با سفر به سروستان ، دیدن کاخ ساسانی را فراموش نکنید

خبرگزاری پانا: شهرستان سروستان دارای 1730 كیلومتر مربع گستردگی است و شهر سروستان مركز آن، در فاصله 80 كیلومتری جنوب شرقی شیراز جای دارد.

کد مطلب: ۳۳۳۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، شهرستان سروستان دارای 1730 كیلومتر مربع گستردگی است و شهر سروستان مركز آن، در فاصله 80 كیلومتری جنوب شرقی شیراز جای دارد. این شهرستان با پیشینه تاریخی هزاران ساله، یكی از قدیمیترین شهرستانهای استان فارس به شمار میرود و بنای آن را به دوران ساسانیان نسبت میدهند.
به گزارش روابط عمومی ادراه کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس شهرستان سروستان از شمال با شهرستان خرامه، از شرق با شهرستان فسا، از جنوب شرقی با شهرستان جهرم، از جنوب با شهرستان كوار و از غرب با شهرستان شیراز هممرز است.
این شهرستان علاوه برآثارتاریخی دارای طبیعتی زیبا است که شامل دشت های وسیع وباغات فراوان میوه بوده ودربهار جلوه خاصی دارد .آب وهوای گرم ومعتدل آن باعث رویش درختان مختلف ومحصولات فراوان به ویژه مرکبات می گردد.دشت های حاصلخیز ومزارع بزرگ کشاورزی آن از چشم اندازهای زیبای گردشگری این منطقه محسوب می شود .
کاخ سروستان:
كاخ بهرام پنجم یا كاخ سروستانین کاخ ازآثاردوره ساسانی می باشد ودر9 کیلومتری جنوب شرقی سروستان ودرمسیر روستای نظر آباد واقع گردیده است .قسمت اصلی بنا درضلع شرقی بوده که شامل یک ایوان بزرگ ودوایوان کوچکتراست . ایوان اصلی به تالار مرکزی وسپس حیاط مرتبط می شود .دردو طرف آن دوتالار بزرگ باسقف گنبدی مرتفع قراردارد. دردوتالار گنبد دار ، در حاشیه زیرسقف بقایای گچبری دیده می شود .
قلعه گبری :
درشمال سروستان درمنطقه ای به نام کوه قدرت آثارقلعه ای وجوددارد که بامصالح گچ سنگ وساروج ساخته شده است .این قلعه دارای چهارموج درچهارگوشه وفضای اتاقی دراطراف ووسط بوده وظاهرا کاربرددفاعی داشته است.
قلعه برزو:
درشرق سروستان بقایای یک قلعه قدیمی وجوددارد که دراطراف آن بقایای حصار وبرج دیده می شود .ظاهرا این مکان مربوط به اوایل دوره اسلامی می باشد.
بقعه شیخ یوسف سروستانی :
این بنا درمرکز سروستان واقع گردیده است .بقعه شامل دوچهار طاقی باستون های سنگی می باشد که با ظرافت واستادی تراشیده شده است . برسنگ قبر که دروسط بقعه قراردارد نام شیخ یوسف بن یعقوب سروستانی وتاریخ680 هجری قمری نگاشته شده است ودرکنار آن برسنگ قبر دیگر نام محمدبن حسن علی البیضاوی وتاریخ710 هجری قمری نوشته شده است برحجاریهای سه درجنوبی درکتیبه ای نام استاد علی بن حسین علی الغاوی وتاریخ 680 هجری قمری آمده است.
روستای مهارلو
مهارلو یكی از روستاهای شهرستان سروستان است و در 45كیلومتری شهر سروستان جای دارد. این روستا دارای جاذبههای گردشگری و تاریخی چشمگیری است كه از این میان میتوان به چشمه آبگرم و چشمه معدنی مهارلو، آب چشمه چنار مهارلو، چشمه آبخونی، آب زنگی، آب محمد خالو، باغ حیدر، كوه زیره و آب بیدك اشاره كرد.
دریاچه مهارلو
دریاچه مهارلو با گستردگی متوسط 230 كیلومتر مربع، در ارتفاع 1400 متری از سطح دریا قرار گرفته است. آب این دریاچه از طریق زهكشی دشتهای شیراز و سروستان تأمین میشود. ویژگیهای دریاچه مهارلو موجب شده است محیطی مطلوب برای گونههای شاخص جانوری و گیاهی كمیاب و رویش گیاهان مناسب و برقراری زیستگاههای جانوری (پرندگان مختلف) فراهم شود.
روستای كوهنجان
روستای كوهنجان دارای پنج رشته قنات است كه مهمترین آن رشته قنات كوهنجان میباشد. چشمه نباتی، چشمه آبریز جبل، آرامگاه امامزاده شاه صفیالدین(ع) و حمام و آسیابهای قدیمی كوهنجان از دیگر جاذبههای گردشگری این روستا به شمار میرود. این روستا در 25 كیلومتری شهر سروستان قرار گرفته است.
روستای نظر آباد: کاخ سروستانی، چشمه سرو نخودی سروستان: باغ رباط ، چشمه تزنگ، چهار طاقی رباط، مقبره شیخ یوسف سروستانی صنایع دستی و سوغات: کلاه نمدی-نمد-قالیچه-گبه-ملکی غذاهای محلی: انواع آبگوشت ها-یخنی-کلم پلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار