افزایش 50 درصدی فروش قرص ریتالین در امتحانات

خبرگزاری پانا: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه سن اعتیاد در ایران 15 سالگی است، اظهار کرد: 1.6 درصد دانش‌آموزان و 2.6 درصد دانشجویان اعتیاد دارند.

کد مطلب: ۳۱۹۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، جزینی ضمن بازدید از دانشکده علمی کاربردی خبر در نشست خبری به سوالات دانشجویان و اصحاب رسانه پاسخ داد و پس از آن تفاهم‌نامه همکاری بین این دو نهاد (با حضور دکتر جزینی و دکتر احمد افزادی رییس دانشکده خبر) با هدف پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر امضا شد.


جزینی در نشست خبری امروز عنوان کرد: نقش رسانه‌ها در جامعه، نقش حامی است و آنها واسط بین مردم و حاکمیت هستند و می‌توانند به عنوان قضاوت‌کننده و داور باشند.


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه نقش داور در موضوعات اجتماعی بسیار حساس است، گفت: ما باید این حساسیت را درک کنیم.


وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند نقش مشارکت مردم را در حل مشکلات جامعه افزایش دهند، گفت: یک پدیده تا زمانی که به عنوان آسیب اجتماعی تلقی می‌شود، محدوده کمی دارد اما وقتی تبدیل به مساله اجتماعی شود، گستره وسیعی را در برمی‌گیرد و ما نباید اجازه دهیم که موضوع موادمخدر از آسیب به مساله تبدیل شود.


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: 21 درصد مصرف‌کنندگان موادمخدر دارای تحصیلات بالای لیسانس هستند که اعتیاد را با همان یک بار مصرف آغاز کرده‌اند.


وی با اشاره به مصرف برخی قرص‌ها در ایام خاص نظیر شب امتحان گفت: مصرف قرص ریتالین در شب‌های امتحان، مصرف قرص لاغری در آرایشگاه‌های زنانه و همچنین مصرف قرص ترامادول از جمله مواد اعتیادآور هستند.


جزینی با بیان اینکه 70 میلیون ترامادول و آمپول در سطح کشور کشف شده، گفت: طی سه هفته 14 میلیون حب قرص ترامادول کشف شد که چهار میلیون آن متعلق به تهران بود.


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار کرد: از جمله طرح‌های ما در ارتباط با اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد برگزاری همایش‌هایی با این عنوان در 30 استان کشور بوده است.


وی درخصوص آمار مصرف قرص ریتالین اظهار کرد: در ایام امتحانات شاهد افزایش 50 درصدی فروش غیرمجاز قرص ریتالین هستیم.


جزینی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص داروهای غیرمجاز اظهار کرد: بخشی از این داروها در لیست داروهای ممنوعه نبود اما در کنوانسیون‌ها وجود داشت.


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: اسامی این داروها از کنوانسیون‌ها استخراج شده و تحت عنوان سه فهرست به کمیته قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کردیم که از سوی آنها به تصویب رسید و اگر این فهرست‌ها در صحن علنی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شود، برای آنها مجازات در نظر گرفته خواهد شد.


وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سن اعتیاد در ایران 15 سالگی است، اظهار کرد: 1.6 درصد دانش‌آموزان و 2.6 درصد دانشجویان اعتیاد دارند. همچنین در دوره دوم متوسطه یک درصد این دانش آموزان موادمخدر مصرف می‌کنند.


جزینی در همین زمینه افزود: نقش مشاوره و آگاهی‌سازی در این شرایط بسیار اهمیت دارد. در همین زمینه جلساتی را در مناطق مختلف استان‌ها با حضور مربیان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها برگزار کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار