مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید:

خرید و فروش املاک در محدوده تخت جشمید مشمول ضوابط خفاظتی است

خبرگزاری پانا: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: خرید و فروش هرگونه املاک و مستغلات در محدوده حریم های سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر مشمول ضوابط حفاظتی میراث فرهنگی است.

کد مطلب: ۳۱۱۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مسعود رضایی منفرد اظهارکرد: ازتاریخ لازم الاجراءشدن قوانین مصوب محدوده حریم های سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر،هرگونه واگذاری و نقل و انتقال اراضی در داخل محدوده، موکول به اخذ گواهی مبنی بر نداشتن کاربری معارض و ضوابط ساخت و ساز متناسب بااین قانون است.

وی افزود: مدتی است خرید و فروش باغ و اراضی کشاورزی در محدوده حریم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر بالا گرفته است و برخی به دنبال خرید این قبیل قطعات در روستاهای همجوار وایجاد باغچه ای برای تفریحات آخر هفته خود هستند.

رضایی منفرد با اشاره به بازار گرمی فروشندگان املاک در این محدوده بیان کرد: این قطعات اغلب اراضی کشاورزی است و فروشندگان در خرید و فروش، آنها را در حوزه حریم معرفی نمی کنند ولی قطعات مورد بحث اغلب در جوار و یا محدوده حریم درجه دو این مجموعه جهانی قرار دارد که تابع قوانین خاص خود است.

وی اضافه کرد: به طور نمونه در برخی از اراضی همچون روستای امیدیه در نزدیکی نقش رستم و روستای مهرآباد در حاشیه شمالی کناره(تخت جمشید) به دلیل نزدیکی با آثار باستانی و بافت نامناسب، هر گونه توسعه به سمت آثار ممنوع است و احداث بنا در یک طبقه با حداکثر چهار و نیم متر از سطح زمین مجاز اعلام می شود.

رضایی منفرد ادامه داد: بر اساس آخرین مصوبه حریم تخت جمشید، تغییر کاربری زمین های کشاورزی حریم درجه یک ممنوع اما انجام زراعت سطحی در زمین های کشاورزی که آثاری در آن مشهود نیست و به تایید سازمان میراث فرهنگی رسیده باشد، مجاز اعلام شده است.

وی عنوان داشت: ضوابط عرصه و حریم سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر ، ساخت و ساز در محدوده حریم درجه دو، تنها در محدوده طرح های هادی روستایی و احداث ساختمان های با کاربری خدمات عمومی که ضرورت ساخت آنها مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی است که حداکثر در دو طبقه و با ارتفاع تمام شده هشت و نیم متر از سطح زمین ، مجاز است.

او افزود: طبق ضوابط طرح معماری و نما سازی بناهای واقع در محورهای اصلی منتهی به محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، به جهت تناسب با شأن تاریخی مجموعه میراث جهانی، هماهنگی با مصالح بومی و همگونی با اقلیم متعلقه، نیازمند کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی است.

رضایی منفرد گفت: رعایت ضوابط حریم در خرید و فروش املاک و مستغلات و ساخت و ساز، به نقاط روستایی همجوار با آثار تاریخی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر از جمله روستاهای کناره، محمدآباد، مهرآباد، جلیان، خسروآباد، شهرکولی عصر و شمس آباد، کشیده شده است.

وی افزود: از این رو متولیان سازمان میراث فرهنگی تاکیددارند متقاضیان خرید این قبیل اراضی قبل از هر اقدامی نسبت به استعلام از پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و اداره میراث فرهنگی مرودشت اقدام کنند.

او بیان کرد: این درحالی است که نقشه و ضوابط عرصه وحریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهراستخر، به دهیاری های مربوطه ابلاغ شده است.

رضایی منفرد اظهارداشت: نشانه گذاری عرصه و محدوده حریم های سه گانه که فاز نهایی آن در سال گذشته به شکل نشانه های سیمانی زرد رنگ اجرا شد و بر روی آن کلمه حریم با ذکر شماره درج شده، نمایی را پیش روی قرار خواهد داد تا مردم ضمن توجه به این نشانه ها که تابلوهای نمایش حریم به شمار می رود نسبت به هر گونه ساخت و ساز و خرید و فروش املاک و مستغلات هوشیارتر باشند و با رعایت ضوابط، به حفظ حریم آثار تاریخی و حقوق خود کمک کنند.

وی اضافه کرد:حریم مجموعه تخت جمشید یکی از بهترین حرائم دنیاست که کمتر مورد تعرض قرار گرفته است.

او ادامه داد: تخت جمشید یک میراث جهانی است که ضوابط خاصی دارد، لذا همکاری مردم با مسئولان و مأمورین یگان حفاظت این مجموعه در جهت حفظ حریم این سایت جهانی، احتمال هرگونه تعدی به حریم این مجموعه را به حداقل می رساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار