5هزار قطعه فلامینگو در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد سکنی گزیدند

خبرگزاری پانا:رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از پنج هزار قطعه فلامینگو در طی هفته اخیر در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان فرود آمدند و در این تالاب سکنی گزیده اند.

کد مطلب: ۳۳۳۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،کامران حسینی افزود: این تعداد فلامینگو در ادامه بازگشت از مهاجرت خود و به دلیل شرایط بسیار مستعد تغذیه ای و امنیت خوبی که بر فضای این تالاب حاکم است وارد این تالاب شده اند.

وی گفت: بارندگی های اخیر شرایط بسیار مناسب زیستی را برای انواع پرندگان مهاجر و بومی در این تالاب به وجود آورده است.

حسینی اضافه کرد: این شرایط مناسب باعث شده تا تالاب کانی برازان مهاباد به یکی از زیستگاه های اصلی فلامینگوها در آذربایجان غربی مبدل شود به طوری که این پرندگان پس از ورود و سکنی گزیدن در این تالاب اقدام به جوجه آوری کنند.

فلامینگو پرنده ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی که بین 90 سانتیمتر تا 1٫5 متر بلندی دارد.

در پرواز، بالها و گردن این پرنده کشیده و قدری پایین تر از سطح بدن قرار می گیرد و بالهایش ترکیب زیبایی از رنگ های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزارتایی زندگی می کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.


وی گفت: تالاب کانی برازان به دلیل وضعیت مناسب آن هم اکنون به یکی از استراحتگاهها و زیستگاههای بسیار مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار بسیاری از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند به طوری که امسال شمار پرندگان آن با سه برابر افزایش نسبت به سال گذشته به بیش از 50 هزار قطعه رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر در تالابهای مهاباد بیش از 35 گونه مختلف انواع پرندگان شناسایی شده اند که عمدتا شامل فلامینگو، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، فیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه، انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی، سرسفید و بلوطی هستند.

حسینی اظهار کرد: این پرندگان مهاجر مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی تر ادامه می دهند.

وی یادآوری کرد: این تالاب که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود تقریبا در تمامی فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد و این امر از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالابهای موجود متمایز می سازد.

تالاب بین المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر 927 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

این تالاب هم اکنون از جمله مهمترین تالابهای استان آذربایجان غربی برای پرندگان به حساب می آید.

شهرستان مهاباد با داشتن دو تالاب بین المللی کانی برازان و قوپی باباعلی و تالاب های فصلی حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار