مقایسه «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی»/ این همه پس‌رفت از کجاست؟

خبرگزاری پانا

کد مطلب: ۳۳۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، «کلاه پهلوی» در شرایطی این روزها با نقد کارشناسان روبرو است که «کیف انگلیسی»، دیگر اثر ضیاءالدین دری طرفداران بسیار داشت. مجموعه 13 قسمتی «کیف انگلیسی» مخاطبان بسیاری به خود جلب کرد ولی با وجود پایان فصل اول «کلاه پهلوی» مخاطبان از این مجموعه رضایت ندارند. «همشهری جوان» در گزارشی مفصل به بررسی این دو فیلم با یکدیگر پرداخته است. خلاصه این گزارش در جدول زیر آمده است:

موضوع کیف انگلیسی کلاه پهلوی
داستان‌پردازی صرفا راوی حوادث تاریخی نیست، بلکه یک بستر مناسب است برای طرح داستان. سریالی پرکشش که منحنی درام آن براساس یک روال منطقی و منظم طراحی شده، تعلیق‌های بجا دراد و مخاطب عام و خاص را راضی می‌کند تاریخ اصل قرار گرفته و درام در حاشیه است. تاکید بر انتقال مفاهیم باعث شده تا تناسب درستی بین ایده و درام ایجاد نوشد. هنوز داستان جانداری مخاطب را همراه نمی‌کند تا قسمت‌های دیگر را از دست ندهد.
شخصیت‌پردازی به مخاطب خود وقت داد تا با ستاره داستان همراه شود، او را در شمایل یک قهرمان بپذیرد و تخریب آرامش را ذره ذره درک کند. مخاطب نمی‌تواند با هیچ کدام از شخصیت‌های داستان همراه شود. از همان قسمت‌های ابتدایی موضع بیننده به شخصیت اول داستان به مدد دیالوگ‌ها و اظهارنظرهای آشکار راوی داستان، منفی است.
ریزه‌ کاری‌های فنی تدوین و ضرباهنگ مناسب و نسبتا سریع و کارگردانی سنجیده تصاویر فلو در هر قسمت، نداشتن تصاویر شاهد برای برخی سکانس‌ها، دوبله صدای برخی شخصیت‌ها، افتادن سایه اهالی پشت صحنه روی بازیگران
جزئیات داستان زبان به گونه‌ای انتخاب شد که هم به روانی دیالوگ‌ها و جملات لطمه‌ای وارد نکند و هم برای مخاطب عام قابل درک باشد دیالوگ‌ها به شدت شعاری جایگزین نماها و نمادهای ارزشمند شده. بدی آدم‌ها به شکل گل‌درشت از صحبت‌هایشان با حتی حرف‌های دانای کل نمایان می‌شود، نه عملکردهایشان.
موسیقی متن فرهاد فخرالدینی با بهره گرفتن از ملودی‌ها و تصنیف‌های قدیمی تهران در تیتراژ، جذابیت فیلم را دوچندان کرد. حداقل تا پایان فصل اول، خبری از موسیقی دلکش و جذاب نیست. هر چند شهبازیان به شدت تلاش کرده تا جای خالی حس و حال فیلم را پرکند و تا حدی هم موفق بوده است.

منبع: نامه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار