سالانه ۶ تا ۷ هزار عمل پیوند قرنیه در کشور انجام می شود

رئیس قطب علمی چشم پزشکی کشور، گفت: سالانه ۶ تا ۷ هزار عمل پیوند قرنیه در کشور انجام می شود که ۱۵ درصد آن مربوط به بیمارستان فارابی است.

کد مطلب: ۳۱۹۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،دکتر محمود جباروند در آستانه برپایی هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه در کشور، افزود: در سال ۱۳۱۳ اولین پیوند قرنیه توسط پروفسور محمد قلی شمس در بیمارستان فارابی انجام شد که از آن تاریخ تاکنون این رشته پیشرفت های زیادی کرده است.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی فارابی با اشاره به اینکه در سال های اولیه به دلیل نبود امکانات، پیوند قرنیه با روش های ساده انجام می شد تا جایی که امکان بخیه وجود نداشت و با وصله کردن و به کارگیری روش های محافظتی، مانع خروج پیوند می شدند، تصریح کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر، اعمال جراحی پیوند قرنیه به لحاظ تکنولوژی و کیفیت رشد چشمگیری داشته تا جایی که پس از پیوند قرنیه بیش از ۸۰ درصد بیماران دید خوب و طبیعی به دست می آورند.

جباروند گفت: پروفسور محمد قلی شمس در سال ۱۳۱۳ بیمارستان فارابی را به عنوان نخستین مرکز تخصصی چشم پزشکی کشور تاسیس کرد و اولین پیوند قرنیه را در این بیمارستان انجام داد این در حالیست که با پیشرفت ها و توسعه این رشته امروزه شاهدیم سالیانه ۸۵۰ تا ۹۰۰ مورد پیوند قرنیه تنها در این بیمارستان انجام می شود.

وی افزود: شایعترین علت پیوند قرنیه در ایران مربوط به بیماران مبتلا به قوز قرنیه پیشرفته یا کسانی است که بر اثر اعمال جراحی یا کهولت سن یا برخی بیماری های ارثی، سلول های شفاف ساز قرنیه خود را از دست داده اند و این امر سبب تاری و اختلال دید آنان شده است.

پیوند قرنیه با ۸۰ سال قدمت، اولین پیوند عضو در کشور به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، همزمان با یک صد و دهمین سالگرد تولد پروفسور فقید محمدقلی شمس پدر چشم پزشکی نوین ایران، هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه و مراسم هشتادمین سال تاسیس بیمارستان فارابی، روز پنج شنبه هفتم اسفند ماه جاری در بیمارستان فارابی تهران برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار