مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار و ریزگرد عنوان کرد؛

خشکسالی عامل فعال کردن کانون‌های گردو غبار در خوزستان

خبرگزاری پانا: مدیر ملی مقابله با پدیده گردو غبار و ریزگرد در خصوص پدیده گردوغبار در چند روز گذشته در اهواز و برخی شهرهای خوزستان گفت: این میزان گرد و غبار و سرعت باد در چند سال گذشته استثنا و بی سابقه بوده است.

کد مطلب: ۳۱۰۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، ضیاالدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار و ریزگرد با اشاره به جریانات باد در کشور گفت: بطور غالب بادهای کشور، از شمال به سمت جنوب و در امتداد مرزهای ایران از شمال خلیج فارس خارج می شوند.

وی افزود: این جهت باد در زمستان معکوس بوده و از جنوب به سمت شمال است اما حادثه سه شنبه در استان اهواز بصورتی غیر طبیعی و با سرعت بالای 11 کیلومتر بر ساعت وارد جنوب خوزستان شد.

شعاعی تصریح کرد: خشکسالی، عدم بارش باران و مساعد بودن زمین غباری استثنایی با میزان 10000 میکرون گرم بر متر مکعب ایجاد شد که در نوع خودش بی سابقه بوده است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گردو غبار و ریزگرد بیان کرد: به علت شرایط ابری آسمان کشور در چند روز گذشته ، تشخیص دقیق منشا ریزگرد ها مشکل بود اما بررسی ها نشان داد بخشی از این گرد و غبار از عربستان و مقدار زیادی از از آن منشا داخلی و از کانون های داخل ایران نشات گرفته است.

شعاعی خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع و وزارت نفت باید وظایف خودشان را در قدم اول با مالچ پاشی و کاشت درختان متناسب با وضعیت کنونیانجام دهندتا بتوان کمی از شدت این معضل کاست.

این مقام مسئول اضافه کرد: در جلسه ای که در این هفته با دستگاه های ذیربط برگزار خواهد شد برنامه های اجرای سال 93 و 94 را مرور و بررسی خواهیم کرد و برنامه های کوتاه مدتی برای خروج از این بحران را بررسی دقیق خواهیم کرد.

شعاعی خاطرنشان کرد: در صورت اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط دستگاه های ذیربط می توانیم این موضوع را در هیات دولت مطرح و بودجه مورد نظر اجرایی برنامه را تامین کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار