنها قرآن بازوبندی گفته می‌شود.

وی بیان کرد: بازوبندی قطعی از کتاب است که در ابعاد سه در دو سانتی متر ساخته می‌شود و کتابها و جزواتی که پیشینیان در این قطع تجلید کردند به اشکال مدور، بیضی، لوزی و چند ضلعی بودند و توسط نخی از پارچه یا چرم به بازو بسته می شدند.

وی اظهار کرد: پیشینیان تلاش می‌کردند حداکثر جزءهای قرآن کریم به همراه مطالب چند کتب ادعیه را در قطع بازوبندی بگنجانند که البته قدیمی ترین قرآن بازوبندی وقفی این گنجینه دارای 30 جزء کامل از آیات آسمانی می‌باشد.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بیشتر قرآن‌های خطی در این گنجینه از سوی ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت رضا (ع) وقف کتابخانه شده که البته واقف قدیمی ترین قرآن خطی در قطع بازوبندی و با کتابت خط کوفی نامعلوم است.

فاضل هاشمی با اشاره به یک نمونه برجسته از قرآن های خطی بازوبندی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی افزود: کتابت این قرآن خطی مربوط به قرن 13 هجری قمری است که توسط واقف خیراندیش ناصر شیرزادی در آبان ماه سال 1367 به آستان قدس رضوی اهدا شد.

وی بیان کرد: این قرآن بازوبندی دارای جلد روغنی و متن مذهب و مرصع است، در هر ضلع از صفحات آن یک کتیبه زرپوش مرصع به ترنج های کوچک و تزئینی، در هر صفحه جدول به زر تحریردار مشکی و در فواصل آیات گوی زرین قرار گرفته است.

فاضل هاشمی یادآور شد: گنجینه قرآن‌های خطی آستان‌ قدس رضوی را با 20 هزار نسخه قرآن ، جزوه قرآنی و دست‌ نوشته قرآنی، منحصر به‌ فردترین گنجینه کتب آسمانی جهان اسلام به شمار می آورند.

گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی به خاطر قداست معنوی، اعتماد مردم و نگهداری و حفاظت دقیق علمی و تجربی، روزانه پذیرای بسیاری از مصاحف شریف و کتب خطی و اسناد تاریخی است که پس از ثبت و فهرست نویسی دراختیار علاقه مندان به آثار معنوی و تاریخی قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار