ابتکار:

احیای رودخانه‌ها و تالاب‌های خشک شده/بحران معضلات زیست محیطی در کشور

خبرگزاری پانا:رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه معضلات زیست محیطی کشور از مرز بحران گذشته و به یک چالش ملی تبدیل شده است، گفت: در بسیاری از زمینه‌ها، هزینه‌های برگشت ناپذیری پرداخت می‌شود و تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی و آلودگی هوای شهرها از میراث‌های مدیریتی دهه اخیر است.

کد مطلب: ۳۱۲۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانا، معصومه ابتکار اظهار کرد: از مهمترین رویکردهای دولت یازدهم، اعمال حکمرانی مطلوب با مشارکت تمامی بخش‌ها و عناصر دولتی و خصوصی در اداره کشور است.
وی افزود: ایجاد فضای سیاسی مطلوب و آزادی‌های اجتماعی با محوریت قانون از آرمان‌های حکمرانی مطلوب است که از اصول اساسی قانون اساسی و آرما‌ن‌های دولت تدبیر و امید است.
رییس سازمان محیط زیست کشور اضافه کرد: دولت راستگویان مفتخر است که با احترام به آرای عمومی، خواستار مشارکت مفید مردم در اداره کشور باشد.
ابتکار ادامه داد: اتخاذ تدابیر غلط در گذشته سبب شده است که بار سنگین یارانه‌ها و حقوق کارمندان دولت به عنوان یک مانع جدی در راستای اعمال رسالت اصلی دولت در گسترش رفاه عمومی و حفظ قابلیت‌های ملی باشد، به همین جهت لازم است تا یک مشارکت جمعی در اداره کشور ایجاد شود.
وی تصریح کرد: قائل شدن به صرف تصدی دولت در اداره امور، سبب شکست امور اجرایی خواهد شد. دولت یازدهم علی رغم اینکه با معضلات عدیده اقتصادی مواجه بوده، در تلاش است تا فضای امید و نشاط در جامعه را حفظ و ارتقاء بخشد.
رییس سازمان محیط زیست کشور اضافه کرد: ایجاد اشتغال، خروج از رکود تورمی و مهار تورم حاکم بر بازار از مهمترین دستاوردهای این دولت است که با جدیت دنبال می‌شود. علیرغم سقوط قیمت نفت و تحریم‌های ظالمانه، دولت مصمم به اداره بهینه کشور است که البته در این راه ذخائر صندوق توسعه ملی پشتوانه محکمی محسوب می‌شود.
ابتکار افزود: در عرصه بین المللی دولت یازدهم مصمم به ایجاد روابط مسالمت آمیز با همسایگان است، در حالی که در گذشته حتی از این اقدام عاجز بودیم. در عرصه اجتماعی ایجاد فضای عادلانه برای طرح دیدگاه‌ها و حضور احزاب به ویژه در جوامع دانشگاهی از مهمترین آرمان‌های دولت تدبیر و امید است.
وی با بیان اینکه معضلات زیست محیطی کشور از مرز بحران گذشته و به یک چالش ملی تبدیل شده است، گفت: در بسیاری از زمینه‌ها، هزینه‌های برگشت ناپذیری پرداخت می‌شود. تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی و آلودگی هوای شهرها از میراث‌های مدیریتی دهه اخیر است.

رییس سازمان محیط زیست کشور اظهار کرد: امروز کشور با بحران‌های زیست محیطی زیادی مواجه است که فاجعه خشک شدن دریاچه ارومیه یکی از چشمگیرترین آنها است، البته این مطلب را نباید از نظر دور داشت که معضلات ناشی از خشکسالی و کم آبی بسیار گسترده‌تر از دریاچه ارومیه است.

ابتکار خاطر نشان کرد: سوء مدیریت در افزایش سطح زیر کشت اراضی زراعی مشرف به دریاچه ارومیه تا سقف 750 هزار هکتار منجر به خشک شدن 12 هزار متر مکعب از آب این دریاچه شد و باید اذعان کنیم کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه به زودی سقوط خواهد کرد.
وی ضمن تأکید بر لزوم اتخاذ رویکرد ملی در حوزه استفاده و تخصیص منابع آب به ویژه در بخش کشاورزی، گفت: بحران آب یک معضل ملی است. در 23 سال گذشته کشور همواره با کاهش سالیانه سه درصد از میزان بارندگی و افزایش تا یک و نیم درجه دما مواجه بوده است که سبب شده خشکسالی به مرز بحران ملی برسد.
رییس سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: 93 درصد از آب ملی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این در حالی است که با توجه به کمبود شدید منابع آبی کشور، لزوم اتخاذ سیاست‌های وقتگیرانه در اعمال اصلاح الگوی مصرف آب در این بخش به شدت احساس می‌شود. احیای رودخانه‌ها و تالابهای خشک شده در رأس برنامه‌های اجرایی دولت است.
رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: تمام تلاش ما بر آن است که با رعایت حداکثری موازین محیط زیست و نظارت بر روند آلایندگی شرکت‌های صنعتی، کارخانجات تولیدی در مدار تولید بماند.
ابتکار با بیان اینکه آلودگی هوا و کمبود منابع آب مهمترین معضلات زیست محیطی استان است، افزود: تمام تلاش هیأت دولت و مسؤولان اجرایی کشور بر حفظ منابع آب موجود است.
وی ادامه داد: الگوی فعلی بارش‌ها و پیش بینی‌های موجود، متأسفانه چشم انداز روشنی در آینده ارائه نمی‌کند. لازم است با بهره‌گیری از نظر کارشناسان نسبت به پیاده‌سازی یکسری سیاست‌های سختگیرانه در اصلاح الگوی مصرف به ویژه در بخش کشاورزی اقدام کنیم.
رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه معضل کم آبی یک معضل ملی است، اضافه کرد: مقابله با معضل کم آبی نیازمند استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار