مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه انصار الحسین(ع) همدان خبر داد:

تجاری‌سازی طرح‌ها با رویکرد گره‌گشایی از مشکلات جامعه اولویت بسیج علمی

خبرگزاری پانا: مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان با تأکید بر اینکه رویکرد اصلی سازمان شناسایی نخبگان و حمایت از طرح های و ایده های آنان است، گفت: سازماندهی و جهت‌دهی به طرح های پژوهشی با رویکرد گره‌گشایی از مشکلات مردم از اولویت های سازمان است.

کد مطلب: ۳۰۴۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان، علی آژده در حاشیه ارائه طرح مشترک بسیج و پژوهسرای دانش آموزی تویسرکان در راستای تشکیل شرکت دانش بنیان این شهرستان گفت: مجموعه خانه نخبگان بسیج استان با ۱۲ کارگروه و ۱۵۰عضو هیئت علمی فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان تاکنون از طرح‌های بیشماری در راستای کاربردی شدن و تجاری‌سازی حمایت کرده است، اظهار کرد: حمایت ها به صورت برگزاری کارگاه های توانمندسازی علمی و نیز ارائه تسهیلات به صورت تخصیص مبالغ مورد نیاز پژوهشگران در قالب عقود اسلامی، قرض الحسنه و یا حتی بلاعوض بوده است.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه ۱۴ حلقه علمی پژوهشی با میانگین ۱۰ پرسشگر و پژوهشگر در استان همدان فعالیت دارند، افزود: ۱۸ شرکت دانش بنیان با میانگین هفت نفر و چهار شرکت دفاعی با میانگین پنج نفر در استان همدان نیز فعالیت می‌کند که تاکنون میزان اشتغالزایی طرح‌ها در سال گذشته و امسال بیش از ۲۳۸ نفر بوده است.

آژده با اشاره به برنامه‌های سازمان در راستای تشکیل شرکت‌های دانش بنیان گفت: این تشکل از اعضای خود در مرحله بیان نظریه تا تجاری‌سازی طرح یا پژوهش و تولید انبوه حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورت برخورداری طرحی از توجیه علمی و اقتصادی، بسیج با حمایت های همه جانبه به ویژه در زمینه حقوقی در راستای کاربردی کردن پروژه ها و تجاری سازی ایده ها پیش قدم است، تصریح کرد: با این وجود این سازمان آمادگی کامل دارد تا با برگزاری کارگاه های توانمندی سازی علمی برای محققان و پژهشگران، ایده ها و طرح های آنان را از ابتدا ایده خام آن به سمت تولید علم و فناوری متناسب با نیازمندی های جامعه و ایجاد اشتغالزایی پایدار سوق دهد.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه یک پژوهشگر نباید هیچ گونه دغدغه مالی، علمی، اقتصادی و حقوقی داشته باشد تا با خیالی آسوده تنها به عملیاتی شدن طرح خود بپردازد، افزود: در این راستا نیز بسیج با تقسیم کار و حمایت های خود به ویژه حمایت های حقوقی از صاحب طرح و سرمایه گذار اقدامات خوبی انجام داده است.

*بسیج همیار دستگاه ها و نهادی علمی و پژوهشی است

آژده با تأکید بر اینکه رویکرد اصلی سازمان حمایت شناسایی نخبگان و حمایت از طرح های و ایده های آنان است، ابراز کرد: سازماندهی و جهت دهی به طرح های پژوهشی با رویکرد گره گشایی از مشکلات مردم از اولویت های سازمان است و بی تردید طرح هایی قابل حمایت است که نیازسنجی شده و متناسب با نیازمندی های جامعه باشد.

وی با بیان اینکه سازمان مذکور به عنوان پل ارتباطی بین محقق، دانشگاه و صنعت است، تصریح کرد: زمانی که این سه گروه با یکدیگر هماهنگ شوند، زمینه مساعد برای توسعه علم و فناوری، ایجاد اشتغال، تولید ثروت و مهمتر تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم می شود.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه بسیج در حمایت از نخبگان و پژوهشگران با ایجاد شرکت های دانش بنیان به عنوان همیار محققان در راستای عملیاتی شدن و کاربردی کردن طرح های آنان است، افزود: اقدامات بسیج در عرصه های مختلفی از جمله اقتصاد مقاومتی، امنیتی و تولید علم و فناوری به منظور موزای کاری و رقیب برای دستگاه ها و نهادهای علمی و پژوهشی نیست بلکه بسیج به دنبال جهت دهی ایده ها با تجاری سازی مناسب برای پاسخگویی به خواسته ها و نیازمندی های جامعه است.

آژده در ادامه از فعالیت بیش از پنج کمیته با عنوان‌های حمایت، نخبه‌پروری، پژوهشکده بسیج، شرکت‌های دانش‌بنیان بسیج و خانه نخبگان بسیجی زیر نظر سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان خبر داد و گفت: هدف این سازمان، جذب نخبگان و سرآمدان علمی از همه قشرها به ویژه بسیج دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب، مهندسین، سازندگی، خواهران، اساتید و پزشکی و سازماندهی آنها در قالب حلقه‌های علمی، پژوهشی و شورای علوم انسانی در راستای توسعه پایدار و رشد علم و فناوری در بسیج و به دنبال آن در کشور است.

آژده تصریح کرد: این افراد در جلسات پیش‌بینی شده، چالش‌ها و مشکلات استان در حوزه‌های مختلف را بررسی کرده و برای یافتن راهکارهای لازم تلاش می‌کنند، این راهکارها پس از تأیید در جلسات داخلی خانه نخبگان و کمیسیون جهاد علمی در کارگروه دانش و پژوهش استانداری مطرح می‌شود.

آژده به طرح هایی که در عرصه علوم انسانی انجام شده اشاره کرد و گفت: متأسفانه با وجود آن که علوم انسانی به عنوان زیربنای علوم پایه محسوب می شود ولی پژوهش و تحقیق در این حوزه در کشور ما اندک است و این سازمان به دنبالتقویت، رشد و توسعه پژوهش های لازم در حوزه علوم انسانی نیز است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان به اجرای طرح آیه های تمدن در سطوح مختلف تحصیلی مقاطع تحصیلی اشاره کرد و افزود: این طرح با هدف ارتقاء بنیه علمی دانش‌آموزان بسیجی و عمل به منویات مقام معظم رهبری درباره استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌های علمی نخبگان با رویکرد تربیت مدیران آینده برای پیشرفت کشور اجرا می‌شود.

*پژوهشگران تویسرکانی در زمینه های تحقیقاتی نیازمند حمایت مسئولان هستند

محمد توکلی مدیر پژوهش سرای دانش آموزی تویسرکان نیز با اشاره به درخشش دانش آموزان پژوهشگر تویسرکان در جشنواره های مختلف علمی پژوهشی کشوری به ویژه در عرصه نانو، گفت: شهرستان تویسرکان به عنوان نماینده استان همدان در هفتمین جشنواره نانو کشور حائز رتبه های برتر شد و می تواند به عنوان یکی از قطب های مطرح غرب کشور در حوزه فناوری و پژوهشی نانو مطرح شود.

وی با بیان اینکه پژوهشسرای دانش آموزی تویسرکان در سال های اخیرصاحب رتبه های برتر استانی و کشوری در جشنواره های پژوهشی دانش آموزی مانند جشنواره جابربن حیان، جشنواره خوارزمی و نانو شده است، افزود: بسیاری از طرح های این پژوهشسرا توجیه علمی و اقتصادی دارند و تنها برای تجاری سازی نیازمند حمایت مسئولان هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار