رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت:

افزایش 5 برابری اسقاط خودرو های فرسوده در سال 93

خبرگزاری پانا :رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: با تغییر فرآیند خروج خودرو های فرسوده از چرخه حمل و نقل، بیش از 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده در 9 ماهه اول سال 93 از چرخه حمل و نقل خارج شدند.

کد مطلب: ۲۹۷۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، علیرضا فیض بخش، اظهار داشت: 200 هزار خودرو فرسوده معادل 10 میلیون خودرو یورو 4 برای شهرها تولید آلایندگی می کند.

وی خاطرنشان کرد: طبق اعلام کارشناسان، میزان آلایندگی هر خودرو کاربراتوری 50 برابر یک خودروی 'یورو4' و 22 برابر یک خودروی 'یورو2' است.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ادامه داد: با همکاری مناسب نیروی انتظامی، راهور ناجا، وارد کنندگان خودرو و مراکز اسقاط، تا پایان آذرماه امسال، میزان اسقاط خودرو های فرسوده به بیش از 5 برابر مدت مشابه آن در سال گذشته رسیده است.

فیض بخش، با اشاره به تفاوت فرآیند خروج خودرو های فرسوده در سال جاری اظهار داشت: با اجرای مصوبه قانونی سال 1388 که به دلایل مختلف به اجرا نرسیده بود، واردکنندگان خودرو در تعامل با مراکز اسقاط، مصوبات مربوطه را عملیاتی کردند.

وی اضافه کرد: واردکنندگان بر اساس میزان مصرف بنزین خودروی وارداتی، موظف به اسقاط خودروهای فرسوده شدند و این روند با نظارت ستاد مدیریت سوخت و همکاری مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در سراسر کشور در حال اجرا است.

فیض بخش به برون سپاری این طرح و اجرای قانون اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته مبالغی از واردکنندگان بابت خروج خودروهای فرسوده دریافت می شد، اما اسقاط به دلایل مختلف محقق نمی شد.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: اما با تصمیم ستاد مدیریت سوخت، اسقاط و از رده خارج کردن خودروها به واردکنندگان و مراکز اسقاط سپرده شد و ستاد نقش نظارتی و سیاستگذاری خود را ایفا می کند و این روش با عرضه و تقاضا بازار نیز هماهنگ است .

به گزارش ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، فیض بخش عدم تخصیص بودجه و منابع مالی را از دیگر محاسن این طرح اعلام کرد و افزود: در سال 93 منابعی بابت خروج خودرو های فرسوده در نظر گرفته نشده و این کار اقدامی قابل توجه و کم نظیر در روند خروج خودرو های فرسوده است.

وی با اشاره به رکورد اسقاط خودروهای فرسوده در سال 93 گفت: در سال های گذشته بیشترین رقم اسقاط در یک سال 250 هزار دستگاه و کمترین آن 72 هزار دستگاه بوده که پیش بینی ما تا پایان سال فراتر از 250 هزار دستگاه است و این می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوای کلان شهرها و فرآیند از رده خارج کردن خودرو ها داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار