رئیس سازمان ثبت احوال کشور خبر داد؛

جمعیت ایران 80 میلیون نفر است/33درصد خانواده‌ها بدون فرزند یا تک فرزند

خبرگزاری پانا: رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اعلام اینکه در حال حاضر جمعیت ایران 78 میلیون نفر است که با احتساب جمعیت ایرانیان مهاجر به 80 میلیون نفر می‌رسد، گفت: جامعه ما به سرعت به سمت کاهش جمعیت پیش می‌رود.

کد مطلب: ۲۹۶۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، ناظمی اردکانی امروز در همایش ثبت احوال با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 400 هزار ولادت، 800 هزار ازدواج و 160 هزار طلاق در کشور رخ می‌دهد، اظهار داشت: در دهه اخیر شیب ولادت و ازدواج کاهشی و شیب فوت و طلاق افزایشی است. بنابراین جامعه ما به سرعت به سمت کاهش جمعیت پیش می‌رود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در حال حاضر نرخ باروری 1.7 است که این نرخ نیز در حال کاسته شدن است، خاطرنشان کرد: نرخ باروری 1.7 و پایین تر از آن، برای کشورهایی مانند ایران که نرخ باروری بیش از 3 را تجربه کرده‌اند سقوط جمعیتی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت ایران 78 میلیون نفر است که با احتساب جمعیت ایرانیان مهاجر به 80 میلیون نفر می‌رسد، تصریح کرد: یک درصد از جمعیت جهان را جمعیت ایران تشکیل می‌دهد و در هر کیلومتر مربع 46 نفر ساکن هستند. این در حالی است که در برخی کشورهای پرجمعیت در هر کیلومتر مربع 380 نفر سکونت دارند.
ناظمی اردکانی با اشاره به جمعیت شهری و روستایی کشور گفت: 30 درصد جمعیت در روستاها و 70 درصد در شهرها سکونت دارند. 51 درصد از جمعیت کشور را مردان و 49 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند. 24 درصد از جمعیت ایران زیر 15 سال، 31 درصد بین 15 تا 30 سال و 39 درصد بین 30 تا 64 سال هستند که این آمار نشان دهنده جوان بودن جمعیت فعلی ایران است که از آن به عنوان پنجره طلایی جمعیت نام می‌بریم اما جمعیت ایران رو به میانسالی و پیری است.
وی تأکید کرد: هشدار جمعیتی مقام معظم رهبری منجر به تدوین سیاست‌های جمعیتی شد و این سیاست‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مدت طولانی کارشناسی و اواخر اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شد و ما امیدواریم که این سیاست‌ها به نحو احسن اجرا شود.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه با بیان اینکه سیاست‌های جمعیتی دارای 14 بند است، خاطرنشان کرد: 12 بند سیاست‌های جمعیتی درباره کیفیت جمعیت مانند رفع موانع ازدواج آسان، توانمندی جمعیت و مدیریت مهاجرت و توجه به نرخ امید به زندگی است. البته نرخ امید به زندگی در ایران بالاست به گونه‌ای که برای مردان 71 سال و برای زنان 73 سال است. بند 14 سیاست‌های جمعیتی در زمینه رصد پدیده جمعیت است. در این زمینه سازمان ثبت احوال تدابیر لازم را خواهد اندیشید و به صورت روزانه، ماهیانه، فصلی و سالیانه جمعیت کشور را رصد و تغییر و تحولات آن را به دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سازمان ثبت احوال سه ماموریت مهم و حاکمیتی دارد، خاطرنشان کرد: ثبت وقایع حیاتی، صدور اسناد هویتی و تولید و نشر آمار و اطلاعات جمعیتی، ماموریت‌های سازمان ثبت احوال محسوب می‌شود. این سازمان در سالهای اخیر در حال نوین سازی است و با استفاده از آخرین فناوریها تلاش می‌کند تا ماموریت‌های خود را انجام دهد.
اردکانی راهبرد دوم سازمان ثبت احوال را صدور اسناد هویتی دانست و گفت: شناسنامه‌های قدیمی در حال تبدیل شدن به کارت هوشمند ملی هستند و در این کارت از آخرین فناوری‌های روز استفاده و به کمک متخصصان داخلی انجام شده است و سرمایه گذاری خوبی برای فراهم سازی زیر ساخت‌های آن نیز انجام گرفته است. کارت هوشمند ملی دو کاربرد مهم دارد. این کارت غیر قابل جعل است و مندرجات آن به صورت لیزری حک می‌شود. علاوه بر این در دولت الکترونیک کاربرد دارد و امکان شناسایی در فضای مجازی را فراهم می‌کند. در واقع کارت هوشمند ملی جزو پروژه‌های مهم IT کشور به شمار می‌رود.
وی با اشاره به گسترش شبکه استعلام برای کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌ها گفت: 140 هزار نقطه در کشور در جهت احراز و تصدیق هویت فعالیت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار