رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با پانا؛

دولت بودجه 11 هزار میلیاردی آبخیز داری را تأمین کند

خبرگزاری پانا: رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: برای اجرای 11 میلیون هکتار آبخیزداری به اعتبار 11 هزار میلیارد تومانی نیاز داریم که لازم است دولت در این مهم تعیین تکلیف کند.

کد مطلب: ۳۳۳۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد

خدا کرم جلالی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا، ضمن تشریح اولویت های کاری سال 94 به ابعاد مختلف حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: صیانت از جنگل ها و اراضی طبیعی اولویت اول سازمان جنگل ها در برنامه های سال 94 است.

وی افزود: با توجه به چالش هایی که در زمینه بیابان زدایی وجود دارد در تلاش هستیم تا با پیشگیری از بروز طوفان های گرد و غبار به کاهش سطح بیابان ها بپردازیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد: رفع کانون های بحران زای بیابانی در ایجاد کانون های گرد و غبار با پیش بینی های لازم در این امر در برنامه های اولویت دار سازمان جنگل هاست.

جلالی ادامه داد: امیدواریم با توجهی که دولت بر این موضوع دارد بتوانیم طرح های در دست اقدام را شامل 3 میلیون هکتار مناطق بحرانی بیابان زا که بخشی از 7 میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور است؛ بیابان زدایی کنیم.

وی یادآور شد: بیابان زدایی در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته که مورد کنترل و پوشش قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با اقدامات بیولوژیک بیابان ها و کانون های بحران را کنترل کنیم.

جلالی افزود: موضوع آبخیزداری از مهمترین مسائل پیش رو است با توجه به بیلان منفی آب های زیر زمینی و پایین رفتن عمق چاه های کشاورزی که نشانه های بدی است این مهم را متذکر می شود که با در نظر گرفتن چنین شاخص هایی که زمینه بیابانی شدن سرزمین را نشان می دهد؛ لاجرم باید چاره اندیشی کرد.

وی تأکید کرد: آبخیزداری با توجه شرایط فعلی با هر هکتار سطح که آبخیزداری شود حدالاقل می توان 500 متر مکعب آب را محل کاهش تبخیز جمع آوری کرد چرا که از مجموعه نزولات آسمانی 70 درصد تبخیر می شود و با آبخیز داری امکان بازگشت این نزولات به سفره های زیر زمینی به وجود می آید.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به طرح 11 میلیون هکتاری برای اجرای آبخیزداری اشاره کرد و افزود: این طرح را به دولت تقدیم کردیم و در انتظار پاسخ دولت هستیم.

جلالی اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های آبخیزداری را به ازای هر هکتار یک میلیون تومان خواند و گفت: مجموع اجرای آبخیزداری اعتبار 11 هزار میلیارد تومانی را نیاز خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: سازمان جنگل ها اعلام آمادگی کرده است تا در مدت زمان سه سال با در اختیار داشتن اعتبار کافی برنامه های آبخیز داری را به طور کامل اجرا کند و در این جریان منابع آب و نزولات آسمانی در سطح قابل توجهی به سفره های زیر زمینی -آب خوان ها- باز خواهد گشت و تبخیر نخواهد شد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از دیگر کاکردهای مهم آبخیز داری به جلوگیری از فرسایش خاک اشاره کرد و گفت: با تأمین اعتبار این طرح علاوه بر استحصال آب موضوعاتی چون جلوگیری از رسوب پشت سدها، تقویت پوشش گیاهی، جلوگیری از سیل و رانش نیز جز دستاوردهای و فواید آبخیز داری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار