دبیرستان پسرانه شاهد اردبیل(مدرسه صفوی)در فهرست آثار ملی قرار گرفت

خبرگزاری پانا: معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: دبیرستان پسرانه شاهد ناحیه یک (مدرسه صفوی) به دلیل وجود ویژگی های تاریخی، هنری، معماری و فرهنگی به شماره ۳۱۱۸۰ در تاریخ ۱۸ بهمن ماه سال جاری در فهرست آثارملی ایران جای گرفت.

کد مطلب: ۳۳۰۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد

منصور عالیقدری در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان اینکه مالکیت این بنا دولتی و تحت تملک آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل است، افزود: نوع بهره برداری پیشین بنا آموزشی بوده که هم اکنون نیز با همین کاربری مورد استفاده دانش آموزان پسرانه شاهد است.

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل از ویژگی های معماری پنهان این بنا به ابهت، نظم، چیرگی، تحکم، عظمت و افراشتگی در قالب تاثیرات روانی اشاره و اضافه کرد: استحکام، سرعت در ساخت و نظارت و پیگیری از دیگر ویژگی هایی به کار رفته در ساخت این بنا است.

عالیقدری، دبیرستان پسرانه شاهد ناحیه یک(بیرستان صفوی اردبیل) را نمودی از ظهور مهندسی و معماری مدرن در نقش رقیب معماری سنتی دانست که ایجاد بسیاری از فعالیت های عمرانی در اردبیل به ویژه دبیرستان صفوی(دبیرستان پسرانه شاهد ناحیه یک) حاصل دیدگا ه های نوین در عرصه تکنولوژی است.

وی با اشاره به اینکه بالاتر قرارگرفتن ساختمان از سطح زمین و نمایش آشکار آن در میانه و محل ورودی ساختمان به طور تقریبی در تمامی بناهای دوره پهلوی اول مشاهده می شود، اضافه کرد: در اردبیل نمای بیشتر بناهای این دوره به ویژه دبیرستان صفوی (دبیرستان پسرانه شاهد ناحیه یک) از سنگ و آجر تشکیل شده و هیچ مصالحی مانند مرمر در آن به کار نرفته است.

به گزارش خبرنگار پانا، یازده مدرسه از استان اردبیل برای ثبت در فهرست مدارس ماندگار معرفی شده بود که بر اساس تحقیقات و کارشناسی های انجام گرفته دو مدرسه به دلیل عدم تغییر کاربری آموزشی در این فهرست ثبت شده است. در کل کشور 21 مدرسه در فهرست مدارس ماندگار ثبت شده است که دو مدرسه از این تعداد به استان اردبیل اختصاص یافته است.

دبیرستان صفوی اردبیل در خیابان امام خمینی(ره) در عمارتی دو طبقه با آجر و سیمان به سعی و اهتمام خاصی ساخته و پرداخته شده است و مساحت محوطه 11876 مترمربع و مساحت زیربنا 7076 متر مربع است.

کار ساخت این ساختمان در سال 1314 شروع و در سال 1317 خاتمه یافته و با مدیریت ناصر غفار زاده مورد بهره برداری قرار گرفته است؛ قطعه ماده تاریخ آن اثر طبع استاد مرحوم بهار ملک الشعراء با خط نستعلیق بر روی کاشی در راهرو طبقه دوم کتیبه شده است.

بنای دبیرستان صفوی اردبیل در دوران پهلوی اول و توسط معماران آلمانی طراحی و ساخته شده است که از بناهای مشابه آن می توان از ساختمان قدیم فرمانداری اردبیل نام برد. ساخت این بنا تقریباً همزمان با احداث خیابان اصلی شهر بود که دو دروازه شرقی و غربی شهر تاریخی اردبیل یعنی دروازه آستارا را به دروازه تبریز متصل می ساخت،

این بنا دارای ازاره سنگی به ارتفاع حدود 1.20 متر بوده، بدنه آن را آجر تشکیل میدهد، همچنین دارای قالب بندی آجری در دور پنجره ها و درب ها بوده و خط آسمان به صورت هره چینی کار شده است. پنجره های آن از نوع چوبی ساده دو لنگه می باشد و درب های ارتباطی آن نیز از نوع چوبی بوده که در سال های اخیر توسط هیئت امناء مدرسه رنگ آمیزی شده است، راه پله ارتباطی طبقه فوقانی سنگی بنا در مقابل مدخل ورودی قرار داشته و به صورت دو بازو ساخته شده است. در ابتدای ورودی طبقه دوم اشعاری به صورت کاشی هفت رنگ در طرفین آن در روی بدنه دیوار نصب شده است و همچنین کاشی کاری معرق به صورت کتیبه در بالای سر درب ورودی به سر درب سالن آمفی تئاتر(تالار سخنرانی) به چشم می خورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار