یادداشت داوود فتحعلی بیگی درباره نمایش ˝بانوگشسب˝

خبرگزاری پانا: نمایش ˝داستان پرماجرای به شوی رفتن بانو گشسب دختر رستم دستان˝ به دلیل ویژگی های متعددی که دارد یک نمایش ایرانی خوش ساخت است. نه تنها از آن روی که یکی از قصه های حماسی ایرانی را بیان می کند بلکه به دلیل نوع مضحکه، شکل اجرا ، ساختار روایی اثرو شیوه بازی یک نمایش ایرانی است.

کد مطلب: ۳۰۲۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ فتحعلی بیگی در این یادداشت آورده است؛ نوع مضحکه ای که در این اثر شکل می گیرد آن را به نمایش های شادی آور ایرانی نزدیک کرده است و ساختار روایی آن متاثر از شیوه های روایی نمایش ایرانی است. در این ساختار نقال داستانی را بیان می کند و نمایش در دل نقل او شکل می گیرد.
در نمایش های شادی آور ایرانی شیوه اجرا "نقش پوشی" است و از بازیگری به مفهوم امروزی آن پرهیز می شود. در نمایش "بانو گشسب" به دقت قالب نقش پوشی حفظ شده است. در این نمایش گروه بازیگران گاه همسرایی می کنند، گاه با صحنه های مختلف همراهی می کنند و در بخش هایی نقش هایی را بر عهده می گیرند. این شیوه جلوه ای از نمایش شادی آور ماست که بر نمایش دادن تاکید دارد. نباید بازیگری و واقعگرایی ببینیم در این نمایش ها تاکید بر شبیه سازی و اجرا است.
گرچه احساس می کردم نمایشنامه "بانو گشسب" به لحاظ تعلیق و پرداخت دراماتیک جای کار دارد اما وقتی در شب اول این نمایش را روی صحنه دیدم، زحمت بسیاری که خانم معترف و گروه بازیگرانش برای ارائه اجرایی خوش ساخت کشیده اند را شاهد بودم. این نمایش ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار می کند و استقبالی که از آن شده نشان می دهد که اجرایی موفق است.
یکی از نکات قابل توجه در این اجرا ، ساخت و سازهایی با مواد بازیافتی است. نمی توان از آن به عنوان تکنیک نام برد بیشتر ابتکار کارگردان و طراح نمایش محسوب می شود. در بسیاری از نقاط دنیا و حتی در تاریخ نمایش های ایرانی نیز می توان نمونه هایی از این اندیشه را دید. در ساخت عروسک های نمایش ایرانی گاه دوخت لباس عروسک ها با استفاده از پارچه های کهنه دیده می شود. ظهور و بروزی که مواد بازیافتی و بطری های پلاستیکی در نمایش "بانو گشسب" دارند به خصوص در طراحی اسب ها و ساخت عروسک قهرمان تورانی، قشنگی و شیرینی خاصی دارد که مخصوص این نمایش است.
در پایان باید بگویم که به اعتقاد من نمایش "بانو گشسب" به لحاظ جنس کار و ارتباطی که با تماشاگر برقرار می کند یکی از کارهای موفق خانم معترف است. و می دانم که اگر امکانات بیشتری داشت می توانست نمایشی فوق العاده روی صحنه ببرد. با این امکانات اندک و سختی ها، کارکردن دل شیر می خواهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار