ممنوعیت 6 ماهه صادرات فرآورده‌های نفتی قزاقستان از ژانویه 2015

خبرگزاری پانا : وزارت انرژی قزاقستان از ممنوعیت 6 ماهه صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور از 1 ژانویه 2015 به استثنای اتحادیه گمرکی خبر داد.

کد مطلب: ۳۰۲۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا سرویس مطبوعاتی و خبری وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد: قزاقستان از 1 ژانویه 2015 صادرات فرآورده‌های نفتی را برای یک دوره 6 ماهه ممنوع خواهد کرد.

این مسئله در حالی است که تجار نفتی اعلام کردند: این عمل هیچگونه اثری بر بازارهای داخلی نخواهد داشت.

وزیر انرژی قزاقستان هدف از این ممنوعیت را توافق با وزرات ملی اقتصاد و وزارت مالیه قزاقستان برای یک دوره 6 ماهه در جهت ممنوعیت صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله نفت سفید، سوخت دیزل، نفت و گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی از خاک قزاقستان به غیر از قلمرو اتحادیه گمرکی دانست.

این قانون از تاریخ 1 ژانویه 2015 مطابق با قانون ماده 18 کشور قزاقستان درباره تنظیم فعالیت‌های اقتصادی در راستای پیمان اتحادیه اوراسیا به منظور جلوگیری از کمبود در شرایط خاص و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در بازار داخلی جمهوری قزاقستان انجام خواهد شد.

«اولان کولف» مدیر اجرایی انجمن تجار نفتی قرقیزستان نیز در مصاحبه با «vesti.kg» گفته که با ممنوعیت صادرات فرآورده‌های نفتی این کار اثری بر بازار نفتی داخلی نخواهد داشت.

وی افزود: کشور همسایه پیش‌تر نیز به دلیل کمبود نفت در بازار کشور سیاست‌های این چنینی را اعمال کرده بود بنابراین با این وضع شرکت ما فرآورده‌های نفتی را منحصرا از روسیه خریداری می‌کند و البته اگر قرقیزستان می‌توانست سوخت را از قزاقستان خریداری کند این امر به طور قابل‌توجهی به هزینه‌های حمل‌و نقل تأثیر داشت.

اولان کولف همچنین اظهار داشت: از 393 تانکر فرآورده‌های نفتی نگهداشته شده در مرز قزاقستان تنها 41 تانکر به دست ما رسیده است و باقی 352 تانکر در انتظار مجوز حمل‌و نقل از طرف گمرک قزاقستان می‌باشد.

قزاقستان دارای بزرگ‌ترین اقتصاد آسیای مرکزی و دومین تولیدکننده بزرگ نفت پس از کشور روسیه با 17 میلیون جمعیت است که قصد دارد در سال جاری اتحادیه اقتصادی اورآسیا را نیز تشکیل دهد.

وزیر نفت قزاقستان اخیرا گفته است، قزاقستان قصد دارد 3 مسیر انتقال نفت را که قبلا مسیرهای فرعی بودند، تقویت نماید؛ اولین مسیر از قفقاز می‌گذرد.

وی اعلام کرد که بندر «آکتائو» سالانه 12میلیون تن نفت ترانزیت می‌کند و مسیر دوم برای انتقال بیشتر نفت، از طریق ایران است.

وی افزود: سومین مسیری که شاهد افزایش صادرات نفت خواهد بود، به سمت چین است. اشتهای این کشور برای خرید نفت خام هر سال بیشتر می‌شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال حاضر از کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است. مجموع مساحت اعضای کنونی این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آنها بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آنها در سال 2013 میلادی حدود 4 تریلیون دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) بوده است.

در نتیجه آغاز به‌کار اتحادیه اقتصادی اوراسیا بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد شده، تجارت میان اعضا بهبود یافته و تسهیلات بسیاری را در این زمینه برای کشورهای عضو به ارمغان می‌آورد.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت. 3 کشور پایه‌گذار پیمان اقتصادی اوراسیا پیش از این اتحادیه گمرکی اوراسیا را در سال 2010 بنیان نهاده بودند.

با عملیاتی شدن اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مبادلات تجاری میان کشورهای عضو با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. از مهم‌ترین اهداف این اتحادیه، برداشت و حذف تدریجی قوانین گمرکی داخلی این کشورها در داخل اتحادیه است. همچنین قرار دادن تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو این اتحادیه و هماهنگ سازی روندهای گمرکی این کشورها از دیگر اهداف آن می‌باشد.

روسای جمهوری و نخست وزیران 3 کشور در شورای اوراسیا عضویت خواهند داشت و برنامه‌های این پیمان اقتصادی را تعیین می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار