معاون سازمان جنگلها به پانا خبر داد؛

استفاده از زهآب برای زراعت چوب در جنوب تهران

خبرگزاری پانا: معاون امور اراضی سازمان جنگلها کاهش پوشش گیاهی را موجب پایین آمدن میزان نفوذ آب به سفره های زیر زمینی دانست و در مورد استفاده از زهآب ها اظهار کرد: هم اکنون در جنوب تهران موضوع زهآب ها برای زراعت چوب مطرح است و می توان با آب فاضلاب و زهآب به حفظ پوشش گیاهی کمک کرد.

کد مطلب: ۳۲۳۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد

مسعود منصور با بیان رابطه متقابل سفره های زیر زمینی و پوشش گیاهی به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، گفت: پوشش گیاهی عاملی برای افزایش جذب آب به داخل سفره های زیر زمینی و حفظ آبخوان ها و تغذیه منابع آبهای زیر زمینی است که کاهش سطح پوشش گیاهی موجب کاهش ظریب نفوذ آب به داخل خاک است و این رابطه ای مستقیم در حفظ گیاهان خواهد داشت.

وی تصریح کرد: کاهش پوشش گیاهی از سویی خود معلول کاهش منابع آب به ویژه آبهای زیر زمینی است به نحوی که به پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی دسترسی گیاهان به آب کم و کمتر می شود و هرچه رطوبت و درصد آب موجود در خاک و سطح آبخوان ها افت کند، پوشش گیاهی آسیب دیده و سطح آن کاهش می یابد.

معاون امور اراضی سازمان جنگلها خاطرنشان کرد: کاهش دسترسی به منابع آب موجب بروز آفات و بیماری ها و تخریب پوشش گیاهی است ضمن آنکه شرایط اقلیمی و میزان بارش ها بر هر دو این دو مهم یعنی پوشش گیاهی و میزان منابع سفره های زیر زمینی موثر است.

منصور بر حفظ پوشش گیاهی موجود به عنوان راه حلی موثر برای تداوم خرچه منابع آب و گیاهان تأکید کردد و افزود: با این اقدام دو نتیجه مطلوب که حفظ منابع آب و به تناسب آن بقای گیاهان است خواهیم گرفت.

وی در مورد ره آب ها و آبیاری گیاهان غیر مثمر با آب فاضلاب عنوان کرد: این مقوله در ابتدای امر در حوزه کاری وزارت نیرو است اما پیشنهاد ما این است که زهآب هایی که به صورت مستقیم برای استفاده از محصولات کشاورزی مناسب نیست را در بخش پوشش های گیاهی غیر مثمر مورد استفاده قرار دهیم.

معاون سازمان جنگلها گفت: ورود مواد همراه با زهآب و فاضلاب به مواد غذایی خوراکی موجبات مشکلات سلامتی خواهد بود اما استفاده از این منابع آبی در شرایط کمبود آب برای حفظ پوشش گیاهی راه حلی به نظر مفید است.

منصور یادآور شد: از آنجاییکه این موضوع ایده ای نو است و در حال بررسی است اما در حال حاضر مسأله زهآب ها برای توسعه و کشت و زراعت چوب مطرح است و این موضوع بی خطر ترین استفاده از زهآب هاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار