«تورج اصلانی» دعوت کمپانی «میتوس فیلم» آلمان را پذیرفت

خبرگزاری پانا: «تورج اصلانی» در نخستین همکاری خود با کمپانی «میتوس فیلم» آلمانی به عنوان مدیر فیلم‌برداری، فیلم سینمایی «باد سیاه» به کارگردانی «حسین حسن» را در اقلیم کُردستان و کوبانی به تصویر می‌کشد.

کد مطلب: ۳۲۷۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ «تورج اصلانی» فیلم‌بردار تجربه‌گرای سینمای ایران در ادامه همکاری‌های بین‌المللی خود در پروژه‌های سینمایی، به دعوت «ممد اکتاش» مدیر کمپانی «میتوس فیلم» آلمان به اقلیم کُردستان عراق سفر کرده و هم اکنون مشغول فیلم‌برداری فیلم سینمایی «باد سیاه» (ره‌شه‌با) به کارگردانی «حسین حسن» بازیگر و فیلمساز سرشناس کُرد عراقی است که در اطراف شهر دهوک در اقلیم کُردستان، شهرهای کوبانی و ربیعه در سوریه و هم‌چنین در مرز ترکیه به تصویر کشیده می‌شود.
فیلم سینمایی «باد سیاه» به تهیه‌کنندگی «ممد اکتاش» که یک موضوع جهانی را در خود جای داده؛ محصول مشترک اقلیم کُردستان و کشور آلمان است و ترکیبی از عواملی سینمای ایران، اقلیم کُردستان، سوریه و ترکیه در ساخت آن مشارکت دارند؛ مدیر فیلم‌برداری این فیلم بر عهده «تورج اصلانی» از ایران، طراحی صحنه بر عهده هنرمندانی از ترکیه، بخشی از تولید و مدیر تولید بر عهده هنرمندانی از سوریه و هم‌چنین اداره سینمای استان دهوک در اقلیم کُردستان می‌باشد که در ساخت این اثر سینمایی کمپانی «میتوس فیلم» را یاری می‌رسانند.
موضوع «باد سیاه» در مورد حمله گروه تروریستی داعش به روستاهای اطراف شهر شنگال در عراق و تجاوز آن‌ها به چند دختر کُرد ایزدی است. محل اصلی فیلم‌برداری این فیلم در اردوگاه «خانکی» در اطراف شهر دهوک در اقلیم کُردستان قرار دارد که بیش‌تر آواره‌های شنگال (سنجار) در آن‌ اسکان داده شده‌اند و در آن‌جا زندگی می‌کنند.
«حسین حسن» کارگردان فیلم سینمایی «باد سیاه» یکی از بازیگران سرشناس سینمای اقلیم کُردستان است که در اکثر آثار سینمایی سینماگران اقلیم کُردستان به عنوان بازیگر نقش‌های اصلی حضور دارد و با این فیلم‌ها در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور پیدا کرده و «باد سیاه» سومین فیلم سینمایی این کارگردان به شمار می‌رود.
همکاری «تورج اصلانی» به ‌عنوان مدیر فیلم‌برداری با سینمای اقلیم کُردستان به سال 2003 و بعد از سقوط صدام برمی‌گردد که در نخستین همکاری خود، مدیر فیلم‌برداری فیلم سینمایی «اسب» به کارگردانی «مهدی امید»، در سال 2005 مدیر فیلم‌برداری فیلم سینمایی «عبور از غبار» به کارگردانی «شوکت امین کورکی» و در سال 2008 مدیر فیلم‌برداری فیلم سینمایی «زمزمه با باد» به کارگردانی «شهرام علیدی» را برعهده داشت؛ فیلم سینمایی «باد سیاه» به کارگردانی «حسین حسن» چهارمین همکاری این فیلم‌بردار تجربه‌گرای ایران با اقلیم کُردستان به شمار می‌رود.
«تورج اصلانی» در مورد همکاری سینماگران ایرانی با سینمای اقلیم کُردستان می‌گوید: در چند سال گذشته بخش تکنیکی سینمای ایران از جمله؛ مونتاژ، فیلم‌برداری، صدا و ... با پروژه‌های سینمایی در اقلیم کُردستان عراق حضور فعالی داشته است و سینماگران ایرانی با سینماگران اقلیم کُردستان تعامل خوبی با هم‌دیگر دارند و سینماگران اقلیم کُردستان نیز اعتماد قابل توجهی به سینمای ایران دارند؛ برای نمونه کمپانی «میتوس فیلم» آلمانی نیز در چندین پروژه سینمایی خود، از فیلم‌برداران سینمای ایران به ‌خوبی استفاده کرده است.
این فیلم‌بردار تجربه‌گرای سینمای ایران در مورد حضور سینماگران ایران در پروژه‌های بین‌المللی فیلم، گفت: این نوع حضور، خیلی حائز اهمیت است و برای نمونه موضوعات کشوری هم‌چون عراق، امروزی بوده و در دنیا قابل توجه است و حضور سینماگران ایران در بخش تکنیکی این پروژه‌های سینمایی به معرفی هر چه بیش‌تر هنرمندان سینمای ایران کمک می‌کند. به‌خصوص حضور تهیه‌کننده‌ای هم‌چون «میتوس فیلم» که در اروپا فعالیت می‌کند و در واقع، این اثر اروپایی خودش به بین‌المللی شدن فیلم کمک می‌‌کند و باعث می‌شود که این‌گونه آثار، در دنیا به خوبی پخش شوند. مهم این است که با پخش شدن این آثار، هم به معرفی هر چه بیش‌تر سینمای ایران کمک شده است و هم این‌که باعث شناساندن بخش تکنیکی سینمای ایران به دنیا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار