مدیر دفتر مهندسی انرژی باد سازمان انرژیهای نو ایران خبر داد:

داخلی سازی 94 درصد تجهیزات توربین بادی در کشور

خبرگزاری پانا: مدیر دفتر مهندسی انرژی باد سازمان انرژیهای نو ایران از داخلی سازی 94 درصد تجهیزات توربین بادی در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۳۲۵۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، ایرج هرسینی اظهار کرد: براساس مطالعه‌های انجام شده، ایران و عراق جزو معدود کشورهایی در جهان هستند که قابلیت بادی بسیار خوبی دارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرصت استفاده کنند، اما تاکنون به‌خوبی از آن بهره‌برداری نشده اند.

وی ارزش سوخت مصرف‌شده در نیروگاه‌های حرارتی مستقر در استان سیستان و بلوچستان را حدود یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: بخشی از این رقم صرف توسعه انرژی باد در آن منطقه بادخیز شده و بی‌گمان تغییر و تحول زیادی در اقتصاد منطقه ایجاد می‌شود.

بر پایه اعلام وزارت نیرو، هرسینیوی با بیان این که هم‌اکنون دست‌کم 10000 مگاوات پتانسیل انرژی بادی در کشور شناخته شده است، ادامه داد: در زمان حاضر ظرفیت اسمی تولید توربین بادی در کشور 200 مگاوات است که کسر کوچکی از آن در حال فعالیت بوده و علت این موضوع آن است که ما باید چرخش مالی مناسبی برای فعال‌سازی این صنعت طراحی کنیم.

مدیر دفتر مهندسی انرژی باد سازمان انرژیهای نو ایران افزود: در تمام جهان، ابتدا دولت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و مردم هم بخشی از هزینه‌های آن را متقبل می‌شوند به‌طوری ‌که در ابتدا باید به‌منظور ترغیب سرمایه‌گذاران و کاهش مدت بازگشت سرمایه، برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر را گران خرید و پس از بازگشت سرمایه‌گذاری انجام‌شده، قیمت‌ها تعدیل می‌شود تا سرمایه‌گذار قدرت سرمایه‌گذاری دوباره را به‌دست آورده و سود عادلانه‌ای در نتیجه این فعالیت کسب کند.

هرسینی با بیان اینکه دفتر مهندسی انرژی باد سازمان انرژی‌های نو ایران وظیفه توسعه احداث نیروگاه‌های بادی و داخلی سازی فناوری این نیروگاه‌ها را برعهده دارد، گفت: در 10 سال گذشته با وجود شرایط سخت مالی، شاهد رشد خوبی در داخلی سازی نیروگاه‌های باد بوده‌ایم و با این شرایط توانستیم به تولید داخل 94 درصد از تجهیزات توربین‌های باد دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر این که کشور قابلیت لازم را برای خودکفایی کامل در ساخت توربین‌ دارد، گفت: ما به دانش فنی تولید توربین‌های 660 کیلوواتی دست پیدا کردیم و همزمان توانیر با همکاری پژوهشگاه نیرو بر داخلی سازی توربین بادی دو مگاواتی متمرکز شده است و سازمان انرژی‌های نو ایران در این فرآیند از طرف توانیر ماموریت نظارتی را به عهده دارد؛ ضمن آنکه مپنا نیز بر داخلی سازی توربین‌های 2.5 مگاواتی و ساخت توربین بادی دو مگاواتی متمرکز است.

هرسینی تصریح کرد: اجزای اصلی تورین باد پره و سامانه کنترل است که ما تا فاز تولید نیمه‌صنعتی موفق به ساخت مواد پره شده‌ایم و ورود به فاز صنعتی نیازمند یک سفارش بزرگ است؛ همچنین تاکنون گیربکس، ژنراتور و بخشی از سامانه کنترل را برای توربین بادی 660 کیلوواتی ساخت داخل و در سایت‌های بادی از آن استفاده کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر، ما از طریق جهاد دانشگاهی در حال فعالیت روی سامانه کنترلی توربین‌های بادی هستیم که باید فعالیت‌های خیلی اساسی در این زمینه صورت بگیرد تا بتوان این قسمت را به نتیجه رساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار