مدیر كل حفاظت محیط زیست فارس:

اولین گوساله گوزن زرد ایرانی طی سال جدید در فارس متولد شد

خبرگزاری پانا:اولین گوساله گوزن زرد ایرانی طی سال جدید در سایت گوزن زردمیانکتل ارژن فارس متولد شد.

کد مطلب: ۳۳۴۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حسینعلی ابراهیمی گفت: اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در اولین هفته فروردین ماه ۱۳۹۴ در سایت تكثیر و احیاء گوزن زرد ایرانی درمنطقه حفاظت شده میانکتل ارژن فارس متولد شد.

مدیر كل حفاظت محیط زیست فارس اضافه كرد: به دنبال اقدامات حفاظتی و تحقیقاتی مناسب در این سایت و مناسب شدن وضعیت علوفه درسایت، گوزن زرد ایرانی كمی زودتر از فصل معمول زایمان در سال های گذشته متولد شد.

وی افزود: بر اساس شواهد موجود استان فارس در گذشته یكی از زیستگاه های گوزن زرد ایرانی بوده كه نقش گوزن زرد در حجاریهای تخت جمشید این موضوع را تایید می كند. استان فارس بر روی سلسله جبال زاگرس واقع شده كه رشته كوه های بخش غربی و جنوب این استان از پوشش جنگلی نسبتا خوبی برای زیستگاه گونه های جانوری مختلف برخوردار است.

گوزن زرد ایرانی از نظر ارزش حفاظتی جزء گونه های در معرض خطر انقراض سازمان بین‌المللی حفظ حیات وحش قرار دارد. گوزن زرد ایرانی دارای جثه ای كوچكتر از مرال بوده و از شوكا نیز بزرگتر است. گوزن نر در شرایط مناسب زیستی بین ۸۰ تا ۱۲۰ كیلوگرم وزرن و بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر ارتفاع دارد و گوزن زرد ماده آن از نرها كوچكتر است و شاخ ندارد. رنگ گوزن زرد ایرانی مخلوطی از قرمز و زرد با لكه های سفید منظم است كه در فصول مختلف سال تغییرات جزئی پیدا می كند و در فصل تابستان رنگ بدن این حیوان رنگ زرد مایل به قهوه ای روشن با خالهای سفید. است.

طول عمر گوزن زرد بطور طبیعی بین ۱۴ تا ۱۶ سال است. گوزن زرد علفخوار، سرشاخه خوار و نشخوار كننده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار