کمردرد را بهتر بشناسیم

خبرگزاری پانا: کمردرد یکی از شایعترین و هزینه بر ترین اختلال اسکلتی- عضلانی در دنیای امروز ما است که با انجام برخی کارهای ساده می توان این درد را کاهش داد و از بروز آن جلوگیری کرد.

کد مطلب: ۳۲۴۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، کمردرد یکی از شایعترین و هزینه بر ترین اختلال اسکلتی - عضلانی در دنیای امروز ما است، که 70 تا 80 درصد افراد، دست کم یک بار در زندگی به این عارضه دچار می شوند. چنین فراوانی بالایی سبب تحمیل زیان های اقتصادی بالایی به کشور ها می شود.

اگر چه علت های زیادی را می توان برای کمردرد بیان کرد، با این حال علل عمده کمردرد را می توان به صورت زیر بیان کرد:

1. درد مکانیکی کمر : علت 90 درصد کمردرد ها ، عوامل مکانیکی است. از مهمترین علل درد مکانیکی کمر طرز نشستن و طرز خوابیدن نامناسب است.


2. درد کمر با منشا احشایی : به دلیل عصب دهی مشترکی که به احشای شکمی و کمر وجود دارد احتمال ارجاع درد از احشای شکمی به کمر وجود دارد.


3. درد کمر التهابی : این نوع کمردرد ناشی از بیماری های روماتیسمی که نوعی بیماری التهابی هستند، می باشد.در این نوع، درد در هنگام استراحت افزایش و در هنگام فعالیت کاهش می یابد (برخلاف کمردرد مکانیکی).دیسک کمر در زیرمجموعه این نوع کمر دردها قرار دارد.


4. درد ناشی از تومور ها :تومور های ناحیه ستون فقرات احتمال درگیری بافت نرم اطراف ستون فقرات، مننژ و یا ریشه اعصاب نخاعی را می دهد و ایجاد درد در ناحیه می کند.


5. درد کمر با منشا روانی : اگر درد بدون وجود هیچ عارضه اسکلتی- عضلانی باشد به عنوان درد روانی شناخته می شود. این نوع درد منطقه خاص آناتومیکی را پوشش نمی دهد وبا تنش های روانی احتمال افزایش آن وجود دارد.

درمان کمردردبسته به اینکه علت کمردرد چیست و چه مدت طول کشیده است متفاوت است. کمردرد بندرت نیاز به جراحی داردحتی اگر علت آن فتق دیسک بین مهره ای باشد و علائم درگیری عصب سیاتیک بدهد. اگر یکبار کمردرد گرفته اید احتمال آن هست که باز هم بگیرید. پس گرچه درمان کمردرد مهم است ولی مهم تر از آن مدیریت آن است. مهم ترین روش های پیشگیری از بروز کمردرد اینست که عضلات کمر و شکم خود را قوی نگه دارید، خوب بایستید، الگوی خوابیدن و نشستن خود را اصلاح کنید و یاد بگیرید که چگونه استرس خود را مهار کنید.

نحوه ایستادن

صاف و کشیده بایستید. سر خود را در امتداد افق نگه دارید و سعی کنید گردن خود را صاف نگه دارید.
سعی کنید شانه های خود را یک مقدار به عقب ببرید.
عضلات شکم خود را منقبض کنید تا شکم شما کمی به داخل برود.

نحوه نشستن

باسن خود را به عقب ترین قسمت نشیمن صندلی برده و کاملا به تکیه گاه صندلی تکیه بزنید. گاهی اوقات قرار دادن یک بالشت کوچک در پشت کمر مفید است.
سعی کنید که قوز نکنید و صاف بنشینید.
زیر پاهای خود چیزی قرار دهید بطوریکه زانوهای شما در ارتفاعی کمی بالاتر از لگن شما قرار بگیرند.

نحوه خوابیدن

جایی که میخوابید حتی الامکان مقداری سفت باشد. روی تشک نرم نخوابید.
وقتی به شانه میخوابید زانوها و لگن خود را خم کنید و بین زانو های خود یک بالشت قرار دهید.
وقتی به پشت میخوابید یک بالشت را زیر زانوهای خود قرار دهید.
بر روی شکم نخوابید.

چگونگی بلند کردن اشیا

کمر خود را مستقیم نگه دارید. زانوانتان را خم کنید و چمباتمه بزنید. جسم را گرفته و به تنه خود نزدیک کنید. سرپا بایستید.


و برای نکته انتهایی، با توجه به این که 90 درصد کمردرد ها به دلیل عوامل مکانیکی است علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص حتماً به یک فیزیوتراپیست هم مراجعه نمائید زیرا متخصصین فیزیوتراپی در زمینه علوم حرکت شناسی مفاصل بدن به صورت تخصصی کار می کنند و توصیه های ایشان در زمینه درمان کمردرد های مکانیکی کمک کننده خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار