معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران:

روزانه سه هزار تن زباله در جنگل های شمال انباشته می شود

خبرگزاری پانا: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر گفت: روزانه سه هزار تن زباله در جنگل‌های شمال کشور انباشته می‌شود که پیامد آن، آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی است.

کد مطلب: ۳۲۴۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، سیروس قربان‌نژاد، روز یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی در تالار شهید سلیمان‌نژاد رامسر افزود: ما تا کنون برای احداث کارخانه‌های زباله‌سوز و تهیهٔ پُوسال ( compost ) با نهادهای مربوط همه گونه همکاری کرده‌ایم.
وی ادامه داد: با این حال اقدامات صورت گرفته، جلو انباشت زباله را در جنگل‌ها نگرفته است و باید کارهای بیشتری انجام شود زیرا هر یک هکتار از جنگل که از زباله پر شود، 20 هکتار از اراضی پایین‌دست را نابود می‌کند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر یادآور شد: یکی دیگر از تبعات دفع و دفن زباله در جنگل، تولید ماده سمی سیانید است.
قربان‌نژاد تأکید کرد: سالانه در حدود 570 هزار تن پلاستیک در کشور مصرف می‌شود که بسیاری از این مقدار بعد از استفاده، به صورت زباله در جنگل رها می‌شود و گردشگرانی که به جنگل‌های شمال، از جمله در غرب مازندران می‌آیند، در خیلی از موارد زباله‌ها را در جنگل رها می‌کنند.‌
وی گفت: گرمایش جهانی که ذوب شدن یخ قطب‌ها و آزاد شدن گاز متان و نابودی لایهٔ ازن را به دنبال دارد به قدری محسوس شده است که خود ما می‌توانیم با مقایسه آب و هوای فعلی مناطقی همچون کُجُور و طالقان با سال‌های قبل، متوجه شویم که دمای کره زمین بالاتر رفته است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با اشاره به این‌که سه کشور آمریکا و چین و ژاپن 50 تا 60 درصد آلودگی کره زمین را ایجاد می‌کنند اظهار داشت: این کشورها به تعهدات خود برای حفظ محیط زیست عمل نمی‌کنند و آثار سوء آن گریبانگیر ما هم می‌شود.
قربان‌نژاد احداث پروژه‌های آبخیزداری را در مناطق بالادست جنگل، از راه‌های کاهش پیامدهایی همچون سیل دانست و افزود: کوچک بودن دهانهٔ پل‌ها و نوع ساخت و سازها و معابر شهری در شمال کشور به نحوی است که جلو عبور آب را می‌گیرد و یکی از دلایل ایجاد یا تشدید سیل است.
در ادامه این آیین، بند آبخیزداری میجران افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار