کبد چرب بیماری خاموش

خبرگزاری پانا: پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: کبد چرب بیماری خاموشی است که در سالهای اخیر امار مبتلایان به این بیماری افزایش یافته است.

کد مطلب: ۳۱۶۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد

بیماری کبد چرب بیماری است که رفته رفته کبد ملتهب می شود و آرام آرام چربی در سلول های کبد می نشیند و یکی یکی سلول های آن را از بین می برد.
کشیدن سیگار و کم تحرکی و خوردن غذاهای چرب شیوع این بیماری را سرعت می بخشد.
کبد چرب در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد وبعد که بیشتر می شود گاهی درد شکم و احساس پری و درد در ناحیه کبد به وجود می آورد.
کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است که قند خون را تنظیم می کند بسیاری از پروتئین های ضروری بدن را می سازد و مثل یک کارخانه شیمیایی سموم را از بدن دفع می کند.
پرشدن کبد با چربی یا همان کبد چرب می تواند نتیجه مصرف طولانی بعضی از داروها مثل کورتون ها و لبوستاتین هم باشد.
پیشگیری مهمترین راهکاری برای مقابله بیماری کبد چرب
به گفته کارشناسان مهمترین راهکار برای مقابله با بیماری کبد چرب پیشگیری است که باید افراد با مراجعه به پزشکان متخصص از سلامت خود آگاه شوند.
اگر مبتلایان به بیماری کبد رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی بیشتری داشته باشند علاوه بر کاهش وزن خود می توانند نسبت به درمان این بیماری اقدام کنند.
مبتلایان به بیماری کبد باید از خوردن برنج، سیب زمینی، نان ، شیرینی، حبوبات و هر مواد غذایی که انرژی و کالری زیادی دارند پرهیز کنند.
درمان بیماری کبد چرب
کبد چرب در بیشتر افراد با داروهایی مثل متفورمین و ویتامین ای درمان می شود اما در بعضی از افراد به آخرین مرحله بیماری کبد چرب که سیروز کبد هست می انجامد.
نوشیدن چای سبز یا عصاره این گیاه دارویی تاثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد. البته در کنار نوشیدن چای سبز رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها در برنامه غذایی ضروری است. درمان گران چینی بر این باورند که نوشیدن این چای گیاهی بطور مستمر می تواند از ابتلا به سرطان کبد نیز پیشگیری کند.
یکی از مهمترین عواملی که می تواند از رسوب چربی چربی ها در بافت کبد جلوگیری کند اصلاح رژیم غذایی است. جایگزین کردن پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی بویژه گوشت قرمز می تواند تاثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری گلیسرید در بافت کبد داشته باشد. از این رو به افراد به افراد مستعد به کبد چرب و التهاب کبد توصیه می کنند در طول هفته برای تهیه غذای خود از گوشت قرمز و سویا در کنار هم استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند.
تاثیر گیاهان دارویی در کاهش جذب چربی
گیاهان دارویی از جمله گیاه خار مریم که ترکیبی به نام "سیلی مارین" دارد می تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد LDL ، تری گلیسرید و کاهش جذب کلسترول موثر باشد.
در این راستا بسیاری از درمان گران گیاه خار مریم را موثرترین گیاهان دارویی برای کبد چرب می شناسند و مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه با غذا را موثر می دانند.
یکی از شیوه های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام های داخلی گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته دو تا سه بار زنجبیل استفاده می کنند می توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی ها بهره مند شوند.
امیدواریم با پیشگیری به موقع از بیماری کبد چرب از افزایش این بیماری در کشور جلوگیری کنیم و مراقب سلامتی خود باشیم.
منبع: داغ نیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار