لاریجانی در نشست خبری:

تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت کار مهمی بود

خبرگزاری پانا: آخرین نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی در سال 93 در ساختمان مشروطه مجلس و با حضور 250 خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد.

کد مطلب: ۳۲۷۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی پانا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری آخر سال خود توضیحاتی درباره قوانین مالی که در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید ارائه داد و گفت: یکی از قوانینی که مجلس تصویب کرد تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بود که قانون مهمی است و بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال‌های آینده در این قانون مشخص می‌شود. رویکردی که باید مورد توجه قرار می‌گرفت هم شرایط کشور و هم اقتصاد مقاومتی بود که هر دو مورد توجه قرار گرفت.

او ادامه داد: قانون دیگری که تصویب شد لایحه خروج از رکود بود که تعیین تکلیف شد و شورای نگهبان هم اظهارنظر کرد و فکر می‌کنم مسأله دیگری در این زمینه نداشته باشیم. دولت متناسب با بحث اقتصاد مقاومتی لایحه‌ای تنظیم کرد و به مجلس ارائه داد که مدت‌ها در کمیسیون مشترکی مورد توجه قرار گرفت. این لایحه نتیجه تجربیات گذشته و لزوم خارج کردن صنایع کشور از رکود بود.

به گفته لاریجانی، در این قانون حمایت‌های بانکی، نحوه توسعه صندوق ملی و سهم‌بندی‌ها تا حدی انجام شده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: این قانون مهمی است که در سالی که اقتصاد مقاومتی برجسته بود ارائه شد.

لاریجانی در این نشست در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف نظر نمایندگان مجلس درخصوص تصویب قرارداد هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی افزود: پرونده هایی که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است به دلیل مأذون بودن از طرف مقام معظم رهبری نیازی به تصویب مجلس ندارد.

وی گفت: دولت و مجلس تحت اشراف مقام معظم رهبری با همدلی و همفکری پرونده را به پیش می برند.

کار سنا ناپخته بود، به آنان تأسی نمی کنیم

لاریجانی درباره نامه 47 سناتور افزود: نخبگان امریکا و مجامع سیاسی این اقدام را تقبیح کردند زیرا این حرکت نسنجیده اقتدار امریکا را در جهان مخدوش می کند، بنابراین نباید در پاسخ به کار غلط آنان، اقدامی شبیه آنها انجام داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر حال تیم مذاکره کننده قطعاً ابعاد مختلف معاهده را در نظر می گیرد و قرارداد حتماً طوری تنظیم می شود که امکان سوء استفاده یا برداشت های سیاسی از آن به حداقل برسد یا وجود نداشته باشد.

این مسائل در آمریکا شکل چارچوب مندی ندارد و کار آنها تقبیح شده است و در خبرها دیدم که 200 هزار نفر، افرادی را که در سنا این کار را کردند خائن تلقی کردند.


مانعی برای گفتگوی ایرانی - عربی وجود ندارد


خبرنگار شبکه الجزیره در ادامه نشست خبری رئیس مجلس پرسید: اکنون شاید رابطه بین ایران و کشورهای عربی در بهترین شرایط نباشد و در کشورهای عربی از افزایش نفوذ ایران در منطقه صحبت می شود، آیا می توان میزگردی بین ایران و کشورهای عربی برای گفت و گو تشکیل داد؟

لاریجانی گفت: ایران از بدو تولد همیشه سیاستی مسالمت آمیز داشته و هیچگاه به کشوری تجاوز نکرده است. این عراق بود که به ایران تجاوز کرد و جنگی 8 ساله را برضد ایران به راه انداخت.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشورهای عربی در آن زمان از صدام و عراق حمایت کردند اما ایران بعد از صدام تلافی نکرد و همچنان روحیه اخوت و دوستانه را با کشورهای حامی صدام دنبال کرد.

لاریجانی گفت: گاهی برخی ذهن ها تبلیغاتی را برضد ایران به راه می اندازند که درست نیست؛ انقلاب اسلامی به دنبال سلطه بر دیگر کشورها نیست زیرا اساس انقلاب اسلامی بر سلطه گری نیست.

رئیس مجلس افزود: اگر ایران به عراق کمک می کند به خاطر این است که کشور دوست و همسایه ما گرفتار جریان تروریستی بدخیمی شده است و از ما کمک خواستند و ما هم کمک کردیم.

وی اضافه کرد: مردم عراق، شرافتمند و شجاعند و پیشروی ها کار خود عراقی هاست، ایران فقط کمک می کند و اصل و مبنا حرکت مردم عراق است.

رئیس مجلس گفت: اگرایران به مقاومت لبنان وفلسطین در مقابل صهیونیستها کمک می کند به درخواست آنهاست؛ از ما کمک خواستند و ما کمک کردیم.

وی گفت: اگر همسایگان و دوستان ابهامی داشته باشند، می توانیم صحبت کنیم ولی مطمئن باشند که اساس انقلاب اسلامی در 36 سال گذشته نشان می دهد که ایران قصد سلطه گری ندارد بلکه همواره نگاهی برادرانه و وحدت آمیز برای امت اسلامی را دنبال می کند.

تصویب سه قانون مهم در مجلس


رئیس مجلس با اشاره به قوانین نهایی شده در مجلس در دو سه ماه گذشته گفت: سه قانون مهم در این مدت در مجلس بررسی و نهایی شد.

علی لاریجانی گفت: سه قانون مهم در این مدت بررسی شد از جمله قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که مهم است و بخش مهمی از وضع بودجه در سال آینده در این قانون مشخص می شود و رویکردی که مورد توجه قرار گرفت هم شرایط کشور و هم اقتصاد مقاومتی بود.

وی افزود: قانون دوم خروج از رکود بود که امروز با توجه به نظر شورای نگهبان نهایی شد.

رئیس مجلس اضافه کرد: این از قوانینی بود که متناسب با اقتصاد مقاومتی تنظیم و به مجلس داده شد و آنچه که نتیجه تجربیات گذشته بود که صنعت و تولید باید از رکود خارج شود و قوانین سختگیرانه سرمایه گذاری برای رونق تولید در این قانون در نظر گرفته و سهم بندی مشخص شد.

وی گفت: قانون خروج ازرکود قانون مهمی است چون امسال سالی بود که موضوع اقتصاد مقاومتی نیز درآن برجسته بود.

رئیس مجلس افزود: قانون بودجه 94نیز دیگر قانون مهمی است که امروز نهایی شد و پس از دریافت تایید شورای نگهبان تا ساعات آینده از طرف مجلس به دولت ابلاغ می شود.

وی گفت: از دولت آقای روحانی تشکر می کنم که طبق ضوابط لایحه بودجه 94 را تا پانزده آذر به مجلس ارائه و ضوابط را رعایت کردند و مجلس هم طبق زمان بندی در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق وقت زیادی گذاشت تا قانون بودجه به موقع به نتیجه برسد و از ابتدای سال 94 اجرا شود.

کاهش وابستگی بودجه به نفت از 50 به 25 درصد

رئیس مجلس گفت: قانون بودجه چند نکته دارد اول اینکه نقش نفت در بودجه کاهش جدی یافته است و تقریباً به حدود 25 درصد رسیده در حالی که شاید در گذشته این رقم 50 درصد بوده است.

لاریجانی افزود: فکر می کنیم این رویکردی جدی برای بودجه نویسی است و امیدواریم در آینده نزدیک اتصال بودجه به نفت قطع شود و نفت و منابع گازی ما صرف سرمایه گذاری شود.

وی در ادامه گفت: البته قاعده هم باید همین می بود زیرااین یک بیماری است که بودجه جاری کشور این قدر به نفت متکی باشد.

رئیس مجلس افزود: نکته دوم این است که با توجه به نوساناتی که در قیمت نفت بود، ما حداقل را برای آن در نظر گرفتیم، دولت با رقمی حدود 50 و خرده ای دلار بودجه را داده که ما آن را 40 دلار در هر بشکه نفت کردیم.


وی گفت: به همین علت دو سقف کردیم یک سقف با بشکه ای 40 دلار تنظیم شده و بودجه اداره می شود و چنانچه در شش ماه دوم قیمت نفت بیش از این بود که الآن هم تقریباً بیش از این است آن وقت 16- 17 هزار میلیاردی که اضافه می شود به کارهای عمرانی کشور اختصاص می یابد.

30هزار میلیارد تومان حداقل بودجه عمرانی

لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه ما یک حداقل سقف را برای بودجه عمرانی گذاشتیم که 30 هزار میلیارد تومان است گفت: این بدان معناست که دولت این رقم را حتماً باید در سال 94 اجرا کند زیرا بودجه عمرانی موتور محرک اقتصادی کشور است.

وی افزود: با این وصف تقریباً رشد اقتصادی کشور حداقل دو درصد است و رشد سرمایه گذاری حدود 4 درصد و تورم هم حدود 14 درصد است.

رئیس مجلس گفت: نکته دوم درباره هدفمندی یارانه هاست که همیشه در نحوه اجرای آن با دولت مناقشه داشتیم لذا برخی از موارد را مشخص کردیم که در اجرای هدفمندی، بخش های تولیدی و امور دیگر لطمه نخورد.

لاریجانی افزود: پنج هزار و 200 میلیارد تومان را برای بخش تولید، حمل و نقل و بهینه سازی مصرف انرژی قرار دادیم که معمولاً به خاطر پرداخت هایی که به مردم انجام می شد این بخش نادیده گرفته می شد لذا این رقم را ثابت کردیم.

وی گفت: 1300 میلیارد تومان برای سود تسهیلات مسکن زوج های جوان و روستائیان و مسکن مهر قرار داده ایم و 130 میلیارد تومان هم برای توسعه مهارت روستائیان به سازمان آموزش فنی و حرفه ای اختصاص داده شده است.

لاریجانی در ادامه افزود: چهار هزار میلیارد تومان هم برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان و 4800 میلیارد تومان هم برای بخش سلامت اختصاص یافته است و پرداخت به مردم هم تقریباً مثل امسال خواهد بود.

وی گفت: این اختیار را به دولت داده ایم که افرادی را که نیازمند نیستند تا آنجا که می تواند شناسایی کند و با ضوابطی درباره پرداخت یارانه ها به آنها تجدید نظر کند.

اختصاص معادل 2 % بودجه عمومی دولت به افزایش سرمایه بانکها

لاریجانی افزود: سقف فاینانس را علاوه بر فاینانس سال های قبل، 35 میلیارد دلار در نظر گرفتیم که دولت می تواند در پروژه های نفتی، گاز و پروژه های دیگر استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده 7 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای شهرداری ها به منظور استفاده در مترو در نظر گرفته ایم گفت:10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت هم برای نفت، گاز و مهارآبها در نظرگرفته شده است.

لاریجانی گفت: 500 میلیون دلار هم از صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی به روستاها در نظر گرفته شد که از مقام معظم رهبری که اذن دادند تشکر می کنم.

رئیس مجلس افزود: 1،2 میلیارد دلار هم از صندوق ذخیره ارزی با توجه به شرایط منطقه برای بخش دفاعی در نظر گرفته شد و این مبلغ برای بنیه دفاعی کشور خواهد بود، اضافه بر آن که در لایحه در نظر گرفته شده است.

لاریجانی گفت: 300 میلیون دلار هم از این صندوق برای مؤسسات دانش بنیان در نظر گرفته شد که این اعتبار بتواند به استعدادهای جوان کمک کند تا خلاقیت خود را بروز دهند.

رئیس مجلس افزود: 200 میلیون دلار برای صندوق ضمانت صادرات به عنوان افزایش سرمایه و 100 میلیون دلار هم برای صندوق توسعه صنایع الکترونیک برای افزایش سرمایه شان در نظر گرفته شد.

اختصاص هزار میلیارد تومان به آبیاری تحت فشار

لاریجانی با اشاره به مشکلات کمبود آب در کشور به توجه خاص مجلس به موضوع آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: به همین منظور هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت که 85 درصد را دولت و 15 درصد را خود کشاورز سرمایه گذاری می کند.

وی گفت: 8، 4 میلیارد دلار از تسهیلات برای سرمایه گذاری نفت و گاز در صنایع پایین دستی در نظر گرفته شد و سه هزار میلیارد تومان هم از منابع تسهیلات قرض الحسنه برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یافت چرا که دیده بودیم کمیته امداد افراد تحت پوشش خود را به نحو خوبی به شخصیت هایی مستقل برای زندگی تبدیل کرده است.

لاریجانی گفت: در بودجه 94 در خصوص سربازانی که غیبت داشتند نیز تعیین تکلیفی صورت گرفت و منابعی در نظر گرفته شد که این منابع به بخش دفاعی و بنیه دفاعی مربوط می شود.

وی افزود: دو درصد درآمد شرکت های دولتی و بانک ها را برای آموزش و پرورش در نظر گرفتیم که البته رقم قابل توجهی نیست و نیازهای آموزش و پرورش بیش از اینهاست.

لاریجانی ادامه داد: در روشی که برای مبارزه با قاچاق سوخت در نظر گرفته ایم؛ 200 میلیارد هم در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد.

وی افزود: 300 میلیارد هم برای گرمایش مدارس در نظر گرفته شد.


تصویب بودجه بدون کسری

رئیس مجلس با اشاره به اینکه بودجه کشور امسال با همه تنگناها بدون کسری بودجه تنظیم شد گفت: یکی از افتخارات دوره های اخیر این است که شرایط کشور به سمت صادرات غیرنفتی سوق پیدا کرده و حجم این صادرات افزایش یافته است و به همین دلیل نوسانات قیمت نفت آن طور که در کشورهای دیگر مشکلاتی ایجاد کرد در ایران مشکلاتی به وجود نیاورد و این مسیر دنبال می شود.

لاریجانی گفت: رسانه های گروهی باید ابعاد قوانین تصویب شده در مجلس را باز کنند تا افرادی که می خواهند سرمایه گذاری کنند بدانند چه تسهیلاتی برای آنها فراهم شده است و از این طریق علاقه مندی کارآفرینان بیشتر خواهد شد.

اراده مجلس، بر پیشرفت مذاکرات است

لاریجانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص بیانیه260 نفر از نمایندگان با محوریت ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی طرف مقابل و لغو یکجای تحریم‌ها افزود: البته آراء مختلف است اما برآیند کلی حمایت از تیم مذاکره‌کننده است.

وی در ادامه گفت: حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته ای چارچوب هایی دارد که مقام معظم رهبری آنها را مشخص کرده‌اند و برخی از آنها بر اساس قانون در مجلس مشخص شده است و امیدواریم مذاکرات در راستای این چارچوب‌ها انجام شود.

رئیس مجلس در پاسخ به نقش نظارتی مجلس در کنار قانون‌گذاری گفت: با نظارت بر مذاکرات، بر پویایی مذاکرات نظارت خواهیم کرد.

حادثه شیراز مغایر با مردم سالاری و آزادی در نظام اسلامی است

در ادامه نشست خبری، خبرنگاری با اشاره به حادثه اخیر شیراز پرسید: اگر زمانی که در قم با شما برخورد مشابهی صورت گرفت قوه قضاییه و نهادهای مسئول برخورد قاطعانه ای با عوامل آن میکردند آیا امروز شاهد رویدادهای شیراز بودیم؟ مسئولان چطور می توانند از الگوسازی برای محترم شمردن حق آزادی بیان به عنوان یکی از حقوق شناخته شده کشور استفاده کنند؟

لاریجانی در پاسخ تاکید کرد: اینگونه امور به هیچ عنوان برای کشور قابل قبول نیست و باید افراد بتوانند دیدگاه هایشان را بیان کنند.

وی افزود: برخورد از این سنخی که روی داد کار ناصحیحی است که به وجهه کشور از بعد خارجی و داخلی لطمه می زند.

لاریجانی اضافه کرد: در گذشته هم توضیح دادم که تصور نشود این امور کمکی به نظام می کند بلکه به نظام لطمه می زند.

وی گفت: دستگاه قضایی و آقای رئیس جمهور دستورات لازم را در این باره داده اند که امیدوارم کار جلو برود و از این کارها جلوگیری شود.

مبارزه با فساد، دغدغه ملی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در این باره که این روزها «بگم‌بگم‌ها» زیاد شده است ، افزود: مبارزه با فساد ملی باید به دغدغه ملی تبدیل شود و اگر همه موضوع ها سیاسی دیده شود به جایی نمی رسیم.

حل مسئله ممنوع الخروجی رئیس جمهوراسبق از مسیر قانونی

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به خبرنگار روزنامه شرق که از وی در مورد بحث ممنوع الخروجی رئیس جمهوراسبق و مسائل حول و حوش آن سوال کرد گفت: این موضوع از مواردی است که در کشور وجود دارد و باید از مسیر قانونی خود و به طور سنجیده حل شود. این تصمیم را دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گرفته بود.

افزایش تعامل دولت ومجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره تعامل دولت و مجلس و احضار، اخطار و تذکرات نمایندگان به وزرا در دولت کنونی و افزایش آن نسبت به دولت‌های قبلی گفت: حضور وزرا در مجلس را باید نکته مثبت دانست نه منفی، اینکه در یک ساختار دموکراتیک، وزرا با نمایندگان مجلس بارها گفتگو کنند و مسائلشان را حل نمایند این نقطه مثبت کشور است.

مسائل معیشتی ، دغدغه اصلی مجلس

وی خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی مجلس الآن مسائل معیشتی و اقتصادی است لذا لوایح و قوانینی که بیشتر از سه تا چهار ماه وقت مجلس را گرفت در این زمینه و مربوط به این مسائل بود.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به شرایط سیاسی کشور در آینده گفت: این مسئله بستگی به رفتارها دارد، من فکر می کنم مردم توجه به این موضوع دارند، اگر شرایط کشور به این سمت برود که مردم احساس کنند خدمات به آنها خوب می‌رسد آن وقت نگرش‌ها تغییر خواهد کرد، رفتارها باید سنجیده‌تر و معقول‌تر شود.

وی گفت: از نظر من امروز مهم‌ترین مسئله برای کشور، رونق تولید است و مسائل دیگر حاشیه بر متن است.


چارچوب نظارت های، بیش از ان پی تی است

خبرنگاری در ادامه نشست خبری ،پرسید: با لغو تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران پروتکل را خواهد پذیرفت یا خیر و آیا پذیرش آن مشروط به تصویب مجلس است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحث نظارت‌های بیشتر از ان‌پی‌تی مطرح است اما شرایطی دارد، ما در مجلس در این خصوص قانونی داشتیم که اجرای پروتکل الحاقی را منوط کردیم که پرونده در شورای امنیت نباشد و اگر تحریمی برای ایران قرار دادند شرط این است که این تحریم‌ها برداشته شود.

لاریجانی افزود: آن نکته ای که من گفتم این بود که اگر بخواهیم این موافقت صورت بگیرد حتماً باید به این موضوع مصوبه مجلس توجه شود.

احتمال تغییرمواضع آمریکا درسوریه

درادامه خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم گفتگو با بشار اسد و اظهارات رئیس سیا ، مبنی بر اینکه آمریکا و روسیه تمایلی به سرنگونی دولت سوریه ندارند، پرسید : دیدگاه شما درباره تغییر این مواضع چیست ؟

علی لاریجانی در پاسخ افزود : امیدوارم در رفتارشان شاهد این تغییر مواضع باشیم که علی الاصول این حرکتی رو به پیش خواهد بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار