نوش آبادی:

پرهیز از نگاه بسته فرهنگی به معنای ابتذال در حزوه فرهنگ و هنر نیست

خبرگزاری پانا: معاون معاون حقوقی, امورمجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: پرهیز از نگاه بسته فرهنگی به معنای ابتذال در حوزه فرهنگ و هنر نبوده بلکه باید عرصه را برای ظرفیت های هنری و فرهنگی باز کرد.

کد مطلب: ۳۰۴۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، حسین نوش آبادی، معاون معاون حقوقی, امورمجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، اظهار کرد: در حوزه فرهنگی و هنری برنامه های زیادی در سطح کشور با نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توسعه فرهنگی و عدالت فرهنگی در دست انجام است.

وی، با بیان اینکه وزیر محترم مطرح کردند و بر این عقیده است که باید عدالت فرهنگی در دولت یازدهم عینیت پیدا کرده و قابلیت اجرایی داشته و فاصله ها کم شود، افزود: باید تبیعض های فرهنگی از بین برود و امکانات و تجهیزات فرهنگی، اماکن فرهنگی در سطح کشور متوازن توزیع شود.

نوش آبادی، ابراز کرد: نباید کسی احساس کند که چون از مرکز کشور دور است، از امکانات دور است و این احساس باید از بین برود، چون نظام اسلامی و دولت اسلامی باید تلاش کند که احساس تبعیض را در بین اقشار و مناطق را به حداقل برساند.

معاون معاون حقوقی, امورمجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش هستیم که این احساس تبعیض ها با توسعه عدالت و تقسیم عادلانه فرهنگی هم از لحاظ مادی و معنوی از بین رفته و اگر این اتفاق بیافتد، گام بزرگ فرهنگی در راستای توسعه فرهنگی و عدالت فرهنگی برداشته می شود.

وی، با تاکید بر اینکه باید بستر لازم برای حضور نخبگان فرهنگی در هر منطقه ای به وجود آید، تصریح کرد: هنرمندان باید در هر منطقه و استانی، امکان حضور، وجود و نقش آفرینی داشته باشند و اگر این احساس در هر منطقه و استانی با توجه با دارا بودن ظرفیت های فرهنگی هنرمندان به کار گرفته شود، این امر موجب عدم سرخوردگی در بین هنرمندان و نخبگان می شود.

نوش آبادی، یادآور شد: باید در استان ها، زمینه برای استعدادها و برخورداری از درخشش ملی و جهانی پیدا شود و استعدادهای حمایت و به سمتی بروند که از این ظرفیت ها در سطح ملی و کشور استفاده گردد.

معاون معاون حقوقی, امورمجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز کرد: سیاست کلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به فرهنگ عمومی است و اولین وظیفه وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی که مبنا و پایه است، توجه به فرهنگ عمومی است و نباید گذاشت فرهنگ عمومی کشور لطمه ببیند و باید فرهنگ کار، تلاش و فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی و تحمل همدیگر را در فرهنگ عمومی بالا رود.

وی، افزود: یکی از آسیب های که فرهنگ ما را تهدید می کند این است که نتوانسته ایم همدیگر را تحمل کرده و مدار کردن را خوب تمرین نکرده ایم، این ناشی از ضعف تبلیغ در حوزه عمومی کشور است و تقویت باورها، ترویج فضای اخلاقی و گسترش ارزش های دینی را در اولویت برنامه قرار داد، نباید کاری کنیم به جای فرهنگ صلح و دوستی، فرهنگ خشونت و قهر جایگزین شود.

نوش آبادی، با اشاره به اینکه باید روحیه از خود گذشتگی و تحمل را در فرهنگ بالا برد، تصریح کرد: امروز اگر در قالب جریانهای تروریستی و چهره خشنی از اسلام می خواهند ارائه دهند، باید دانست که این نوع ربطی به اسلامی ندارد، چرا که اسلام دین منطق، رحمان و عقلانیت است و باید این چهره را به جهان نشان داد.

معاون معاون حقوقی, امورمجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه باید سلاح منطق و مدارا برای تبیلغ فرهنگ و دین مبین اسلام استفاده شود، افزود: تقویت روحیه نشاط و امید در بین مردم با برگزاری جشنواره ها، کنسرت ها و اقدامات فرهنگی در راستای انبساط فرهنگی و شور شعف فرهنگی مد نظر قرار گیرد، کشور ما نیاز به نشاط دارد.

وی، با اشاره به اینکه لازم ا است نگاه های بسته را از خود دور کنیم، ابراز کرد: اصلاح حوزه فرهنگ ضرورت دارد و این امر، در گروه اصلاح نگاه فرهنگی است و این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد و نگاه ها اصلاح شود تا تحول فرهنگی ایجاد گردد، با نگاه بسته فرهنگی و افکاری محدود، قادر نسیتم که فرهنگ اسلامی و هویت اسلامی و ایرانی را احیا کنیم.

نوش آبادی، گفت: اصلاح فرهنگ اسلامی و ایرانی در سایه برون رفت از نگاه های محدود و بسته است و ایجاد نشاط و شور فرهنگی در سایه بهره گیری از استعدادها و توانایی های نخبگان و فرازنگان حوزه فرهنگ و هنر است.

وی، با بیان اینکه نگاه افراطی و تفریطی باعث تعطیلی کارها می شود، ابراز کرد: با افرط و تفریط مخالفیم و با افکار مبتذل هنری که با ارزش های دین اسلامی و فرهنگ جامعه هم در تضاد است نیز مخالفیم اما نگاه باز به معنای ابتذال در حوزه فرهنگ و هنر نیست.

معاون معاون حقوقی, امورمجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: این قدر امتیاز فرهنگی و هنری در کشور داریم که باید آنها را عرضه کنیم، در دین ما ریشه اندیشه ای آن قدر قوی است که بتوانیم نیاز نداشته باشیم عناصر فرهنگی دیگران را وارد کنیم و عناصر فرهنگی در خدمت جریان فرهنگی برای ایجاد نشاط فرهنگی قرار گیرد.

گفتنی است در این مراسم از زحمات علی گهرسودی تقدیر و علی محمد نیاکان به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام معرفی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار