رییس حوزه هنری خراسان شمالی:

نسل جوان امروز با پیشینه موسیقی اصیل ایرانی بیگانه است

خبرگزاری پانا: رییس حوزه هنری خراسان شمالی بااشاره به اینکه ، کار اصلی هنرمندان موسیقی استان روایت‌گری و توجه به اوضاع اجتماعی روزگار است، گفت: هنرمندان بخشی خراسان شمالی در هنگام مبارزات انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس با تولید قطعات حماسی، مردم و جوانان آن دوران را تهییج و همراهی می‌کردند

کد مطلب: ۳۳۶۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، میثم مرادی بیناباج شب گذشته در مراسم رونمایی از تولیدات واحد موسیقی حوزه هنری خراسان شمالی گفت: نسل جوان امروز با پیشینه موسیقی اصیل ایرانی بی ارتباط است و این مسئله برای هنرمندان و پیشکسوتان هنر موسیقی دردی بزرگ است .

وی افزود: امروزه برخی از هنرمندان جوان عرصه موسیقی، اصالت موسیقی ایرانی را نادیده می‌گیرند و آثاری مغایر با آیین، فرهنگ و اعتقادات جامعه تولید می‌کنند .

رییس حوزه هنری خراسان شمالی عنوان کرد: باید موسیقی مقامی خراسان شمالی حفظ و ترویج شود زیرا هجمه‌ای که از سوی غرب بر فرهنگ و هویّت جامعه ما وارد شده، ذائقه شنیداری نسل جوان را تغییر داده است .

وی اظهارداشت: موسیقی‌ای که از جانب غرب ترویج می‌شود انسان را به غفلت، ناآگاهی و سرگرمی سوق می‌دهد و مروج خشونت و ابتذال است، اما در مقابل موسیقی اصیل ایرانی که ارتباط پیوسته‍‌ای با کلام و شعر دارد سرشار از تذکر، تعهد، اخلاق، عرفان، آگاهی، حماسه، کار و نیایش است و معنایی سازنده به زندگی انسان می‌دهد .

مرادی بیناباج با بیان این که از ابتدای تأسیس حوزه هنری استان، ظرفیت‌های نسبی فرهنگ و هنر استان شناسایی شده گفت: هنر موسیقی مقامی جایگاه اول تقاضا را در بین مردم خراسان شمالی دارد چرا که این هنر سال‌ها همراه با مردم این منطقه حرکت کرده و در حوادث و رخدادهای مهمی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش خود را ایفا نموده است .

مرادی با یادآوری این که دو سال از ثبت جهانی موسیقی مقامی خراسان شمالی می‌گذرد عنوان کرد: چرا باید امروز احساس کنیم که حیات موسیقی تنها به برگزاری کنسرت‌های پی در پی وابسته است و سهم هنرمندان بومی در این بخش چه قدر است؟

رییس حوزه هنری خراسان شمالی تصریح کرد : مسیری که پیش روی حوزه هنری استان پیش بینی شد تحقیق، جمع آوری و ضبط آثار موسیقی مقامی و دسته بندی موضوعی و انتشار آن‌ها در قالب آلبوم‌های متعدد است تا آیندگان نیز از آن بهره‌مند شوند .

در ادامه این جلسه هوشنگ جاوید، محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی کشور با تبریک ایام گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: مدیران فرهنگی باید بازگشتی به نظرات شهید آوینی داشته باشند و جوانان با مطالعه نظرات این شهید، تفاوت هنر ایران و و هنر غرب را دریابند .

وی با تبیین سه حوزه هستی شناختی، زیبا شناختی و باور شناختی اظهارداشت: اندیشه‌ها و ساختار فرهنگ غرب مبتنی بر زیبا شناختی است و آن‌ها محتوای غیر مفید و گمراه کننده را در شکلی زیبا منتشر می‌کنند اما فرهنگ ایرانی مبتنی بر هستی شناختی و ارزش شناختی است که باید محتوای غنی فرهنگ این ملّت در آثار هنری به زیباترین وجه ممکن تولید و عرضه شود .

وی افزود: یک از معضلات فرهنگی در کشور ما این است که راه ایجاد جذابیّت در نحوه ارایه محتوا را در تولیدات هنری پیدا نکرده‌ایم.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: در سال جاری آلبوم موسیقی مقامی با موضوع نیایش در قالب موسیقی محلی در دستور کار قرار دارد که هنرمندان می توانند آثار قابل اجرای خود را ارائه دهند

حسین حصاری افزود: افزایش سبد تنوع کالایی موسیقی یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری است با این هدف که رونق اقتصادی برای هنرمندان موسیقی ایجاد شود

‎ وی با اشاره به اینکه نیازمند همکاری شعرای محلی هستیم خاطرنشان کرد: حوزه هنری هر ساله آلبوم‌های موسیقی مقامی را تولید می کند که موضوع بندی آنها نیاز به شعر جدید دارد

گفتنی است در این جلسه از دو آلبوم موسیقی « ایرانِم » و « بهار آوا » و کتاب پژوهشی «موسیقی خراسان شمالی» تألیف هوشنگ جاوید با حضور مهندس پور عیسی معاون برنامه ریزی و بودجه استانداری خراسان شمالی، دکتر ثمینی فرماندار بجنورد و جمعی از هنرمندان استان رونمایی و در پایان از هشت نفر از هنرمندان موسیقی مقامی تجلیل شد.

شایان ذکر است، در طول برگزاری این مراسم تعدادی از پیشکسوتان و گروه‌های موسیقی مقامی به هنرنمایی پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار